Forbes-skribent: - iPhone X-sjokk avslører Apples voksende mareritt
Det ser ikke ut til at det går så bra for toppmodellen iPhone X som Apple hadde regnet med. Det kan bety alvorlig trøbbel, skriver teknologiskribent i finansavisen Forbes.

«Bevisene tårner seg opp», skriver finansavisen Forbes' faste teknologiskribent og -kommentator Ewan Spence i en artikkel, og mener Apple har feil-kalkulert etterspørselen etter flaggskipmobilen iPhone X.
Mobilen har fått både skryt og kritikk for designet hvor hjemknappen med fingeravtrykkleseren er fjernet til fordel for sensorer som kjenner igjen ansiktet til brukeren.
En utfordring, som Side3 skriver i vår test av iPhone X, er at Apple har måttet gjøre en del kompromisser for å få teknologien til å fungere.
Det skulle være mobilen som sparket i gang en ny syklus med supersalg, og Apple forberedte angivelig leverandørene sine på en produksjon av 40 millioner enheter de første tre månedene av 2018. Men slik har det ikke gått.
Basert på salget så langt, skriver Bloomberg at forventet salg er halvert, til 20 millioner.
Samsung er den største indikatoren på trøbbel, skriver Spence. Det er Samsung som produserer OLED-skjermen på iPhone X, og produsenten har rapportert forventet lavere inntekt på grunn av tapte ordrer på OLED-skjermer fra «en stor partner».

Analytikere har sett liknende scenarier fra flere asiatiske produsenter som rapporterer om tommere ordrebøker. Analyseselskapet Longbow Research forventer en flat eller synkende salgskurve for iPhone X ut året. Det japanske analyseselskapet Nomura forventer nå et totalsalg av iPhone X på 216 millioner enheter.
Det vil i så fall bety at salget av iPhone fortsetter å falle, slik det har gjort siden 2015.
På kort sikt trenger ikke Apple å bekymre seg. Den høye prisen på iPhone X sørger for en så hyggelig margin at inntektene likevel stiger.
På lang sikt tegner imidlertid situasjonen et grimmere bilde for Apples framtid, og Spence spør seg om hvor langt produsenten kan strekke marginen for å holde inntektene så høye som de vant til:
Apples neste grep synes å være å øke prisene på neste generasjon iPhone X, erstatte iPhone SE til 350 dollar med iPhone X SE til 800 dollar.
Å øke prisene på sine produkter, redusere produksjonskostnadene for å øke marginene og forsøke å skvise større inntekter ut av lavere salg funket ikke for Palm. Eller Nokia. Eller Blackberry.
Så forklar meg hvorfor det skal være annerledes for Apple?
Ewan Spence i Forbes