Flere artistene hater Spotify - når man ser tallene er det vanskelig å forstå
Har flere betalende brukere enn alle konkurrentene samlet.

Spotify var banebrytende da de klarte å bryte musikkbransjens nærmest håpløse kamp mot egne kunder, da de på slutten av 2000-tallet lanserte sin buffet-tjeneste.
Siden har de både fått æren for å ha reddet musikkbransjen, og skylden for at musikere ikke tjener så godt som de selv ønsker.
Elsket og hatet
Det er spesielt "freemium"-modellen, som betyr at det i tillegg til en betalt versjon også finnes en reklamefinansiert utgave, som har tiltrukket seg kritikk.
Dette har ført til at blant annet Taylor Swift har innledet en ganske offentlig kamp mot selskapet.
Adele har langt på vei fulgt opp ved å ikke slippe sitt nye album på noen av streamingtjenestene.
Like stor som konkurrentene til sammen
Men ny statistikk viser nå at en kamp mot Spotify, også betyr en kamp mot halvparten av alle de betalende kundene av streamingtjenester.
Spotify er nemlig ikke bare den klart største strømmetjenesten, men har også et solid forsprang på alle konkurrentene om en bare ser på betalende brukere.

Foreløpig er det vanskelig å vurdere Apples utvikling på betalende brukere, siden selskapets lange gratis prøveperiode gjør at vi bare har ett øyeblikksbilde som ble tilgjengelig i oktober. Tjenesten ble lansert i over 100 land.
Spotify er på sin side tilgjengelig i rundt 60 land, og i årets første seks måneder vokste antall betalende kunder fra 15 til 20 millioner - noe som er omtrent like mange som alle de andre store streamingtjenestene har til sammen.
Selskapet gir bare ut tall to ganger i året, men om abonnementsutviklingen har forsatt som den har gjort det siste året, har selskapet innen utgangen av året over 25 millioner betalende kunder.

Les også: Slik slår du av automatisk fornyelse av Apple Music
Les også: Lanserte musikkens Popcorn Time - er allerede saksøkt for millioner