Empire: Total War

Et historisk spill

Giganten i strategiverdenen er tilbake – og for en herlig gjenkomst.

Sist oppdatert
Foto: FOTO: Skjermbilde fra spillet

Systemkrav

Windows XP/Vista

2.4 GHz Pentium eller Athlon

1 GB RAM (2 GB med Vista)

Skjermkort med 256 MB RAM og shader 2.0-støtte

Spilltittel: F.E.A.R. 2: Project Origin

Utvikler: Monolith

Utgiver: Warner Bros

Testen er levert av

Total War-serien har vært en av PC-ens hjørnesteiner siden Shogun: Total War tok strategiverden med storm i år 2000, og forventningene rundt det nyeste spillet i serien har mildt sagt vært enorme.

Heldigvis har de også vært berettiget.

Les også: De beste retrospillene

Imperialismens tidsalder

Empire: Total War spoler tiden tilbake til år 1700, og setter deg i skoene til lederen for en av datidens mektige nasjoner.

Hver nasjon har visse spesifiserte mål som må oppnås for at du skal vinne (som oftest å ha kontroll over områder som var historisk viktige for akkurat den nasjonen), men utenom dette står du fritt til å lede og utvide riket ditt akkurat som du ønsker.

Selv om spillet heter Total War, er det nødvendig å gjøre mye annet enn å krige.

Du må bygge opp de ulike provinsene dine, skape handel, drive diplomati og forske på nye teknologier. Hvis du ikke klarer å ha en god økonomi, faller planene dine sammen som et korthus, og hvis teknologiene dine ikke holder mål tar det ikke lang tid før fiendens soldater gjør narr av deg på slagmarken.

Det storstrategiske spillet i Empire: Total War er virkelig stort.

Her får du boltre deg i hele Europa, samt Nord-Amerika og det indiske subkontinent, og som om dette ikke var nok, kan du lage handelskolonier utenfor Afrika og i andre deler av verden.

Men selv om omfanget og kompleksiteten er større, har brukergrensesnittet blitt såpass strømlinjeformet at Empire faktisk er lettere å spille enn forgjengerne.

Les også: Test av Streetfighter IV

Heftige slag

Foto: FOTO: Skjermbilde fra spillet
Foto: FOTO: Skjermbilde fra spillet

Strategidelen av Empire: Total War er såpass intelligent og vanedannende, at det kan være fristende å fokusere utelukkende på denne.

Men da går du glipp av noe stort. For mens strategidelen foregår på et verdenskart der du flytter styrker omtrent som brikker i et brettspill, er selve slagene noe ganske annet.

Her tas handlingen til slagmarken, og du går fra å være statssjef til å bli general.

Krig i Empire: Total War er virkelig storslagent.

Med slående grafiske detaljer og massevis av taktisk dybde får du en digital representasjon av syttenhundretallets krigføring overlegent noe annet sett tidligere.

Du får direkte kontroll over enhetene dine, og kun ved hjelp av intelligent bruk av de ulike styrkene du har til rådighet (vanligvis ulike typer infanteri, kavaleri og artilleri) vil du gå seirende ut av slaget.

Og som om ikke de herlige landbaserte slagene var nok, introduseres vanvittige sjøslag hvor store armadaer møtes til dyst.

Både den storstrategiske delen og de taktiske slagene er imponerende nok til at hver av dem godt kunne dannet et helt spill på egen hånd.

Men det er synergien mellom dem som gjør spillet virkelig spesielt.

I slagene kjemper du med de enhetene du har produsert i strategidelen, utrustet med teknologiene du har forsket deg fram til og ledet av generalene du har valgt ut, og hver soldat som faller på slagmarken betyr økte utgifter når riflene legges bort og statsbudsjettet skal planlegges.

Les også: Her finner du alle våre spilltester

Foto: FOTO: Skjermbilde fra spillet

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også