Mobil

Du må ikke kaste BankID-brikken selv om du får BankID på mobilen

Nei, den erstatter ikke kodebrikken din

Selv om du har skaffet deg BankID på mobilen, må du for all del ikke kaste kodebrikken din.
Selv om du har skaffet deg BankID på mobilen, må du for all del ikke kaste kodebrikken din. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Publisert

Etter at BankID både kvittet seg med den forhatte Java-løsningen, og tilbød deg å logge inn i nettbanken med mobilen i stedet for kodebrikken som du aldri hadde tilgjengelig, har løsningen blitt både sikker og brukervennlig.

Men selv om du skulle være fornøyd med at du nå kan logge inn på alle tenkelige BankID-støttede nettsider med mobilen - også de som hevder de ikke støtter BankID for mobil - må du ikke finne på å kaste den tradisjonelle kodebrikken.

Årsaken er at mobilversjonen av BankID på ingen måte er ment å erstatte kodebrikken.

Du kan plutselig være sperret ute

For det første er det slik at det ikke er alle avtaler som kan signeres med mobil, og Telenor har også begynt å ta seg godt betalt for å bruke tjenesten.

Les også: Bankene ble overrasket over Telenors prissjokk

Men mer relevant er det at du helt plutselig kan miste tilgangen til funksjonaliteten på mobilen din, og kodebrikken (eller kodekortet) er nøkkelen for å komme igang igjen.

Hvis du får nytt SIM-kort sperres nemlig mobiltjenesten automatisk. Side3 opplevde nylig også at det skjedde da nytt tvilling-SIM ble bestilt - selv om dette ikke skal påvirke hoved-SIM-kortet som BankID er registrert på.

Det begynner å bli et sjelden syn, men fysiske banker finnes fortsatt enkelte steder. Om du ikke er i nærheten av en, må kodebrikke sendes i posten.
Det begynner å bli et sjelden syn, men fysiske banker finnes fortsatt enkelte steder. Om du ikke er i nærheten av en, må kodebrikke sendes i posten. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

Flere dagers ventetid

For å aktivere BankID på mobilen, må du logge inn i nettbanken din - og det er veldig vanskelig uten kodebrikken. Er kodebrikken kastet eller tom for strøm, står du med skjegget i postkassa. Kundeservice kan heller ikke hjelpe deg med en engangskode for å komme inn i nettbanken.

Ifølge DNB er den eneste måten å igjen komme inn i nettbanken på å ringe inn for å bestille en ny kodebrikke som sendes i posten etter noen dager - eller å besøke en av de få bankfilialene som er igjen.

Når du så bruker kodebrikken til å komme inn i nettbanken, kan du så aktivere BankID igjen - slik at du slipper å bruke kodebrikken du nettopp har fått ny.

- Det er sikkerhetsmessige årsaker til du per nå må gjøre som du beskriver for å opprette BankID på nytt. Men vi jobber med å gjøre dette enklere, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Elisabeth Giske til Side3.

De kommer med en løsning der du kan sette opp BankID på mobil direkte på mobilen.

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef Hege Steinsland

- Aldri kast kodebrikken

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge sier til Side3 at du aldri må kaste kodebrikken.

- Aldri kast kodebrikken! Om du har BankID påmobil, legg den i en skuff sammen med passet og ta den frem ved "høytidelige" anledninger slik at du husker ditt personlige passord også, sier Steinsland.

Ifølge Steinsland kan mobilfunksjonen nå brukes til det aller meste, men det er unntak.

- Nå kan du jo logge på nettbankene og andre nettsider som egentlig ikke støtter BankID for mobil, hvis du også bruker ditt personlige passord. Det er likevel noen funksjoner som du ikke kan bruke den til, som hvis du skal ta opp 'sykt mye' lån, sier hun.

Forutsetningen for at BankID på mobil skal fungere på nettsider som egentlig ikke støtter funskjonen, er at du har din avtale gjennom DNB, Sparebank1, Sparebanken Vest eller Eika. Har du andre banker er du også her avhengig av

- Dessuten kan det jo være grei å ha om man blir frastjålet eller mister mobilen, påpeker hun.

Denne saken ble første gang publisert 16/10 2015.

Les også