TEST: Garmin Nüvi 765T

Ny toppmodell følger trafikken

Endelig er trafikkmeldinger til GPS-en tilgjengelig i Norge. Men det flere grunner til å kjøpe Garmins nye toppmodell.

INN PÅ E18: Her kommer Nüvi til å fortelle deg at du skal kjøre inn på E18, ikke bare at du skal inn på motorvei.
INN PÅ E18: Her kommer Nüvi til å fortelle deg at du skal kjøre inn på E18, ikke bare at du skal inn på motorvei. Foto: FOTO: Tron Høgvold
Sist oppdatert

Spesifikasjoner: Garmin Nüvi 765T

Bluetooth-håndfri: ja

Fotobokser: ja

TMC: ja

Musikk: ja

Bilder: ja

Video: nei

Laveste nettpris: 3.533 kr (Navitel.no)

Leverandør: www.belanor.no

Finn oppdaterte priser på Garmin Nüvi 765T her.

Dette er etterfølgeren til den kritikerroste Nüvi 760. Nüvi 765 har en del forbedringer, og støtte for trafikkinfo fra Destia TMC er den viktigste.

Det er finske Destia som nå leverer TMC-tjenester i Norge, og man må ha en GPS som er klargjort de krypterte signalene fra Destia for å få det til å fungere.

Les også: Test av TomTom One Europe 22

I testperioden var det sparsommelig med trafikkinfo som tikket inn på enheten. Sanntidsinformasjon om ting som køer som oppstår, er heller ikke implementert i systemet enda, men ulykker, veiarbeid og lignende skal varsles.

Regn imidlertid at innholdet i tjenesten kommer til å bli bedre utover i 2009, og at Destia-støtten dermed er en god grunn til å velge denne GPS-en.

Feltguide

En annen nyhet er «Lane Assist», altså en feltguide tilsvarende den TomTom har i sine siste enheter. Her får du opp et bilde som tydelig viser hvilket felt du skal velge.

Kjekt det, men i Oslo-området kom vi over dette kun noen ytterst få steder, akkurat som vi har opplevd med TomTom. De norske kartene er åpenbart for lite detaljerte med tanke på disse feltguidene.

Les også: Test av TomTom Go 930 Traffic

I Nüvi 765 har Garmin også med 3D-modellering av enkelte bygninger i storbyer.

Nytt er også en mulighet til å last inn geotaggede bilder (bilder med posisjonsdata) inn på enheten, og deretter navigere direkte til stedene disse bildene er tatt. Mio har en tilsvarende funksjon i sine enheter.

Oversiktlig

I bruk er Garmin brukervennligheten selv. Menyene er kjappe og oversiktlige, og stemmeguidingen er markedets beste.

Her får du nemlig også opplest gatenavnene, noe som virkelig gjør det enklere å navigere i en del tilfeller. Enheten er også bra på å simulere GPS-mottak når man kjører inn i tunneler og mister mottaket.

Sammen med TomTom, er for øvrig Garmin blant de få produsentene som har laget en musikkspiller som faktisk kan brukes på en enkel måte samtidig som du navigerer. FM-senderen gjør at du kan ta inn lyden på bilradioen, og GPS-en søker selv etter en ledig frekvens du kan bruke.

På undertegnedes bil, som har radioantennen på taket rett over førermiljøet, fungerte dette helt problemfritt.

Sammenlignet med TomToms toppmodell savner vi imidlertid den trådløse fjernkontrollen, særlig i forhold til at det blir en god del mer trykking på skjermen når man ønsker å bruke GPS-en som musikkavspiller i tillegg.

Kabelutfordring

Garmin er blant de få som har en såkalt aktiv holder til GPS-en. Det vil si at kabler fra TMC-antenne og strømkabel fra sigarettenneren går inn i holderen.

Når GPS-en settes i holderen, er den dermed strøm og TMC allerede plugget inn. Dette er naturligvis enklere enn å fikle med både TMC- og strømkabel hver eneste gang du setter GPS-en i holderen, men måten de to kablene er snurpet sammen gir noen utfordringer i forhold til noenlunde diskret dandering av kablene i bilen.

Les også: Slik blir de nye GPS-kartene

Denne saken ble første gang publisert 10/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også