Samsung WW9000

Denne vaskemaskinen styrer du med mobilen

Med berøringsskjerm og styring via mobilen, hevder Samsung de har lansert fremtidens vaskemaskin.

Først publisert Sist oppdatert

- Tiden da vi gjemte bort vaskemaskinen i kjelleren er forbi, sier Mikael Vanneque i Samsung. For nå skal vaskemaskinen opp og ut fra vaskekjelleren.

For ifølge Samsung så må fremtidens vaskemaskin tilfredsstille en annen type brukere enn fortidens vaskemaskiner som stort sett ble betjent av moren i huset.

Det gjør at Samsung har fjernet neste alt av fysiske knapper og hjul som vi kjenner fra en tradisjonell vaskemaskin og erstattet dette med en 5 tommers berøringsfølsom fargeskjerm. Her skal man lettere kunne velge vaskeprogram og gjøre individuelle innstillinger. På fronten finner man nå bare en på-knapp og en åpne-knapp.

Et nytt helautomatisk vaskeprogram skal gjøre at alle i husstanden skal kunne bruke vaskemaskinen. Programmet " Auto Optimal Wash" registrerer hvor mye tøy som er lagt inn i maskinen og hvor skittent det er. Deretter velger maskinen selv et optimalt vaskeprogram og tilpasser mengden vann og vaskemiddel.

Designet på WW9000, som maskinen heter, er minimalistisk med en ren og blank overflate. Døren inn til trommelen er gjort stor og en dobbel hengsel gjør at døren kan brettes nesten helt tilbake slik at den ikke er i veien når klar skal legges inn eller tas ut av maskinen. I tillegg er selve døren plassert høyere opp enn på tradisjonelle vaskemaskiner. Også dette for lette tilgangen til trommelen.

Og som det sømmer seg for fremtidens vaskemaskin, kan den kontrolleres via en app på mobiltelefonen. Uansett om du er hjemme eller borte kan du "logge deg på" vaskemaskinen og se hvor mye tid som gjenstår eller bli varslet når vasken er ferdig.

Samsung WW9000 kommer i salg i løpet av april og får en anbefalt utsalgspris på 17.000 kroner.

Les også:

13 skjulte perler i Windows 8

Super Ultrabook fra Asus

Dette må du vite før du kjøper trådløs ruter

Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Pluss ikon
Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg

Pressekonferansen foregikk i Malaga, Spania. Produsenten betalte for reisen.