Vanntett fenomen

Derfor kommer nesten alle vanntette mobiler fra Japan

Dusjfenomen er årsaken, hevder Panasonics toppsjef.

Foto: Sony
Først publisert

Her i Norge selger Sony – sett i forhold til andre land – nokså bra med Xperia-mobiler, og de vanntette verstingene titter stadig innom listene over de mest solgte mobilene her til lands, skriver teknofil.no.

Men ifølge Panasonics toppsjef, Taro Itakura, er det slett ingen selvfølge at disse vanntette mobilene i det hele tatt eksisterer, skriver The Sydney Morning Herald.

Skal vi tro Itakura er det nemlig bare én grunn til at noen gidder å lage slike: Japanske kvinners – noe snodige – dusjvaner.

En av Panasonics egne vanntette smarttelefoner, ELUGA.
En av Panasonics egne vanntette smarttelefoner, ELUGA.

– Du kan ikke selge en mobil som ikke er vanntett i Japan

Ordene falt i et intervju på Mobile World Congress 2015, som gikk av stabelen i Barcelona i starten av mars i år. Panasonic lager også flere vanntette mobiler, men de selges ikke her til lands. Uansett betyr det at Itakura burde vite en del om hva han snakker om, når han hevder at det er helt umulig å selge tradisjonelle, ikke-vanntette mobiler i Japan:

– I japan kan du ikke selge en telefon som ikke er vanntett. Allerede nå er 90 til 95 prosent av alle solgte telefoner i landet vanntette.

Videre forklarte han grunnen:

– Hvorfor? Vel, dette er ganske unikt – unge, japanske kvinner foretrekker å bruke mobiltelefonene sine mens de dusjer.

Ser vi på mengden vanntette mobiler som lages, og hvor de kommer fra, begynner Itakuras ord å gi litt mer mening. Rent utenom noen få, halvhjertede forsøk fra Samsung og en og annen modell fra Motorola og HTC, er det kun japanske produsenter som satser på vanntette mobiler: Fujitsu, Panasonic, Sharp og – som vi vet – Sony.

Xperia-serien, her representert ved artikkelforfatterens Xperia Z2, er populære telefoner i Norge. Men at de var inspirert av japanske kvinners dusjvaner, visste undertegnede ikke.
Xperia-serien, her representert ved artikkelforfatterens Xperia Z2, er populære telefoner i Norge. Men at de var inspirert av japanske kvinners dusjvaner, visste undertegnede ikke. Foto: Torstein Norum Bugge (Teknofil.no)

Skal vi tro Panasonic-toppsjefen, virker det altså som om japanske kvinner virkelig har lagt seg til vane å bruke mobilen selv mens de dusjer.

Det er vel rimelig å tro at vi her i Norge først og fremst setter pris på værtettingen på grunn av mye vann og dårlig vær. Dessuten: vil det ikke være svært vanskelig å både surfe på nettet og såpe seg inn samtidig?

Har du prøvd å dusje med din vanntette mobiltelefon? Fortell gjerne om opplevelsen din under!

Skal taiwanerne også kaste seg på dusjetrenden?
Neste toppmodell fra HTC kan bli en vanntett versting »

(Kilde: The Sydney Morning Herald)