Kommentar: Et av verdens største datatreff runder 20 år i Vikingskipet
Fremtiden for The Gathering
Jeg har mye å lære av disse unge talentene, uttalte Hollywood-regissør Harald Zwart i forbindelse med fjorårets TG. Nå er det på tide å se på hva som bør gjøres for å utvikle TG de neste 20 årene.
Kommentar: Datatreff for entusiastene
Det står respekt av en organisasjon av frivillige som hver påske i 20 år har organisert et internasjonalt arrangement for tusenvis av kreative ungdommer i et av OL sine tidligere storstuer på Hamar.
Mediene var nølende de første 15 årene og betraktet dette "fenomenet" fra utsiden, dette var et sted av og for nerder. Gjerne spillnerder, om mulig enda verre. En subkultur av ungdommer som bare skulle spille. Altså alle de 5000 ungdommene trygt plassert i en generalisert kategori der det som foregår ikke blir relevant eller interessant for de fleste.
Hva drev disse ungdommene til å ta med seg et flyttelass og ofre påskevær og hyttekos med foreldrene til fordel for fem dager i en hall sammen med 5000 andre jevnaldrende? Lettere ble det å beskrive endeløse dokøer, stabler med pizza og cola, mangel på søvn og kollaps, usunn spilling, og det som ellers var å observere fra "utsiden".
Gradvis har omtalene dreid fra å være et årlig "kuriosa"-innslag av type "se hvor rare de er", til å bringe frem detaljene om det positive utfallet arrangementet har, innovasjonen som finner sted i konkurransene, hva deltagerne har endt opp med senere i livet, og intervjuer med de involverte menneskene - som i stadig mindre grad kan omtales som "nerder" - bare ungdom som i kraft av sin lidenskap behersker den nye digitale virkeligheten de er født inn i ekstremt godt.
Mange av datapressens skribenter i dag kan godt tenkes å selv ha deltatt på The Gathering og LAN-parties for 20 år siden - timingen og modningstiden i media er uansett påfallende og har tatt unødig tid - teknologien angår forlengst alle i vårt moderne samfunn.
Denne påsken har alle landets største medier egne videoteams "on location" med oppdateringer strømmet fra arrangementet. Tiden er nå blitt moden, nerdene kan nå være hvem som helst - er man ikke litt "nerd" vil man i 2015 takle mange sider av dagens samfunn dårlig. Nerden løftes frem som vår "Internet of things" tidsalders "handyman" - godt hjulpet av filmindustrien.
At en ny TG er på vei, har vært like sikkert som påsken, hvert år siden 1992 - kanskje med unntak av 2008 - da man via Finansdepartementet gikk lange runder før det offisielt ble anerkjent at spill regnes som kultur, og dermed fikk bekreftet fortsatt momsfritak på linje med andre kulturelle arrangementer.
Rekruttering av fremtidens teknologer
Domino-effekten av et gradvis mer "stuerent" arrangement har vært betydelig. Først dukket universiteter og høgskoler opp med egne stands og studieretninger som endelig var relevant for den digitale utviklingen, som hittil hadde ligget langt foran pensum-planene deres.
Senere har både konsulentfirmaer og statlige organer også kommet på banen med utstrakt promotering og rekruttering av de beste deltagerne i blant annet de mange kreative konkurransene som utspiller seg under arrangementet.
Dette har bidratt til å heve relevansen til de kreative konkurransene og økt de praktiske effektene av å vinne disse.
– The Gathering har blitt en messe med kompetente IT-ungdom fra utgangspunktet med veldig spillentusiaster, så er det nå en rekrutteringsplass for morgendagens IT-medarbeidere i Norge, uttalte administrerende direktør i Atea, Dag Fodstad.
– Her er det bare å rekruttere for dette er det beste vi har. De skal være med å drive IT-Norge framover om noen år. Ungdommen som sitter er her definitivt framtida, fortsetter Fodstad
– Jeg ønsker å inspirere og stimulere ytterligere til det kreative miljøet på The Gathering, som har fostret mange nye talenter opp gjennom årene. Jeg har mye å lære av disse unge talentene, uttalte Hollywood-regissør Harald Zwart i forbindelse med fjorårets TG (sitatkilder: nrk.no).
Fremtiden for TG
For å møte utviklingen også de neste 20 årene, dekke den enorme etterspørselen etter billetter hvert år - og bli mer relevant for flere, ville arrangementet hatt fordel av økt fokus på det kreative og de faglige sesjonene - som i årets arrangement telte i underkant av 20 "lektyrer" for deltakerne, i tillegg til deltakernes egne lightning talks. TG har potensiale til å bli et like sterkt arrangement på det faglige - som spillfokuset etterhvert har blitt.
Arrangøren oppgir at TG har vært utsolgt for billetter hvert år siden 1997, og siden 2002 har det vært like mange på venteliste, som det har blitt solgt billetter. Det bør derfor være tilstrekkelig grunnlag for å arrangere dette treffet to ganger i året - mange har nevnt høsten som et aktuelt punkt som vil passe tilsvarende godt som i påsken. På denne måten kan man også spisse arrangementet ytterligere, forsterke posisjonen også utenfor Norge, og løse kapasitetsproblemet de har i dag.
Etter at The Gathering i mange år kunne omtale seg selv som verdens største dataparty, tok svenske Dreamhack raskt over denne posisjonen gjennom fornyelse og større kapasitet. Det er nå dobbelt så mange deltagere på dette arrangementet sammenlignet med TG (som er nr 2) - og de har fått langt større internasjonal oppmerksomhet rundt sine aktiviteter de siste årene.
De første 20 årene har vist at Vikingskipet på Hamar er et fantastisk sted å arrangere et datatreff med sine mange fasiliteter og infrastruktur, men har sine tydelige plassbegrensninger fremover. Etter over et tiår med lange ventelister bør en videre utvidelse av arrangementet nå prøves ut - gjerne med et "påskeferie" og "høstferie"-arrangement. Arrangøren KANDU utfordres med dette til videre utvikling av et vellykket og stadig mer relevant arrangement som dermed flere vil få anledning til å bli bedre kjent med og inspirert av.
Sturla Frøyland er teknisk ansvarlig i Egmont Publishing og har blant annet ansvaret for Klikk.no.
Denne saken ble første gang publisert 07/04 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.