Boeing 737 Max
Tilbake på vingene
Det ble lansert som den nye generasjonen fly, men to store ulykker satte Boeing 737 Max på bakken for to år siden. Nå skal imidlertid problemene være fikset.
Det var egentlig en flytype som ikke skulle komme. Boeing planla å komme med en helt ny modell av fly, etter 787 Dreamliner, men når konkurrenten Airbus lanserte A320Neo-familien, med nye motorer og lavere energibruk, vurderte den amerikanske flyfabrikanten at de måtte møte konkurransen med en egen ny generasjon av kort- og mellomdistansefly.
Alt lå til rette for at det skulle bli en stor suksess. En mer effektiv og kraftigere motor, lavere utslipp og teknologiske forbedringer gjorde at bestillingene haglet inn. Spesielt de amerikanske flyselskapene, samt noen kinesiske og kanadiske sto på listen over bestillinger, det samme gjorde Ryan Air, reiselivskonsernet TUI og vårt eget Norwegian. Sistnevnte med 110 bestillinger, samt opsjon på ytterligere 100.
Ulykker
Flyet kom i drift i 2017, 50 år etter at første 737 gjennomførte sin første flyging, og Norwegian var en av de globale lanseringsselskapene for flytypen allerede i mai.
Året etter gikk det imidlertid fryktelig galt. I oktober styrtet det indonesiske innenriksflyet Lion Air Flight 610 12 minutter etter avgang, mens Ethiopian Airlines Flight 302 styrtet i mars 2019.
Da det kom frem at årsaken bak begge ulykkene var de nye kontrollsystemene til flyet, ble det raskt besluttet å sette alle flyene på bakken inntil problemet ble løst.
18 norske fly
Vi Menn har skrevet om disse problemene en rekke ganger, også hvordan man kunne ha unngått de grusomme ulykkene ved hjelp av et eldgammelt pilottriks, men nå skal uansett det teknologiske være rettet opp i, og flyene er endelig operative igjen. Norwegian sa opp avtalen om de resterende flyene, og det er usikkert hva som vil skje med de 18 flyene som allerede er levert, men det er tidligere antydet at det vil kunne være aktuelt å bruke dem, men passasjerer som ikke ønsker å fly med dem vil kunne booke om gebyrfritt.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 06 2021