Fly
Avinor vil fjernstyre 32 av landets flyplasser
I disse byene vil flygelederne styre trafikken fra video.
Før jul avsluttet Avinor sitt prøveprosjekt med fjernstyrte tårn på Værøy helikopterhavn og flyplassen på Røst – fra Bodø. Snart kan 36 av landets 46 lufthavner bli fjernstyrte, skriver Fremover.
Sensorer og kameraer
Ifølge prosjektleder Jan Østby i Avinor har prosjektet med fjernstyring av Værøy og Røst vært vellykket.
I løpet av februar blir det klart hvilke fem flyplasser som blir de første som vil få permanent fjernstyring i løpet av 2017.
Med fjernstyrte tårn vil Avinor erstatte kontrolltårnet på flyplassene med bruk av ulike sensorer og kameraer.
– Vi gjenskaper det fysiske tårnet på flyplassen med å overføre bilder til et annet sted.
– Her vil vi se det samme som de ser fra flyplasstårnet i dag – men på skjermer i et sentralt tårnsenter, sier Østby.
Ett nasjonalt tårnsenter
I løpet av første halvdel av februar skal styret i Avinor bestemme seg for hvilke 15 flyplasser som blir de første til å få fjernkontrollerte tårntjenester.
I første omgang vil kun navnet på de fem første bli offentliggjort.
Avinorstyret vil også bestemme hvor i landet det skal etableres et nasjonalt tårnsenter. Tårnsenteret skal på sikt betjene tårnfunksjonen på 36 av Avinors til sammen 46 lufthavner.
Gardermoen, Værnes og Bodø er de aktuelle kandidatene for å få et slikt tårnsenter.
Samme tjeneste
– Vi har en ambisjon om å rulle ut systemet på alle flyplasser som har mindre trafikk enn Kjevik, forklarer Østby.
I Nord-Norge er det kun Tromsø og Bodø som har stor nok trafikk et at de får beholde sine flygeledere, i tillegg til Bardufoss og Andøya som er flyplasser som drives av Forsvaret – enn så lenge.
Evenes, som i fjor hadde over 700.000 passasjerer, er altså blant flyplassene som Avinor ønsker å fjernstyre.
Ifølge Østby spiller det ingen rolle om det på Evenes i perioder er stor militær trafikk, i tillegg til at det fra i mai blir etablert ambulansehelikopter med base på flyplassen.
– Tjenesten vil bli den samme som i dag, og det er ingenting som taler for at det blir en dårligere tjeneste.
Økt sikkerhet
Ifølge Østby kan sikkerheten heller bli bedre enn i dag.
– Med nye sensorer, som bevegelsessensorer og infrarøde sensorer, kan vi faktisk øke sikkerheten fra dagens nivå.
Østby bedyrer at det ikke er økonomi som er styrende i prosessen med å få fjernstyrte tårn, men han legger ikke skjul på at det likevel er lønnsomhet i prosjektet.
Avinor slipper blant annet å oppgradere eller å bygge flere nye tårn. Det blir også behov for færre ansatte.
Ikke stor motstand
– Selv om dette ikke er et nedbemanningsprosjekt er det klart at vi vil få bruk for færre ansatte når systemet er fullt operativt, sier Østby, som sier at han ikke oppfatter motstanden internt i Avinor som stor.
Etter det Fremover kjenner til kan Avinor redusere antallet flygeledere og AFIS-fullmektige med 40 prosent når systemet er fullt operativt.
Ifølge Østby går den faglige motstanden på detaljer rundt værforhold og bortfall av lokalkunnskap, men sier at dette er noe det må kompenseres for.
Flygeledere og AFIS-fullmektige skal ifølge Østby sjekkes ut i et nytt tårnsenter på samme måte som de i dag sjekkes ut på et lokalt tårn.
– De må sette seg inn i lokale forhold på samme måte som i dag, sier han, og ser store fordeler også faglig sett med fjernstyrte tårn.
– De som i dag jobber på småflyplasser med lite trafikk vil i et nytt tårnsenter få en mer kontinuerlig arbeidstid og et langt større fagmiljø.
– Fjernstyrte tårn blir ikke en ny tjeneste, men den samme tjenesten bare utført på en ny måte, slutter Østby.
Denne artikkelen ble levert av Fremover.no. Les flere artikler fra dem her.