Fly

Avinor vil fjernstyre 32 av landets flyplasser

I disse byene vil flygelederne styre trafikken fra video.

Fjernstyrt: I løpet av året vil Avinor plukke ut fem aktuelle flyplasser som kan få fjernstyrte tårn. Avinors ambisjon er at flyplasser med mindre trafikk en Kjevik i Kristiansand, med rundt 1.100.000 årlige passasjerer, skal fjernstyres. Her ser AFIS-fullmektig Ann Mari Hilstad på bilder fra Værøy Helikopterhavn i Avinors test-installasjon i Bodø.
Fjernstyrt: I løpet av året vil Avinor plukke ut fem aktuelle flyplasser som kan få fjernstyrte tårn. Avinors ambisjon er at flyplasser med mindre trafikk en Kjevik i Kristiansand, med rundt 1.100.000 årlige passasjerer, skal fjernstyres. Her ser AFIS-fullmektig Ann Mari Hilstad på bilder fra Værøy Helikopterhavn i Avinors test-installasjon i Bodø. Foto: (Avinor)
Først publisert

Før jul avsluttet Avinor sitt prøveprosjekt med fjernstyrte tårn på Værøy helikopterhavn og flyplassen på Røst – fra Bodø. Snart kan 36 av landets 46 lufthavner bli fjernstyrte, skriver Fremover.

Sensorer og kameraer

Ifølge prosjektleder Jan Østby i Avinor har prosjektet med fjernstyring av Værøy og Røst vært vellykket.

I løpet av februar blir det klart hvilke fem flyplasser som blir de første som vil få permanent fjernstyring i løpet av 2017.

Med fjernstyrte tårn vil Avinor erstatte kontrolltårnet på flyplassene med bruk av ulike sensorer og kameraer.

– Vi gjenskaper det fysiske tårnet på flyplassen med å overføre bilder til et annet sted.

– Her vil vi se det samme som de ser fra flyplasstårnet i dag – men på skjermer i et sentralt tårnsenter, sier Østby.

Ett nasjonalt tårnsenter

I løpet av første halvdel av februar skal styret i Avinor bestemme seg for hvilke 15 flyplasser som blir de første til å få fjernkontrollerte tårntjenester.

I første omgang vil kun navnet på de fem første bli offentliggjort.

Avinorstyret vil også bestemme hvor i landet det skal etableres et nasjonalt tårnsenter. Tårnsenteret skal på sikt betjene tårnfunksjonen på 36 av Avinors til sammen 46 lufthavner.

Gardermoen, Værnes og Bodø er de aktuelle kandidatene for å få et slikt tårnsenter.

Samme tjeneste

– Vi har en ambisjon om å rulle ut systemet på alle flyplasser som har mindre trafikk enn Kjevik, forklarer Østby.

I Nord-Norge er det kun Tromsø og Bodø som har stor nok trafikk et at de får beholde sine flygeledere, i tillegg til Bardufoss og Andøya som er flyplasser som drives av Forsvaret – enn så lenge.

Evenes, som i fjor hadde over 700.000 passasjerer, er altså blant flyplassene som Avinor ønsker å fjernstyre.

Ifølge Østby spiller det ingen rolle om det på Evenes i perioder er stor militær trafikk, i tillegg til at det fra i mai blir etablert ambulansehelikopter med base på flyplassen.

Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg
Pluss ikon
Mamma, jeg tror du vet hvorfor vi ikke kommer på besøk til deg

– Tjenesten vil bli den samme som i dag, og det er ingenting som taler for at det blir en dårligere tjeneste.

Økt sikkerhet

Ifølge Østby kan sikkerheten heller bli bedre enn i dag.

– Med nye sensorer, som bevegelsessensorer og infrarøde sensorer, kan vi faktisk øke sikkerheten fra dagens nivå.

Østby bedyrer at det ikke er økonomi som er styrende i prosessen med å få fjernstyrte tårn, men han legger ikke skjul på at det likevel er lønnsomhet i prosjektet.

Avinor slipper blant annet å oppgradere eller å bygge flere nye tårn. Det blir også behov for færre ansatte.

Ikke stor motstand

– Selv om dette ikke er et nedbemanningsprosjekt er det klart at vi vil få bruk for færre ansatte når systemet er fullt operativt, sier Østby, som sier at han ikke oppfatter motstanden internt i Avinor som stor.

Etter det Fremover kjenner til kan Avinor redusere antallet flygeledere og AFIS-fullmektige med 40 prosent når systemet er fullt operativt.

Ifølge Østby går den faglige motstanden på detaljer rundt værforhold og bortfall av lokalkunnskap, men sier at dette er noe det må kompenseres for.

Flygeledere og AFIS-fullmektige skal ifølge Østby sjekkes ut i et nytt tårnsenter på samme måte som de i dag sjekkes ut på et lokalt tårn.

– De må sette seg inn i lokale forhold på samme måte som i dag, sier han, og ser store fordeler også faglig sett med fjernstyrte tårn.

– De som i dag jobber på småflyplasser med lite trafikk vil i et nytt tårnsenter få en mer kontinuerlig arbeidstid og et langt større fagmiljø.

– Fjernstyrte tårn blir ikke en ny tjeneste, men den samme tjenesten bare utført på en ny måte, slutter Østby.

FlyplassReisende (2013)Flybevegelser (2013)Daglige (snitt)
Evenes655 1789 87827
Alta353 14210 08528
Lakselv65 9543 2689
Kirkenes297 0838 64324
Svalbard151 6516 94319
Røst15 6221 3604
Værøy8 9761 2413
Leknes112 9576 14817
Svolvær66 9803 85411
Stokmarknes111 0896 08217
Narvik*29 0342 3927
Sørkjosen27 3062 2916
Hasvik15 2151 2553
Hammerfest171 52112 80235
Honningsvåg23 6322 1566
Mehamn21 1852 3526
Berlevåg14 2041 7755
Båtsfjord25 3792 4287
Vadsø90 7326 20917
Vardø28 8752 2516
Brønnøysund172 88112 08233
Sandnessjøen107 4647 27120
Mo i Rana113 5506 95019
Mosjøen86 8085 92516
Namsos45 6673 61310
Rørvik48 3383 1319
Røros22 2083 55610
Haugesund701 1109 81427
Molde459 0249 31826
Kristiansund395 71114 44740
Sogndal95 9395 71416
Florø206 71311 64832
Førde88 2967 20620
Sandane46 4742 7628
Ørstad-Volda124 5625 76916
Fagernes4 0362 1546

Denne artikkelen ble levert av Fremover.no. Les flere artikler fra dem her.