Airbus

Airbus Beluga XL: Et av verdens største fraktfly kan bli livsviktig for fremtiden

<b>MASSIVT AIRBUS: </b>Beluga XL ble rullet ut av hangaren for første gang i januar. Jomfruturen skal etter planen skje til sommeren.
MASSIVT AIRBUS: Beluga XL ble rullet ut av hangaren for første gang i januar. Jomfruturen skal etter planen skje til sommeren. Foto: Airbus
Sist oppdatert

Flyet ser ut som en hval med vinger. Og i likhet med hvalen, virker det fullstendig fysisk umulig at noe så tungt og voluminøst skal kunne fly oppe i lufta. For ingeniørene var det et bevis på at det nytter å tenke utenfor boksen, og samtidig en seier over estetikken da prototypen til Beluga fløy første gang i 1994.

Istedenfor å konstruere et helt nytt fly, tok man utgangspunkt i passasjerflyet Airbus A300 og bygget om skroget til hvalfasong, senket cockpiten og endret halepartiet. Resultatet ble verdens mest voluminøse fly – inntil det ble slått av Boeings Dreamlifter 12 år senere.

Nylig rullet XL-versjonen av Beluga ut av hangaren for første gang. Fortsatt mangler motorinstallasjonen, men etter planen skal flyet i lufta en gang i løpet av sommeren etter omfattende bakketester. Beluga XL blir 30 prosent større en standardutgaven av Beluga. Lasterommet er drøyt 45 meter langt, og kan frakte vingeseksjoner og flyskrog som er opptil åtte meter brede og 7,5 meter høye.

BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

Flygigantene Airbus og Boeing har til felles at selve fabrikkene bare er gigantiske monteringshaller for deler som produseres av tusenvis av underleverandører. For Airbus sitt vedkommende produseres vinger og understell i England, skroget i Tyskland og nese og midtseksjonen i Frankrike, litt avhengig av flytype. Sluttmonteringen skjer enten i Toulouse, Hamburg eller Sevilla.

<b>SLUKER FLY:</b> Det er enorme dimensjoner på standard-Belugaen også. Her laster den to neseseksjoner til Airbus fly
SLUKER FLY: Det er enorme dimensjoner på standard-Belugaen også. Her laster den to neseseksjoner til Airbus fly Foto: Airbus

Da fabrikken startet opp på 1970-tallet, fant man raskt ut at å transportere store komponenter langs landeveien var en dårlig løsning. De måtte tidlig bite i det sure eplet og kjøpe Boeings Super Guppy fraktfly, noe som ga opphav til uttrykket om at alle Airbusfly får jomfruturen i en Boeing.

Fakta

Airbus A300-600 ST
Beluga Første flyging: 1995
Antall fly: 5
Lastevolum: 1400 kubikkmeter
Lastekapasitet: 47 tonn
Innvendige dimensjoner: 7,1x7x39,1m
Rekkevidde: 2800km

Airbus Beluga XL
Første flyging: 2018
Antall fly: 5
Lastevolum: 1820 kubikkmeter
Lastekapasitet: 52 tonn
Innvendige dimensjoner: 8,1x7,5x45,6m
Rekkevidde: 4000km

Boeing 747 Dreamlifter
Første flyging:
2007
Antall fly: 4
Lastevolum: 1840 kubikkmeter
Lastekapasitet: 113,4 tonn
Rekkevidde: 7800km

Ved å investere en milliard dollar i utvikling og produksjon fikk de Beluga som både var større og raskere enn Super Guppy.

Voluminøs

Med maks nyttelast på henholdsvis 47 og 52 tonn er ikke Beluga-variantene flyene som løfter tyngst i verden. Den rekorden tilhører verdens største transportfly, russiske Antonov An-225 Mriya. Hvis man skal ha fraktet et kraftverk, er det dem man ringer. I 2009 fraktet det en gassgenerator på 189 tonn som er den tyngste enkeltgjenstanden som noensinne er fraktet med fly.

Men ser man på volum blir selv An-225 slått av Beluga. Både den og Boeings Dreamlifter er spesialkonstruert for å frakte lange eller brede, men ikke nødvendigvis spesielt tunge gjenstander.

I 1997 satte den første versjonen av Beluga verdensrekord for mest voluminøse gjenstand fraktet i luften da det fraktet en kjemikalietank til et handelsskip. Seks år senere satte det distanserekord med å frakte to militære angrepshelikoptre samtidig fra Frankrike til Australia.

Foto: Airbus

Den er også blitt brukt til å frakte en av Frankrikes nasjonalskatter, maleriet "Friheten på barrikadene" av Eugène Delacroix da det skulle sendes på utstilling i Tokyo i 1999. Med målene 2,99x3,62m var det for stort til å få plass i fraktversjonen av Boeing 747.

<b>GIGANTISK:</b> De innvendige dimensjonene til Beluga ST minner om en katedral. Beluga XL blir 30 prosent større med plass til to flyvinger istedefor en.
GIGANTISK: De innvendige dimensjonene til Beluga ST minner om en katedral. Beluga XL blir 30 prosent større med plass til to flyvinger istedefor en. Foto: Airbus

For å bevare nasjonalskatten, ble bildet pakket i en spesialisolert container med trykkabin, klimakontroll og vibrasjonsdemping.

På listen over uvanlige lasteoppdrag for Belugaflyene finner man også romsatellitter og store komponenter til den internasjonale romstasjonen ISS.

Dobler kapasiteten

<b>BLI ABONNENT:</b> Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.
BLI ABONNENT: Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Klikk her for å abonnere eller les alt ukebladet har utgitt på vimennpluss.no.

Med en stadig økende flyproduksjon oppsto behovet for enda flere spesialtransportfly. I 2017 fløy flåten på fem Beluga hele 8000 flytimer, en dobling på tre år.

Planen er at de eldre Belugaene skal fortsette å fly parallelt med de fem nye Beluga XL flyene etter hvert som de blir levert.

I likhet med forgjengeren er Beluga XL videreutviklet fra et eksisterende passasjerfly. Denne gangen var det A330, som blant annet blir brukt på langdistanserutene til SAS, som var utgangspunktet. Det økte volumet gjør Beluga XL i stand til å frakte med seg begge vingene til A350 XWB samtidig. Forgjengeren klarte bare én og dermed blir kapasiteten fordoblet.

BOEING-SLUGGEREN

Med et innvendig skrogvolum på 1840 kubikkmeter holder Boeing 747 Dreamlifter fra 2006 fortsatt størrelsesrekorden. Hos Boeing tok man utgangspunkt i brukte B747 passasjerfly før ombyggingen. I tillegg til å "blåse opp" skrogfasongen, kappet man av den bakre delen og monterte hengsler slik at hele haleseksjonen kan åpnes og svinges til siden under lasteprosessen.

De fire gigantflyene fikk navnet Dreamlifter siden de utelukkende benyttes til å frakte større komponenter til B787 Dreamliner produksjonen. I motsetning til B737 hvor de amerikanskproduserte skrogseksjonene ankommer fabrikken via jernbane, produseres delene til B787 blant annet i Japan og Italia. Ved bruk av Dreamlifteren istedenfor skip, kutter man reisetiden fra fire uker til åtte timer når vingene til Dreamlineren skal fraktes fra Japan til fabrikken i Everett, Washington.

I dag sørger fire B747 Dreamlifter for å holde i gang produksjonen av Dreamlineren.

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2018, og sist oppdatert 27/08 2018.

Les også