KUNDENE FÅR SVI

Nå er det høysesong for flykonkurser

Når flyselskaper bukker under, er det gjerne på sommeren. Og det kan sette passasjerene i trøbbel.

PÅ FEIL (KON)KURS: Air Berlin begjærte seg selv konkurs 15. august for to år siden. Og det er på sensommeren, mens ferierende skal hjem fra ferie, at flyselskaper oftest går konkurs.
PÅ FEIL (KON)KURS: Air Berlin begjærte seg selv konkurs 15. august for to år siden. Og det er på sensommeren, mens ferierende skal hjem fra ferie, at flyselskaper oftest går konkurs. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Sist oppdatert

Sommersesongen var på sitt heteste da Tysklands nest største flyselskap var i ferd med å krasjlande i skifteretten i august 2017. Air Berlin måtte få et nødlån på 150 millioner euro fra den tyske stat for å klare seg.

Giganten holdt seg flyvende til oktober samme år. Da var det slutt. Siden har flere andre flyselskaper, særlig i billig-segmentet, gått konkurs − med kreditorer og passasjerer som fortvilte ofre.

Og det var nok ikke tilfeldig at Air Berlin havnet i økonomisk trøbbel på sommeren - det er tradisjonelt tidspunktet for flyselskap-konkurser.

LES OGSÅ: Disse appene trenger du i sommer

Pengene er forlengst brukt

Grunnen til at ferietiden er høysesong for luftfartskonkurser er enkel: Da er de løpende kostnadene skyhøye på grunn av stor trafikk og mange flyvninger. Men billettene ble solgt og gjerne betalt mange måneder tidligere. Og til dels brukt for å dekke løpende kostnader.

Tilsvarende nysalg midt på sommeren for flyreiser utover høsten er ikke like stort. Og dersom flyselskapene ikke har lagt unna nok penger, blir det trøbbel. Det skal ikke mer til enn at drivstoffprisene blir høyere enn forventet, at det blir vanskeligere og/eller dyrere å leie inn reservefly ved behov, eller at fly blir satt på bakken.

Det første som skjer er at flyselskapet blir pålagt å forhåndsbetale for drivstoff, landingsavgifter og tilsvarende. Det neste er at selskapene må kaste inn håndkleet.

<b>TØFFE TIDER:</b> Både Norwegian og SAS har hatt økonomiske utfordringer de siste årene.
TØFFE TIDER: Både Norwegian og SAS har hatt økonomiske utfordringer de siste årene. Foto: NurPhoto/Getty Images

LES OGSÅ: (+) Flykaos som bestilt fra flyselskapene

Tøft år for Norwegian

Norwegian har det siste året vært preget av anstrengt økonomi, tap og høye kostnader. Først førte motortrøbbel på Dreamliner-flyene til ekstra kostnader. Siden måtte selskapets 18 Boeing 737 Max-fly settes på bakken etter to ulykker.

Erstatningsfly er leid inn. Men om sommeren, når feriesultne fyller alle tilgjengelige fly, er ikke innleie av maskiner og mannskap direkte billig. En tredel av forventet drivstofforbruk er sikret mot kostnadsøkninger gjennom leveringsavtaler.

LES OGSÅ: Vi var med da Norwegian hentet hjem ulykkesflyet 737 Max

Utfordringer for de norske

Begge de to store norske flyselskapene har presset økonomi. «Vi ser en vesentlig risiko for at Norwegian kommer i finansiell trøbbel,» skrev ABG Sundal Collier ifølge TDN Direkt i slutten av april.

Også SAS har fått nye økonomiske utfordringer etter vårens pilotstreik.

LES OGSÅ: Nei, Charles Lindbergh var ikke først til å fly over Atlanterhavet

Trøbbel for passasjerene

Som passasjer er du i trøbbel om selskapet du skal på ferie med går konkurs. Har du betalt reisen med kredittkort, kan du rette krav om refusjon til kortutsteder.

Fra konkursboet er det normalt lite å hente. Reiseforsikringen dekker normalt ikke tap når flyselskap går konkurs, skriver Forbrukertilsynet.

Dersom flyselskapet bukker under, kan du altså bli sittende igjen med regningen - bokstavelig talt.

Erstatning ved forsinkelser

Dersom det er snakk om forsinkelser, kan du imidlertid ha krav på erstatning. Dersom flyet ditt ankommer siste destinasjon flere timer forsinket, har du ofte krav på erstatning. Men det er du selv som må be om erstatning i etterkant.

Generelt sett er det følgende regler som gjelder:

På flyreiser kortere enn 1500 kilometer: Hvis flyet er mer enn to timer forsinket, skal erstatningen være på 250 euro (ca. 2400 kroner) per person.

På flyreiser over 1500 kilometer: Hvis flyet er mer enn tre timer forsinket, er erstatningen på 400 euro (3400 kroner) per person.

På flyreiser utenfor EU over 3500 kilometer: Er flyet mer enn fire timer forsinket, er erstatningen på 600 euro (5800 kroner) per person.

Det finnes imidlertid unntak. Dersom forsinkelsene skyldes uvær eller andre forhold helt utenfor selskapets kontroll, kan retten til erstatning bortfalle.

PÅ ETTERSKUDD

I 2018 var alle rutefly i Europa i snitt 14,7 minutter forsinket ved adgang, en markant økning fra 2017.

Ett av fire fly er mer enn 15 minutter forsinket, Europa sett under ett. Andelen fly som landet i rute - det vil si innenfor ett kvarter etter ruteplanen - sank med fire prosent.

I månedene juli, august og september 2018 var hver flyvning i snitt 17,8 minutter forsinket i avgang, 28 prosent av flyvningene var mer enn 15 minutter forsinket frem.

Flyselskapenes operasjoner var den fremste årsaken til forsinkelsene.

Kilde: Eurocontrol

Denne saken ble første gang publisert 16/07 2019, og sist oppdatert 17/07 2019.

Les også