Sløseriombudsmannen

Sykkelhotell i særklasse

Det eneste historien om de flotte, arkitekttegnede sykkelhotellene i Lillestrøm og ved Holmlia mangler, er en John Cleese. Dette er byråkratisk humor av ypperste klasse. Bortsett fra at det blør skattepenger.

Pluss ikon
<b>LILLESTRØM I SÆRKLASSE:</b> Sykkelhotellet er åpent, men tomt. Syklistene parkerer heller utenfor, som før. Nok en bortkastet millioninvestering.
LILLESTRØM I SÆRKLASSE: Sykkelhotellet er åpent, men tomt. Syklistene parkerer heller utenfor, som før. Nok en bortkastet millioninvestering. Foto: jon olav nesvold/ntb scanpix
Sist oppdatert

På grensen mellom Oppegård og Oslo ligger Rosenholm stasjon, der Oppegårds ordfører i mai åpnet et «sykkelhotell».

Det arkitekttegnede (så klart!) sykkel­skuret som egentlig skulle koste 1,5 millioner skattekroner endte med å koste drøyt tre ganger så mye, selv om prosjektet ble nedjustert fra 200 til 152 plasser.

Men tanken er vel god, folk trenger jo et sted å parkere syklene når de skal ta toget? Vel, da en journalist besøkte sykkelhotellet, var bare tre av 152 plasser opptatt.

Besøksmessig var mai den beste måneden så langt, da hele 12 personer valgte å betale månedsprisen på 50 kroner for sykkelhotellplass. I juni og juli falt besøket til henholdsvis ni og åtte gjester.

LES OGSÅ: Pøser ut milliarder på sykkelveier

Nedbetalt i 2881

Etter tre måneders drift i den beste sykkelsesongen har den offentlige investeringen på fem millioner kroner kastet av seg hele ... 1450 kroner. Det vil si at vi trenger ytterligere 10 000 slike måneder for å betale ned investeringen. Det blir nok en heidundrende fest i år 2881!

Hva gikk galt? Det hjelper for så vidt ikke at Vy har kjørt «buss for tog» store deler av denne sommeren også (og dermed vel snart heller bør kalle seg busselskap).

En annen faktor er at Rosenholm stasjon ligger i et industriområde, mens det fra de fleste boligene i området vil være kortere vei til Holmlia eller Kolbotn stasjon (begge cirka 1,5 kilometer unna), og sistnevnte har også flere avganger.

Dessuten: Er folk i det hele tatt villige til å betale et abonnement for å få låst sykkelen sin?

Erfaringene fra et temmelig likt prosjekt i Lillestrøm viste at interessen er laber. Skedsmo kommune satte opp et sykkelhotell ved Lillestrøm stasjon, Norges fjerde mest trafikkerte jernbanestasjon.

I kommunen bor det 54 000, hvorav veldig mange pendler med tog inn til Oslo. Skal det være ett sted i landet et sykkelhotell burde bli en suksess, må det vel være her?

Som et lite (tjuv)triks, for å få folk til å benytte seg av tilbudet, fjernet de i 2017 alle stasjonens vanlige sykkelstativer. Dermed skulle man tro det var duket for fullbooket sykkelhotell? Nei da.

LES OGSÅ: Vill sløsing i forskningens navn

<b>TOG I SÆRKLASSE:</b> Sykkelhotellene står tomme, og Vy er i ferd med å bli et busselskap. Det er mye rart.
TOG I SÆRKLASSE: Sykkelhotellene står tomme, og Vy er i ferd med å bli et busselskap. Det er mye rart. Foto: trond solberg/VG

Valgte heller lyktestolpene

Folk låste heller syklene sine til trær, lyktestolper og alt annet langs stasjonsfasaden som en sykkellås kunne tres gjennom. Det superhippe, arkitekttegnede sykkelhotellet som hadde kostet skattebetalerne syv millioner kroner, sto relativt tomt.

Etter hektisk møtevirksomhet mellom ledelsen i Akershus fylkeskommune, Skedsmo kommune og Bane NOR, ble man inntil videre enige om å sette de gamle sykkelstativene tilbake, og fortsette «dialogen» (hvilket betyr stadig møtevirksomhet, det beste byråkrater vet) for å diskutere hvor folk i Lillestrøm skulle låse syklene sine.

Høres det tullete at godt lønnede folk som har fått tillit til å forvalte våre felles ressurser, bruker sin mentale kapasitet på å gruble over hvordan de skal få oss til å låse syklene våre i det politisk mest korrekte sykkelstativet?

Skedsmo-ordfører Ole Jacob Flæten tenkte nok samme tanke da han selvkritisk avsluttet et sykkelstativ-intervju med Romerikes Blad ved å si at «vi må passe på ikke å bli for byråkratiske her».

LES OGSÅ: Skattepenger rett i dass - bokstavelig talt

<b>OPPEGÅRD I SÆRKLASSE:</b> Ordfører Thomas Sjøvold var fortsatt optimistisk da budsjettet for sykkelhotellet på Rosenholm stasjon sprakk.
OPPEGÅRD I SÆRKLASSE: Ordfører Thomas Sjøvold var fortsatt optimistisk da budsjettet for sykkelhotellet på Rosenholm stasjon sprakk. Foto: terje bendiksby/ntb scanpix

Nedjusterte vyer

I februar i år, altså to år senere, så det ut til at sykkel­stativ-møtevirksomheten i Lillestrøm nærmet seg slutten, og at sykkelhotell-vyene ble nedjustert.

De gode, gammeldagse sykkelstativene vant kampen mot det flotte offentlige sykkelhotellet som er så lite brukt at Bane NOR vurderer å la folk parkere der gratis.

De hadde altså en drøm, byråkratene og ildsjelene, om at betalingsvillige mennesker med dyre el-fraktesykler og annet snasent og politisk korrekt, ville slåss om å fylle det prestisjetunge sykkelhotellet til siste plass. Drømmen forble en drøm, nå også en forkastet drøm.

Lillestrøm-planene i 2016

Byggherre: Jernbaneverket
Finansiering: Akershus fylkeskommune
Antall sykler: 394
Tilgjengelig hele døgnet
Låses opp ved hjelp av sms-abonnement (Pris 50 kr/md.)
For tilgang, send sms: SYKKEL LILLESTRØM1 til 2300
Ligger 50 m fra stasjonen, 200 m fra bussterminalen
Det sjette sykkelhotellet i rekken
Arkitekt: Various Architects AS
Entreprenør: HAB Entreprenør AS
Lillestrøm stasjon er Norges fjerde mest trafikkerte jernbane­stasjon.

Dette var de viktigste punktene da man åpnet sykkelhotellet på messesiden (sydsiden) av Lillestrøm i 2016. Pipen fikk snart en annen lyd.

Det tok sin tid (og sine skattekroner), men nå er man endelig enige med Bane NOR om at det heller skal tilrettelegges for «hverdagssyklisten», han eller hun som enkelt og greit har en
rimelig sykkel som de bare trenger å låse fast til et-eller-annet, ja, nesten hva som helst som står fast i bakken – og som knapt behøver å koste noen ting.

Er det ikke vidunderlig?

Sløseriombudsmannen gransker hvordan byråkrater og politikere bruker våre skattepenger. Dette innlegget, som også har vært på trykk i Vi Menn, er en kommentar fra Sløseriombudsmannen. Du kan følge Sløseriombudsmannen på Facebook.

Denne saken ble første gang publisert 09/09 2019, og sist oppdatert 09/09 2019.

Les også