BÅTUTSTILLINGEN Boot 2020
Alle gode krefter
To giganter i internasjonal båtindustri har gått sammen om den nye luksusbåten.
For Windy har fått med seg den velkjente superyachtdesigneren Espen Øino på laget da de skulle utvikle etterfølgeren til velrenommerte 35 Kamshin. Den Monaco-baserte nordmannen er rene rockestjernen i superyachtverdenen. I forhold til båtstørrelsen han normalt sett opererer i er 37 Shamal for rene slepejolla å regne.
Men uansett hvor mye god input Espen Øino har gitt til den nye Windy 37 Shamal, er sannsynligvis det virkelig store kuppet å få ham med på laget. En ny Windy til rundt seks millioner er i seg selv ikke nok til å heve øyebrynene i skandinaviske og internasjonale båtfiff-miljøer. Men designet av Espen Øino? Nå snakker vi ...
Passende nok ble den nye Windy-modellen presentert i hallen for tendere og chase boats på Boot 2020 i Düsseldorf. Vi iler til med en forklaring – tendere er altså de båtene som frakter folket til og fra land eller selskapeligheter på andre yachter, mens chase boats er de som følger yachtene på lengre turer og tar med seg folket om bord på badetur, legger inntil de fine øyene eller setter deg i land på den lokale restauranten. Og Windy har allerede solgt åtte av sin SR44 Blackhawk, lansert på båtmessen i Cannes høsten 2019. Så det er ingen tvil om at merket har god gjenklang hos de rike og vakre.
Veldig dyr dagsturbåt
Treffende nok sier Windy at 37 Shamal er en dagsturbåt. Her i det høye nord har vi tydeligvis en helt feilaktig oppfatning om at en 37-foter til seks millioner pluss er noe vi skal kunne dra på overnattings- eller ferietur med. Og jo da, det kan du nok. Under dekk er det en rommelig dobbeltkøye forut og en stikkabin for to under cockpitdørken. Så poenget er vel at du finner langt mer praktiske 37-fotere om langtur med storfamilien står høyt på ønskelisten.
Fantastisk uteplass
Vi regner derimot med at det ikke blir mye I-landssutring over utefasilitetene i 37 Shamal. Her er det godværsvibber så langt øyet kan skue. Fra den brede, lange solsengen akter er det lett å visualisere turkisblått lagunevann med 25 grader under badeplattformen. Kanskje ikke like enkelt å mane frem en grå julidag på Vestlandskysten. Det samme preget hviler over det store cockpitområdet med enorm U-sofa på styrbord og en pantryseksjon på babord. Den moderne førerplassen har dobbeltsete med god plass for to og i tillegg er det et enkeltsete i fartsretningen på babord.
Standardmotoriseringen blir to Volvo Penta D6-400 og båten skal ha et fartspotensial på opptil 45 knop med største motoralternativ. Espen Øino Intl. står for det utvendige og innvendige designet. Med seg på skrogfronten har Øino det Arendals-baserte Meyer Norschau Design. Så en bitte liten flik av Windy-historien har fortsatt dreggfeste i hjemmehavna.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2020
Tekniske data
Windy 37 Shamal
Lengde, m: 10,64-11,25
Bredde, m: 3,33
Høyde, m: 2,82
Vekt, kg: Ca. 7500 med motorer
Drivstoff, l: 650
Vann, l: 200
Soveplass: 4 personer
Design: Espen Øino Intl.
Naval Architect: Espen Øino Intl. og Meyer Norschau Design
Denne saken ble første gang publisert 16/03 2020, og sist oppdatert 16/03 2020.