Tailstrike er luftfartens skrekk
Tabben som slår gnister
Med moderne passasjerfly kreves det god teknikk for å dra seg opp i lufta uten å skrape rumpa i asfalten.
Tailstrike, eller haleskraping på godt norsk, skjer heldigvis sjelden. Fenomenet oppstår ved avgang om kapteinen løfter nesen på flyet for raskt og for høyt.
Flyhalen skraper i bakken
På moderne passasjerfly, som Boeing 737-800 og 737-800 Max-versjonene, er det bare 33 centimeters klaring fra halen og ned til asfalten når man løfter nesten 8,5 grader under avgang.
Løftes nesen 11 grader eller mer før flyet er i luften, vil halen skrape ned i bakken.
Skjebnesvangert
I denne ukens Vi Menn kan du lese om hvordan pilotene håndterer dette på dagens moderne jetfly og hvor skjebnesvangert det kan gå dersom kapteinen tabber seg ut under avgang.
Her kan du se noen videoer om hvordan en tailstrike utarter seg:
Tailstrike er noe flyprodusentene er svært klar over, og de gjør alt de kan for at flyet ikke skal skades om det likevel skjer. Her ser du klipp fra tailstrike-testing av en Airbus A380:
Tailstrike under landing er også mulig, noe dette klippet viser på en dramatisk måte: