Koronakrisen får skylda

Oljebransjen i krise

Verdens totale forbruk av olje har gått ned med en tredjedel siden pandemien brøt ut.

<b>HALV KAPASITET:</b> Shells produksjonsanlegg i Pulau Bukom vil i første omgang halvere produksjonen av olje.
HALV KAPASITET: Shells produksjonsanlegg i Pulau Bukom vil i første omgang halvere produksjonen av olje. Foto: foto: roslan rahman/NTB
Først publisert Sist oppdatert

Mindre reiser og mindre trafikk er blant de viktigste årsakene til at vi har sett en nedgang på salg av olje på 30 % globalt.

Økende popularitet på elektriske kjøretøy, og mange nasjonale planer om å avvikle bensin- og dieselmotorkjøretøyer, i tillegg til andre grønne energiinitiativ, gjør at deler av bransjen å tvile på om vi noen gang vil komme tilbake til nivået vi hadde før krisen. Det har gjort at en rekke oljeselskaper nå ser seg nødt til å stenge ned raffineriene sine.

<b>RESTRUKTURERING:</b> Shells produksjonsanlegg i Rotterdam, Shell Pernis, skal bli en «energi- og kjemikaliepark».
RESTRUKTURERING: Shells produksjonsanlegg i Rotterdam, Shell Pernis, skal bli en «energi- og kjemikaliepark». Foto: foto: ROBIN UTRECHT/NTB

Energi- og kjemikaliepark

Det er spesielt Shell som har bestemt seg for å gå drastisk til verks. Innen 2025 vil de gå fra 14 til seks raffinerier. De planlegger å stenge ned fem av sine raffinerier i USA og Canada, samt et i Singapore, et på Filippinene og produksjonsanlegget på Fredericia i Danmark. 

De beholder raffineriene i Deer Park, Texas og Norco, Louisiana, i USA, Scotford i Canada, Pernis i Nederland, Rheinland i Tyskland og Pulau Bukom i Singapore. Disse endrer imidlertid navn til «energi- og kjemikalieparker», og skal forsøksvis også satse på lavkarbon-drivstoff som biobrensel, hydrogen og syntetiske drivstoff.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 62 2020