Koronakrisen får skylda
Oljebransjen i krise
Verdens totale forbruk av olje har gått ned med en tredjedel siden pandemien brøt ut.
Mindre reiser og mindre trafikk er blant de viktigste årsakene til at vi har sett en nedgang på salg av olje på 30 % globalt.
Økende popularitet på elektriske kjøretøy, og mange nasjonale planer om å avvikle bensin- og dieselmotorkjøretøyer, i tillegg til andre grønne energiinitiativ, gjør at deler av bransjen å tvile på om vi noen gang vil komme tilbake til nivået vi hadde før krisen. Det har gjort at en rekke oljeselskaper nå ser seg nødt til å stenge ned raffineriene sine.
Energi- og kjemikaliepark
Det er spesielt Shell som har bestemt seg for å gå drastisk til verks. Innen 2025 vil de gå fra 14 til seks raffinerier. De planlegger å stenge ned fem av sine raffinerier i USA og Canada, samt et i Singapore, et på Filippinene og produksjonsanlegget på Fredericia i Danmark.
De beholder raffineriene i Deer Park, Texas og Norco, Louisiana, i USA, Scotford i Canada, Pernis i Nederland, Rheinland i Tyskland og Pulau Bukom i Singapore. Disse endrer imidlertid navn til «energi- og kjemikalieparker», og skal forsøksvis også satse på lavkarbon-drivstoff som biobrensel, hydrogen og syntetiske drivstoff.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 62 2020