Rivende utvikling innen flyteknologi

Boeings soldrevne fly

Det er en rivende utvikling innen luftfarten. Nå har Boeing-selskapet Aurora Flight Sciences utviklet en blanding av et fly, en drone og en satellitt som er drevet av solenergi og kan fly sammenhengende i tre måneder.

<b>ODYSSEUS:</b> Den soldrevne dronen fra Boeing-selskapet Aurora Flight Sciences.
ODYSSEUS: Den soldrevne dronen fra Boeing-selskapet Aurora Flight Sciences. Foto: Aurora Flight Sciences
Først publisert Sist oppdatert

– Aurora er et resultat av ideen om at teknologi og innovasjon kan gi gode løsninger på de store problemene menneskeheten står overfor, sa administrerende direktør i Aurora Flight Sciences nylig da informasjon om selskapets nye «fly», Odysseus, nylig ble presentert.

<b>EVIGHETSMASKIN:</b> Odysseus skal i teorien aldri trenge å lande, men er planlagt å fly tre måneder mellom hver landing.
EVIGHETSMASKIN: Odysseus skal i teorien aldri trenge å lande, men er planlagt å fly tre måneder mellom hver landing. Foto: Aurora Flight Sciences

Skal fly måneder av gangen

– Odysseus kan holde seg flyvende lenger enn noe annet fly drevet av solceller. Derfor vil det bli en nyttig og nødvendig plattform for forskere. Odysseus vil faktisk forandre verden, fortsatte Aurora-direktøren.

LES OGSÅ: (+) I fremtiden trenger vi ikke sjåfør til bil, båt og fly

Det Boeing-eide selskapet har utviklet en farkost som i prinsippet kan holde seg på vingene til evig tid. Men i praksis regner man med at flyet vil være på vingene noen måneder i slengen.

Skal fly høyt - i stratosfæren

Solcelleflyet skal ikke fly i de samme høyder som vanlige fly. Det skal samle inn data til bruk innen klimaforskning. Dette skal foregå i høyder rundt 20 000 meter, det som kalles stratosfæren. Og dronen skal altså være fullt og helt drevet av solenergi.

Soldrift og batterier

På dagtid drives flyet direkte av solenergi parallelt med at et sett batterier lades. I denne høyden er man over skyene og dermed er det sol hele tiden. Om natten drives flyet av energi fra disse batteriene.

Vingespennet er større enn en Boeing 777X, og nyttelasten på 25 kilo er best i klassen. Aurora nevner kommunikasjon, tilkobling og etterretning som andre mulige bruksområder for flyet, men det vil kun bli brukt til klimaforskning i nær fremtid.

Første flyvning i år

Første flyvning for denne spektakulære farkosten var planlagt 23. april 2019, for øvrig samme dato som Daedalus ble det første menneskedrevne flyet som fløy over Egeerhavet.

Etter det Side3.no kjenner til, finnes det ingen offentlig informasjon om at den første flyvningen faktisk har funnet sted.

Odysseus - den soldrevne dronen

Odysseus er et stort, soldrevet og ubemannet fly designet for å kunne fly kontinuerlig i opptil tre måneder i stratosfæren.

Flyet vil bli brukt til å utføre klimaforskning og forskning i atmosfæren

Solceller: Tynne celler vil dekke hele den øvre overflaten på vingene, samt sidene på skroget og haleroret

Lett materiale: Strukturer av karbonfiber i flykropp og vinger gir lav vekt og høy holdbarhet

Haleror: Bevegelige horisontale og vertikale haleror sørger for stabilitet

Propeller: Seks to-blads, dreibare propeller drevet av elektriske motorer

Elektrisk kraft: Litiumbatterier, flyelektronikk og nyttelast er fordelt i de tre flykroppene for å gi godt fordelt punktbelastning langs vingene. Odysseus vil fly i 20 000 meters høyde, soldrevet om dagen og på batteristrøm om natten. Nyttelast er over 25 kg

Vingespenn: 74 meter - lenger enn Boeing 777X

Manassas, Virginia: Flyet fjernstyres fra AFS› hovedkvarter

Puerto Rico: Første testflyvning planlagt i april 2019

Kilder: Aurora Flight Sciences, Aviation Week

Kilder: Aurora Flight Sciences,
aviationtoday.com, Aviation Week, Wikipedia

<b>FREMTIDEN:</b> Her er flere eksempler på Aurora Aeros eksperimentelle fly.
FREMTIDEN: Her er flere eksempler på Aurora Aeros eksperimentelle fly. Foto: Aurora Flight Sciences

Fly uten bevegelige deler

Mens Boeing utvikler fly som går på solkraft, har et forskerteam ved Massachusetts Institute of Technology gjennomført den første flyvningen med et fly helt uten bevegelige deler. Flyet brukte «ionisk vind» som fremdrift og var helt uten utslipp.