Norsk suksess fra traktor til 70 tonns terrengkjøretøy
Monstermaskinen fra Romsdal "flytter fjell" over hele verden
Hvis Den kinesiske mur skulle bygges i dag, ville man sannsynligvis benyttet norske dumpere i anleggsarbeidet.

49 år etter at dumper-eventyret i Elnesvågen startet, produseres fortsatt de svære doningene for full musikk mellom fjord og fjell på Møre.
I 2008 ble Moxy kjøpt opp av koreanske Doosan, men produksjonen er beholdt på fabrikken utenfor Molde.

Genial konstruksjon
– Det geniale med konstruksjonen på den leddstyrte Doosan-
dumperen er at den sørger for jevn vektfordeling på alle de seks hjulene. Det gir økt trygghet. Du skal tulle mye med denne før det går gæli, forteller Thomas Jonsebråten.
Og det er nettopp kombinasjonen av evnen til å bære mye last og unike terrengegenskaper som har gjort den norsk oppfinnelsen, dumperen, til en verdenssuksess.
Traktor + lastebil
Det hele startet altså i 1970, da gründeren Birger Hatlebakk så potensialet i å utvikle et kjøretøy som kombinerte lasteevnen til en lastebil med fremkommeligheten til en traktor.
I ukens Vi Menn kan du lese historien om dette unike industrieventyret fra Elnesvågen i Møre og Romsdal.
Under kan du se noen utvalgte videoer der Moxy/Doosan-dumpere er i aksjon.