Pilot Harald Martin Brattbakk svarer

Hvorfor må man alltid reise opp seteryggen, folde sammen bordet og dra opp vindusskjermen ved avgang og landing?

Her er forklaringen.

<b>OPP MED VINDUSKJERMEN:</b> Det er en grunn til at det mases.
OPP MED VINDUSKJERMEN: Det er en grunn til at det mases. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
Først publisert Sist oppdatert

Seteryggen har én komfortabel funksjon, nemlig at man skal kunne lene seg tilbake for å få litt bedre hvileposisjon.

Bordet har den funksjonen at vi kan sette mat og drikke der, samt plassere datamaskinen eller nettbrettet der hvis vi for eksempel ønsker å jobbe eller se film under reisen.

<b>EKSPERTEN:</b> Harald Martin Brattbakk (48) er tidligere profesjonell fotballspiller. Etter at han la opp i 2006 tok han flutdannelse gjennom Luftfartsskolen og Phoenix East Aviation i Florida. Fløy Kystvakt og kystovervåkning i 1,5 år, før han startet i Norwegian i mai 2010. Han jobber i dag for Norwegian med base på Værnes.
EKSPERTEN: Harald Martin Brattbakk (48) er tidligere profesjonell fotballspiller. Etter at han la opp i 2006 tok han flutdannelse gjennom Luftfartsskolen og Phoenix East Aviation i Florida. Fløy Kystvakt og kystovervåkning i 1,5 år, før han startet i Norwegian i mai 2010. Han jobber i dag for Norwegian med base på Værnes.

Drar vi ned vindusskjermen, kan vi stenge ute ubehagelig sollys eller få det litt mørkere slik at vi kan sove.

Men alle disse funksjonene skal til syvende og sist dekke grunnleggende behov for å ivareta sikkerheten om bord.

LES OGSÅ: Forskningsskipet Fram er konstruert som en isbryter, men om bord er skipet utstyrt som et topp moderne laboratorium

Hindring

Seteryggen skal reises opp slik at vedkommende som sitter bak deg skal kunne forlate setet sitt uten hindring ved en eventuell evakuering.

Bordet skal foldes sammen av akkurat samme grunn; det skal ikke være til hinder hvis du må forlate setet og flyet raskt.

Utsiden av flyet

Vindusskjermen skal åpnes, slik at du kan se hva som foregår utenfor flyet dersom du må forlate flyet via en av nødutgangene.

I tillegg dempes kabinbelysningen i mørket. Dette er også for at du lettere skal kunne se hva som foregår på utsiden av flyet.