Boeing 777 X – verdens største tomotors passasjerfly
Dette flyet er laget for å skrotes
Størst vingespenn, lengst rekkevidde og minst drivstofforbruk. Boeings nye «Triple Seven», 777 X, setter nye rekorder for tomotors passasjerfly.
Enorme 777 X som i fjor høst ble vist frem på Boeings produksjonsanlegg i Everett i staten Washington, skal aldri i luften. Det første eksemplaret er en prototyp som utelukkende skal benyttes til statisk testing.
LES OGSÅ: (+) Hvorfor stoler jeg ikke på turbrenneren min?
Det er egentlig et penere ord for tortur. Testingen innebærer at skrog og vinger blir utsatt for vektbelastninger som tilsvarer halvannen gang maksbelastningen som det endelige flyet blir godkjent for.
Det innebærer blant annet at ytre del av vingene blir dratt nesten åtte meter opp og ned for å simulere langt kraftigere turbulens enn det flyene noensinne kan bli utsatt for i virkeligheten.
LES OGSÅ: Flere av verdens vulkaner er på overtid. Når smeller det?
Etter torturen er flyet modent for skraphaugen, ofret for at fremtidige passasjerer skal kunne føle seg helt trygge om bord.
Jomfrutur
Testingen begynte høsten 2018. Jomfruturen skulle egentlig funnet sted i år, men på grunn av ulike tekniske utfordringer er den utsatt til tidlig 2020. De første flyene forventer man blir levert i 2021.
Når de første leveransene av ferdige fly skjer i 2021, vil 777 X være det største tomotors passasjerflyet som hittil er konstruert.
Vingespennet på 72 meter er faktisk over syv meter lengre enn en standard B747 Jumbojet kan oppvise, det blir kun overgått av megaflyet Airbus A380.
For å gjøre 777 X smidig nok til å passe inn i gate-oppstillingsplassene som allerede er i bruk av forgjengeren B777 og Airbus A330, har vingene blitt modifisert med samme løsning som man ellers bare ser på hangarskipsfly. De ytterste 3,5 meterne på hver ving er utstyrt med en mekanisme som gjør det mulig å folde opp vingetippene mens flyet oppholder seg på bakken.
Selve foldeprosedyren for å låse vingetippene på plass tar 20 sekunder. Dette er første gang et passasjerfly får en slik mekanisme, noe som har fått de amerikanske luftfartsmyndighetene til å utarbeide en to punkts liste med kriterier som skal imøtegås blant annet for å forhindre at en vingetipp folder seg opp i luften ved et uhell.
Drivstoffgjerrig
Årsaken til den ekstreme lengden på vingene i komposittmateriale er det evige ønsket til flyselskapene om å spare drivstoff. Vingekonstruksjonen alene skal gi en drivstoffreduksjon på 7 % i forhold til forgjengeren.
777 X kommer i to versjoner. Den minste, 777 X-8, vil være hovedkonkurrenten til Airbus A350XWB. Også det er bygget i karbonkompositt.
777 X-9 vil være i en klasse for seg selv. Det får plass til 414 passasjerer på strekninger opp til 14 000 kilometer. Skroglengden blir verdens lengste med 78 meter. Det er nesten to meter lenger enn verdens nest lengste passasjerfly B747-8.
Boeing hevder at 777 X-9 vil bli det mest kostnadseffektive tomotors jetflyet i verden med et drivstofforbruk som ligger 12 % lavere enn Airbus A350XWB sitt.
Esset Boeing har oppe i ermet er de enorme jetmotorene. Under hver ving henger en General Electric GE9X som drikker 12–13 prosent mindre drivstoff enn GE90-motorene til B777.
Det forsvarer listeprisen for de to versjonene som vil være henholdsvis 360 og 389 millioner dollar.
Kunstverk
Jetmotoringeniørene hos General Electric er de eneste i bransjen som har arbeidet sitt i den permanente utstillingen til Museum of Modern Art i New York.
LES OGSÅ: Slik er det å fly på første klasse
Tilbake på 1990-tallet tok de en dristig beslutning da de valgte å fremstille bladene til hovedviften av kompositt. Det gjorde dem i stand til å støpe bladene med en elegant kurvefasong. I tillegg til å se ut som kunstverk, gjorde de det også mulig å redusere vekt og øke effektiviteten. Resultatet ble GE90 som fortsatt er verdens kraftigste jetmotor med en skyvekraft på drøyt 52 tonn, noe som tilsvarer 110 000 hestekrefter.
Det mest iøynefallende er selve diameteren på motoren på 387 centimeter. Det er faktisk 33 centimeter bredere enn kabinen til en B737.
LES OGSÅ: Dette gjør mobil- og PC-bruk med kroppsholdningen din
Man føler seg liten når man kikker inn i monstermotoren på produksjonslinjen hos Boeing. Seks passasjerer i bredden, foruten purseren med tralle, kunne fint fått plass der inne.
At to slike beist kan akselerere et fullastet fly fra 0–100 km/t på seks sekunder skyldes den enorme massen av luft som blir blåst bakover. Mesteparten kommer fra den enorme frontviften som leder mesteparten av luften på utsiden av selve kompressor og turbinhuset.
Noen kreative ingeniører har regnet ut at luftmengden hver motor gulper i seg hvert minutt er nok til å holde liv i et menneske i 44 dager.
Langrutefly
Fjerde generasjons GE9X får selvfølgelig enda større viftediameter enn forgjengerne. Men den blir ikke kraftigere. Gevinsten har man valgt å ta ut på mindre forbruk isteden.
For passasjerene vil den merkbare forskjellen være større vinduer, større bagasjehyller og bedre luftkvalitet slik man kjenner det fra B787. Lufthansa var den første kunden, og er så langt etterfulgt av Al Nippon, Cathay Pacific, Emirates, Etihad, Qatar Airways og Singapore Airlines til bruk på langrutene.
FAKTA: Boeing 777
Første flyging: 1994
Lengde: 73,8m
Vingespenn: 65m
Maks avgangsvekt: 351t
Rekkevidde: 13 650km
Motorer: 2 GE90, hver 513 KN skyvkraft
Passasjerer: 365 (Data for nyeste versjon 777-300ER)
Boeing 777 X
Første flyging: 2019
Lengde: 76,7m (777–9)
Vingespenn: 71,8m
Maks avgangsvekt: 351t
Rekkevidde: 16 000km (777–8)
Motorer: 2 GE9X, hver 470 KN skyvkraft
Passasjerer: 364 (777-8), 414 (777–9)
Artikkelen er publisert i samarbeid med Vi Menn. Les mer på www.vimennpluss.no.