Prøvekjørt: Opel Grandland X Hybrid4

Råsterk fornuft

Den nye Opel Grandland X Hybrid4 har massevis av motorkraft. Likevel er den fornuftig.

Pluss ikon
STERK: Med 300 hestekrefter og firehjulsdrift blir dette toppmodellen blant SUV-ene fra Opel.
STERK: Med 300 hestekrefter og firehjulsdrift blir dette toppmodellen blant SUV-ene fra Opel. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Alle Opel-hjerter kan fryde seg! Det er i grunnen nok å se på tallene. Totalt 300 hestekrefter fra hele tre (!) motorer: En 1,6-litersturbo og to el­motorer. 520 Nm dreiemoment, som takket være firehjulsdrift ikke etterlater seg rånestriper på asfalten. Og ikke minst det svarte panseret, som på en Kadett fra 1970-­
tallet. Det hele kan tilsyne­latende fremstå som ufornuftig, men finansdepartement både i Norge og i andre land lar den slippe lettere gjennom avgiftsgarnet.

Etter de første kilometerne med Grandland X Hybrid4 er det dette som er førsteinntrykket: Det har vært et lynnedslag hos Opel. Dette er den sterkeste bilen fra Rüsselsheim – kanskje unntatt Walter Röhrls rally-Ascona i museumskjelleren.

<b>FØRERPLASSEN:</b> Pekeskjerm, treeiket ratt, klassiske, runde instrumenter. Oversiktlig og fint.
FØRERPLASSEN: Pekeskjerm, treeiket ratt, klassiske, runde instrumenter. Oversiktlig og fint. Foto: Produsent

Firehjulsdrift

Opel har solgt 180 000 eksemplarer av Grandland X i Europa siden lansering. Den 448 centimeter lange kompakt-SUV-en blir bygd i Eisenach, og det gjelder også denne ladehybriden. Ingrediensene er gode: Under panseret har Hybrid4-utgaven en 1,6-liters bensinturbo med 200 hestekrefter. Elmotoren på framakselen yter 110 hestekrefter og leverer kreftene gjennom automatgirkassen med åtte trinn. Firehjulsdrift får bilen ved hjelp av en elmotor med 113 hestekrefter på bakakselen. Systemeffekten er på 300 hestekrefter, og batteriet holder til helelektrisk drift i 59 kilometer, ifølge WLTP-normen.

<b>MIDDELS:</b> Utvendig lengde rett under 4,5 meter betyr middels benplass bak. I baksetet sitter du på batteriene.
MIDDELS: Utvendig lengde rett under 4,5 meter betyr middels benplass bak. I baksetet sitter du på batteriene. Foto: Produsent

I hvert fall i teorien. I praksis gir ladehybriden plass til mindre. For det første gjelder det i tanken, som har krympet med ti liter til 43 liter. Det kommer av at batteriet på 13,2 kilowattimer sitter under baksetet. For det andre har også bagasjerommet skrumpet inn. Nå sier tallenes tale 390 til 1528 liter, og ikke lenger 514 til 1652 liter, slik det er med bare bensin eller diesel. I tillegg er den blitt 375 kg tyngre. 1875 kg, altså, og det er før de tjukke vennene dine har tatt plass …

<b>LADETID:</b> Med 7,4 kW fra veggboksen tar det knapt to timer å lade opp batteriet. Fra vanlig stikkontakt tar det syv.
LADETID: Med 7,4 kW fra veggboksen tar det knapt to timer å lade opp batteriet. Fra vanlig stikkontakt tar det syv. Foto: Produsent

Liker/liker ikke

Firehjulsdrift og tre motorer er supre greier, men det bidrar til at Grandland koster over en halv million. Først senere kommer en hybrid-Grandland som bare har drift på to hjul. Den blir en god del rimeligere.

Mye moro

Samme det, for gasspedalen gjør opp for (nesten) alle svakheter. Ved siden av girspaken finnes en egen godt-humør-tast. Trykk deg forbi el-, hybrid- og firehjulsdriftsmodusene, helt frem til sportsprogrammet – og det er da lynet slår ned. Når forbrennings- og elektromotorer samarbeider, skyter bilen fra null til hundre på 6,1 sekunder. Ikke føles det som et hvinende ork heller, slik det gjør i en del andre hybrider. Her er det kraftfullt og lystent, rett og slett moro.

<b>MIDTKONSOLLEN:</b> Tasten avgjør moroa – sport, firehjulsdrift, hybrid eller helelektrisk.
MIDTKONSOLLEN: Tasten avgjør moroa – sport, firehjulsdrift, hybrid eller helelektrisk. Foto: Produsent

Men enda mer morsomt er det faktisk å kjøre bilen på den måten det er tiltenkt, nemlig i hybridmodus. Da jobber 1,6-literen og elmotorene sammen eller alene, alt etter hva som trengs og hva som er mest effektivt. Løfter du girspaken en ekstra gang, legges B-modusen inn. Den sparer bremseklossene fordi hybriden bremser av seg selv når du tar foten fra gasspedalen, og samtidig lagres energi i batteriene. På langtur kan du spare eldriften om du vil bruke de siste tilgjengelige el-kilometerne i bytrafikken.

Hybridsystemet fungerer ypperlig, og vi deler ut en ekstra stjerne fordi det har så gode manerer. Når bensinmotoren slår inn, er det nesten ikke så du merker det. Så koster det også en del, nærmere bestemt 527 900 kroner. Til gjengjeld har hybriden utstyrsgraden Ultimate som omfatter alt Opel har å tilby: Adaptive LED-lys, navigasjon, skinn, 19-tommere. Aller best er den for deg som har 50 kilometer til jobb, ladeplass og 50 kilometer hjem igjen. Kjør helt elektrisk om du vil – og gi gass om du kan!

Opel Grandland X Hybrid4

Motor:  Fire sylindre, turbo, 1598 cm³
 pluss to elmotorer
 (batterikapasitet 13,2 kwh)

Totaleffekt:  300 hestekrefter (221 kW)

Maks. dreiemoment:  520 Nm

Drivlinje:  Firehjulsdrift,
 åttetrinnsautomat

L/B/H:  4477/1856/1609 mm

Egenvekt:  1800 kg

Hengervekt:  Maks 2000 kg

Bagasjevolum:  390 til 1528 liter

0–100 km/t:  6,1 sekund

Toppfart:  235 km/t

Forbruk (WLTP):  0,13-0,14 l/mil

CO₂ (WLTP):  29–32 g/km

Pris:  527 900 kroner

DOMMEN

300 hestekrefter, firehjulsdrift, nesten 60 kilometer elektrisk rekkevidde. Opel Grandland X Hybrid 4 har alt dette og stappfull utstyrspakke i tillegg. Prisen virker kanskje høy, men en Audi Q5 ladehybrid koster 90 000 kroner mer – med veldig mye mindre utstyr.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 06 2020

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2020, og sist oppdatert 12/11 2020.

Les også