Prøvekjørt: Citroën C5 Aircross PHEV
Rimelig, ladbar og komfortabel
Den kjører pent og stille, har smart baksete og en bakkeklaring som få andre kan matche.
PSA-konsernet dytter ut ladbare biler i kompakt-klassen. Først kom DS 7 Crossback E-Tense 4x4 og Opel Grandland X Hybrid4, så kom Peugeot 3008 GT Hybrid4, og nå er det klart for Citroën C5 Aircross Hybrid. Men der konsernsøsknene har to elmotorer og firehjulstrekk, har Citroën-en én elmotor, færre hestekrefter og bare trekk på forhjulene. Det handler om markedsstrategi, og i de store markedene for C5 Aircross er ikke firehjulstrekk ansett som på langt nær like viktig som i Norge.
Og trekk kun på forhjulene gir C5 Aircross et stort fortrinn sammenlignet med PSA-søsknene: Den er over 100 000 kroner rimeligere. For der rimeligste PSA-søsken koster 524 900 kronet, starter C5 Aircross Hybrid på 400 000 kroner. Mer bagasjeplass har den også. Elmotor på bakakselen med tilhørende omformer og annet utstyr stjeler plass. Derfor kan C5 Aircross, som kun har elmotor foran sammen med en 1,6-liters bensinmotoren, skilte med en bagasjeplass på 460 liter mens for eksempel Peugeot-en har 395 liter.
Rekkevidde
C5 Aircross PHEV starter automatisk i elektrisk modus så sant ikke kjernetemperaturen i batterier er under fem grader. I tillegg til elektrisk modus har den hybrid- og sportsmodus. I sportsmodus går bensinmotoren hele tiden, mens gassen og girskiftene blir noe hissigere. Rekkevidden på kun strøm er oppgitt til 55 kilometer (WLTP). På en septemberdag med 14 til 18 grader, når vi 50 kilometer uten å ha noen spesielt fokus på å skulle kjøre gjerrig. Da Citroën GSA kom på 80-tallet var dashbordet utstyrt med en indikator som viste med farger om du kjørte fornuftig. En slik indikator har C5 Aircross også. Den viser hele tiden hvor hardt du bør trykke inn gassen for å kjøre mest mulig økonomisk. Bremsekraft-regenereringen har to stadier.
Hydraulic Cushions fjæringssystem (se ramme lengre ned på siden) og Advanced Comfort-seter med ekstra mye komfortskum gjør C5 Aircross til en komfortabel bil å kjøre. Den føles ganske mye mykere i fjæringen enn for eksempel Grandland X Hybrid4. C5 Aircross har såkalt akustisk frontrute som skal redusere støy inn i kupeen. I tillegg kan den fås med laminerte bakruter. Vi hører noe støy fra dekkene, men opplever ikke nivået som plagsomt. Bensinmotoren hører vi knapt annet enn når den utsettes for belastning.
Fordeler og ulemper
Et av fortrinnene med C5 Aircross er baksetet som består av tre fullverdige sitteplasser. Hver av de tre sitteplassene kan reguleres 15 centimeter i lengderetning. En ulempe med den ladbare versjonen sammenlignet med dieselmodellen er at den ikke har det videreutviklede antispinn-systemet Grip Control med forskjellige kjøreprogrammer og hill descent-kontroll.
C5 Aircross PHEV fås i to utstyrsnivåer, Feel og Shine. En ulempe med den rimeligste versjonen er at den har hovedlys i halogen. Det er alene god nok grunn til å gå opp til Shine (429 900 kroner) som inkluderer LED hovedlys. Da får du i tillegg blant annet delskinn interiør, Advanced Comfort-setene med elektrisk åtteveis betjening, adaptiv cruisekontroll, takrails i aluminium og mørke vinduer. Standard på begge utstyrsnivåer er en 5 kW varmer som kan forvarme bilen til maks 21 grader. Varmeren kan du styre med app eller berøringsskjerm.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr
Putedemping
Progressive Hydraulic Cushions-systemet er testet og benyttes i WRC. Mens klassiske fjæringssystemer består av en støtdemper, en fjær og en mekanisk endestopper, består demperne i C5 Aircross av to hydrauliske endestopper på hver side, én for dekompresjon og én for kompresjon. Hensikten er å bremse bevegelsen slik at man unngår brå stopp- og sprettebevegelser.
TEKNISKE DATA
Citroën C5 Aircross PHEV
Motor, cm³: 1598
Elmotor, kW: 80
Batteri, kWt: 13,2
Samlet effekt, hk: 225
Dreiemoment, Nm: 360
Egenvekt, kg: 1845
Tilhengervekt, kg: 1300
Lengde/bredde/høyde, cm: 450/186/165
Akselavstand, cm: 273
Bakkerklaring, cm: 23
Bagasjerom, liter: 460 -1510
Standard dekkdimensjon: 235/55R18
Batterikapasitet, kW: 13,2
Rekkevidde, WLTP km: 55
Rekkevidde, test, km: 50
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,18
CO₂-utslipp, g/km: 32
0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,7
Toppfart, km/t: 225
Pris fra, kr: 399 000
Lading:
Vanlig stikkontakt: 1,8 kW 230V/ 8Amp Type 2: Cirka 7 timer. 30 min.
1-fas OnBoard-lader (standard): 3,6 kW 230V/32 Amp Type 2: Cirka 4 timer
1-fas OnBoard-lader (ekstrautstyr): 7,4 kW 230V/32 Amp Type 2: Cirka 1 time 45 minutter
Denne saken ble første gang publisert 07/09 2020, og sist oppdatert 07/09 2020.