Bli med på test på "Guds racerbane"

Hyper-Volvo Polestar 1 prøvekjørt: Forførende svenske

Omtalte du tidligere Volvo som "traktor", bør du kanskje revurdere din tilnærming. Med Polestar sin første og eneste hybrid presser svenskene nemlig grensene for hele bilindustrien. .

<b>TAKK TIL TRAKTOREN:</b> Polestar 1 er så langt unna EPA-traktor som man kan komme i en Volvo. 
TAKK TIL TRAKTOREN: Polestar 1 er så langt unna EPA-traktor som man kan komme i en Volvo. 
Sist oppdatert

Ikke kjør pent!

Avskjedshilsenen fra vertskapet i det Vi Menn setter seg inn i en splitter ny Polestar 1, låter hverken særlig svensk eller særlig Volvo-aktig. Men det er ikke mye som minner om svensk trausthet utenfor hotellet i Firenze. Her står fem-seks Polestar 1 på rekke og rad, klare til å bli satt på prøve av journalister og andre bileksperter.

"Revolusjoner" kø

POLESTAR

<b>EKSTREM-HYBRID:</b> Polestar 1 ladet opp kjører 125 kilometer på strøm, eller hjelper til å gjøre vognen til et GT-monster med over 600 hestekrefter, lynrask akselerasjon og kraft.

Underbruk av Volvo Personvagnar, basert i Göteborg i Sverige.

Etablert i 1996, og så langt mest kjent som produsent av racing-utgaver av Volvos biler.

Nå har Polestar fått rollen som utvikler av Volvos spissteknologi på biler drevet med elmotorer, ladbare hybridmotorer og andre prototyper. Også produksjon og forhold til eiere av bilene er nyskapende.

I august i år åpnet Polestars produksjonssenter i Chengdu i Kina. Miljø bærekraft og design er fremtredende. Bygningen er for øvrig tegnet av det norske arkitektfirmaet Snøhetta.

Presentasjonene av nye bilmodeller som skal revolusjonere teknologi og industri i større eller mindre grad, har kommet tett. Og det skal litt til for å nå opp i selskapet til elektriske Audier, elektriske Porscher, elektriske Mercedeser og andre.Kontrasten utenfor det ærverdige hotellet, preget av gammel, prangende italiensk overklasse, er slående, der bilene står − fylt med moderne tekniske løsninger, minimalistisk design og ikke-pretensiøs mobilitet.

Det er i hvert fall noe i den gaten Polestar ønsker uttrykke i Italia. Men om svenskene lykkes med Polestar 1, et hybridmonster av en Grand Tourismo-bil med 600 hestekrefter til 1,7 millioner, er diskuterbart.

Noen folkebil skal Polestar 1 ikke være. Det er i det hele tatt ikke helt enkelt å se hva slags bil Polestar skal være − utover en slående demonstrasjon på hva svenske ingeniører og designere kan få til når de slippes litt løs.

Kommunikasjonssjef i Europa, Brent Ellis, forklarer at heller ikke Polestar selv vet helt hvem Polestar 1 er bygget for. I det hele tatt virker det ikke som Polestar spesielt opptatt av å selge bilen. Det skal bare produseres 1500 eksemplarer. Det eneste som kommer frem, er at første årsproduksjonen på ca. 500 biler er solgt.

<b>FREKKE FORMER:</b> Svensk design, produsert i Kina på veier i Ferrari-land. En sann fornøyelse.
FREKKE FORMER: Svensk design, produsert i Kina på veier i Ferrari-land. En sann fornøyelse.

Strøm

Polestar 1 skiller seg fra andre GT-biler med hybrid-drivlinjen. Karbon-panseret huser en firesylindret motor på to liter med både turbo og supercharging, tyvlånt fra Volvos T8-drivlinje. Denne bidrar 308 hestekrefter, når den er i bruk, riktig nok.

Bak i bilen ligger to elektriske motorer på 85 kW hver. Koblet til to batteripakker på totalt 34 kwh, gir dette systemet en elektrisk rekkevidde (målt etter den nye WLTP-standarden) på 125 km, som er markedets lengste.

Polestar 1 kan kjøres som en konvensjonell helelektrisk bil i “pure”-modus. Og med 232 elektriske hestekrefter muliggjøres til og med en fullkommen italiensk kjørestil med hard pedalføring. Og du kan smette inn i luker foran enhver oppskrapet Fiat eller Lancia uten å slippe ut et gram CO₂.

<b>FOR DE FØLSOMME:</b> Støtdemperne stilles − i kontrast til alt annet Polestar − manuelt.
FOR DE FØLSOMME: Støtdemperne stilles − i kontrast til alt annet Polestar − manuelt.

Skamløs og sømløs

Polestars interiørdesigner innrømmer at ingen personer over 1,45 vil ha det spesielt komfortabelt i de to baksetene. Fyll heller opp med bagasje. For bagasjerommet er svært beskjedent.

<b>VOLVO FORTE:</b> Med litt karbon og polestar-logoer løftes Volvo-interiøret til anstendig GT-klasse 
VOLVO FORTE: Med litt karbon og polestar-logoer løftes Volvo-interiøret til anstendig GT-klasse 

Kraftfull, men ikke rå

<b>TRANGT:</b> Offisielt skal to personer passe inn i baksetet på Polestar 1. Bilen består av sterk karbonfiber.Det har åpnet for tynnere bjelker og større vindusflater.
TRANGT: Offisielt skal to personer passe inn i baksetet på Polestar 1. Bilen består av sterk karbonfiber.Det har åpnet for tynnere bjelker og større vindusflater.

Til tross for bilens komfortable side, sikkerheten og det svenske opphavet er den på ingen måte tam: Stallen med totalt 608 hester under panseret er langt inne i superbil-territoriet. Dette er også dreiemomentet på 1000nm. 

På svingete toskanske veier er Polestar 1 ikke noe annet enn en fryd å kjøre.

Abonnement

Polestar kan anskaffes på vanlig måte, men til driften tilbys et slags abonnement der alle kostnader til unntatt bensin, så som vedlikehold, forsikring, veihjelp, hente- og leveringstjenester og annet er samlet i en månedlig sum. Dette mener Polestar er fremtidens bileierskap.

Enkelt er også designet. Interiøret er hentet fra Volvo, og er løftet med karbon og Polestar-logoer for bli verdig en bil til 1,7 millioner.

<b>TO MOTORER:</b> Hybridmotor og bensinmotor gir kraft og kjøreglede, men stusslig bagasjeplass. Bruk baksetet om nødvendig, men surr lasten godt fast.
TO MOTORER: Hybridmotor og bensinmotor gir kraft og kjøreglede, men stusslig bagasjeplass. Bruk baksetet om nødvendig, men surr lasten godt fast.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 30/12 2019, og sist oppdatert 02/01 2020.

Les også