Oppkalt etter Ernest Shackletons skute
Først med X-Bow
Her seiler verdens første cruiseskip med den spesielle skrogløsningen som er utviklet av Ulstein Verft.
Årene 1999 og 2003 var særlig kritiske for verftet i Ulsteinvik, men det var i denne perioden X-Bow-designen ble født. Formålet med det oppsiktsvekkende baugdesignet var å redusere kreftene fra møtende sjø. Det manglet ikke på kritiske røster da designen ble vist frem for første gang i 2005, men i dag finnes det cirka 100 offshorefartøyer med den karakteristiske formen. Og nå inntar den cruisetrafikken. I mars leverte Ulstein verft cruiseskipet «National Geographic Endurance» til Lindblad Holding Ltd. Skipet er det første cruiseskipet med X-Bow-design. Luksusskipet er oppkalt etter seilskuta «Endurance» som Ernest Shackleton benyttet da han skulle krysse det antarktiske kontinentet i 1914–17. Ekspedisjonen mislyktes, og «Endurance» gikk tapt i isen. «National Geographic Endurance» har isbryter-egenskaper, og har såkalt polarklasse 5-klassifisering (PC5). Det betyr at det 124 meter lange skipet med plass til 126 gjester, er klassifisert for, «year-round operation in medium first-year ice, which may include old ice inclusions». Litt is skal dermed ikke være noe problem. Da er det verre med koronaviruset som har satt en foreløpig stopper for de planlagte luksusekspedisjonene til arktiske strøk.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2020
Denne saken ble første gang publisert 07/07 2020.