Nye BMW 5-serie
Endelig som plug in-hybrid
Nå kan BMW 5-serie stasjonsvogn endelig fås som ladbar hybrid - og det med god elektrisk rekkevidde, firehjulstrekk og muligheten til å trekke tilhenger.
BMW 5-serie er finpusset og i oppgraderingen kommer en rekke nyheter som vil passe mange nordmenn som hånd i hanske. 5-serien har i noen år vært å få som plug in-hybrid, men kun som sedan. Men nå blir det mulig å få ladbar 5-serie som stasjonsvogn.
Med BMW 530e Touring og BMW 530e xDrive Touring lanserer BMW ytterligere to ladbare stasjonsvogner. (Fra før er også to modeller av BMW 3-serie Touring introdusert som plug-in hybrider.) Elektrisk rekkevidde er foreløpig estimert til opptil 56 km - 52 km med xDrive firehjulsdrift. Prisene på disse to modellene blir også kjent når det åpnes for bestilling etter sommeren. Alle plug in-hybridene i 5-serien med xDrive firehjulsdrift kan trekke tilhenger på 2000 kg.
Motoren i de to 530e Touring-variantene er en firesylindret bensinmotor som yter 184 hk, koblet sammen med elektrisk motor på 80 kW. Samlet effekt ved normal kjøring er 252 hk og 420 Nm dreiemoment. Med en XtraBoost-funksjonen øker kreftene med ytterligere 30kW/40 hk til et maksimum på 292 hk i opp til 10 sekunder. 0-100 km/t gjøres unna på 6,1 sekunder og toppfarten nås ved 225 km/t. Ved ren elektrisk kjøring er toppfarten 140 km/t.
Ny kraft-sedan
Holder det med sedan for deg, så blir det nå også mulig å få 5-serien med den samme kraftpakka som man finner i SUV-en BMW X5 xDrive45e. Det innebærer en sekssylindret bensinmotor med 286 hk og en elektrisk motor på 80 kW. Samlet effekt er 394 hk med et dreiemoment på 600 Nm. 0-100 km/t skal gå unna på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 250 km/t. Med ren elektrisk kjøring er toppfarten 140 km/t. xDrive firehjulsdrift er til enhver tid aktiv, uavhengig av om kreftene kommer fra bensinmotoren eller den elektriske motoren. Batteriet har en bruttokapasitet på 12 kWt, det gir en foreløpig estimert rekkevidde på opptil 54 km. Prisene på BMW 545e xDrive Sedan blir klare etter sommeren.
Små endringer
Designen til nye BMW 5-serie bærer preg av de nye linjene som vi har sett på nye X5, 7-serien og 8-serien. Frontlyktene har blitt smalere og de nye L-formede kjørelysene gir bilen ny karakter. Laserlys, som tidligere var forbeholdt toppmodellene, tilbys nå til alle BMW 5-serie modellene. Den velkjente nyregrillen er også tilpasset det nye uttrykket. Bak har den fått mørktonede baklykter med nye linjer og en ny diffusor. De som vil sette litt ekstra preg på sin nye BMW 5-serie kan nå velge mellom M Sport-bremser med blå eller røde bremsekalippere.
Storselgeren de siste årene har vært plug-in hybriden BMW 530e xDrive. Den oppgraderte modellen er straks klar for bestilling med en startpris fra 587 200 kroner. Den nye toppmodellen er foreløpig BMW M550i xDrive Sedan. Den byr på en V8-bensinmotor med 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder.
Historien til 5-serien strekker seg tilbake til 1972
Historien til BMW 5-serie starter tilbake i 1972. Modellen er en av de mest tradisjonsrike BMW-ene og siste og syvende generasjon kom på veien i 2016. BMW 5-serie Touring har vært en del av BMW 5-familien de siste 29 årene og ble lansert i femte generasjon i 2017. Til sammen har de to blitt solgt i mer enn 600 000 eksemplarer siden 2016.
Denne saken ble første gang publisert 27/05 2020, og sist oppdatert 27/05 2020.