Prøvekjørt: Porsche Macan GTS
Mestrer det meste
Dersom du liker å kjøre sportsbil, men vil sitte høyt og trenger hengerfeste, er Porsche Macan GTS antakelig det beste alternativet.
LISBOA: Ned åssiden i Sintra-kommunen utenfor Lisboa glemmer vi helt at vi sitter i en nesten to tonns SUV og ikke en todørs sportsbil. Vekten er som tryllet vekk. Sammenlignet med de andre Macan-versjonene er GTS-versjonen senket 15 mm, har spesialtilpasset aktiv demping og sportseksos. Den syvtrinns dobbeltclutch-girkassa er fintunet, og resultatet er en SUV som kan kjøres uhyggelig fort i svingene, men som med luftfjæring (ekstrautstyr) også har egen offroad-innstilling og nedkjøringskontroll (hill descent). For straks vi har rast fra oss på de tynt trafikkerte veiene i åssiden, så ruller Macan over vulkansk stein på klippene ut mot Atlanterhavet. Offroad-innstilt er Macan løftet til en bakkeklaring på 21 cm som gir tilstrekkelig
klaring over steinene. Vi er mer bekymret for de smidde, 21-tommers felgene. At det er snakk om samme bil som nylig ga oss sportsbil-følelsen, viser registeret og allsidigheten til Macan GTS.
Forhistorien
Porsche er bilmerket man primært assosierte med 911. Slik er det antagelig fortsatt for mange. Men i 2002 lanserte Porsche den digre SUV-en Cayenne for å møte den stigende etterspørselen etter slike biler. Selskapet trengte en bil med bredere appell enn en todørs sportsbil med hekkmotor. Porsche-puristene mislikte Cayenne, men den ble en økonomisk suksess, og det er blitt hevdet at den reddet Porsche. I USA utgjorde SUV-ene to tredeler av Porsche-salget i 2019.
I 2007 kom Cayenne som GTS – Gran Turismo Sport. Akronymets historie strekker seg tilbake til 1963 og 904 Carrera GTS. Den ble designet av Ferdinand Alexander «Butzi» Porsche, og anses som selve stamfaren til GTS-grenen i Porsche-familien. Før Cayenne var akronymet hentet frem i 1992 i forbindelse med den store og elektronisk avansert sportsbilen 928 som fikk en GTS-avlegger. Deretter ble det et langt opphold til GTS-initialene igjen kom til heder og ære, denne gangen med Cayenne og en selvpustende V8-er.
En nøtt?
I 2014 lanserte så Porsche Macan. Navnet høres ut som en nøtt, men er en mellomstor SUV. I 2015 kom også Macan som GTS og plasserte seg mellom S- og Turbo-versjonen. Og selv om Macan Turbo har flere hestekrefter, så er det GTS som er versjonen dersom du vil ha en mest mulig sportslig Macan. Nå er en fornyet Macan GTS straks klar for Norge, og det er den vi har prøvekjørt. Den har ny motor med biturbo, noen flere hestekrefter og noe mer dreiemoment. Turboladerne er plassert nede i V-utformingen av sylinderne. Fordelen er at eksosgassen får kort vei mellom forbrenningskammeret og turboladerne, noe som gir rask reaksjon fra turboene.
Senket understell betaler seg på svingene vei, men prisen inkluderer også noe mindre fjæringsvei og mykhet. Ikke ubehagelig så lenge dempingen står i normal-modus, men understellet er fast og bestemt. Det strammes trinnvis opp med kjøreprogrammene Sport eller Sport Plus, som forutsetter ekstrapakken som Porsche kaller Sport Chrono. Da får du også en Individual-innstilling der du kan lagre ditt favorittoppsett.
Noen svakheter?
Bak rattet får man den gode følelsen av å sitte i en cockpit, omgitt av aluminium og alcantara. Vi kan ikke finne én simpel detalj. I motsetning til Cayenne og Panamera som har berøringsknapper med haptisk tilbakemelding, så har Macan konvensjonelle knapper. Selv om det sikkert finnes biler med en mer moderne og futuristisk betjening, så er systemet funksjonelt og veldig fokusert på hva det drier seg om: Kjøre bil, fortrinnsvis ikke i søndagstempo. På den brede midtkonsollen som omkranser girspaken, finner du alle knappene for de essensielle tjenestene: Eksoslyd, demping og stabilitetskontroll, samt klima og setevarme. Rattet har knapper for noen få utvalgte tjenester. Med et lite hjul kan du velge kjøreprogram. Sport Chrono-hjulet har også en liten knapp i midten. Trykker du inn den, får du 20 sekunder med ekstra boost. Vil du ha Lexus-myke seter, så er neppe Macan GTS bilen din. Som dempingen er setene faste og hastighetsorienterte. Til gjengjeld byr de på all mulig støtte.
Macan GTS er kostbar. Det samme er ekstrautstyret, men det sier seg selv med en luksuriøs sportsbil. For å finne åpenbare svakheter ved Macan GTS må vi ty til pirk. Som at den ikke har ventilerte seter. Og at betjeningsknapper rett bak girspaken aldri er helt optimalt. Den kan heller ikke fås med lasteplan. Jeg tror vi gir oss der.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 13 2020
Tekniske data Porsche Macan GTS
Motor, cm³: 2894, V6 biturbo
Gir: 7-trinns dobbeltclutch
Effekt, ved o/min: 380/5200-6700
Dreiemoment, Nm o/min: 520/1750-5000
Egenvekt, kg: 1910
Tilhengervekt, kg: 2400
Lengde/bredde/høyde, cm: 469/193/161
Akselavstand, cm: 281
Bakkeklaring, cm: 20,5
Bagasjerom, liter: 488 – 1503
Standard dekkdimensjon: 265/45 R20 (foran) og 295/40 R20 (bak)
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,96
CO₂-utslipp, WLTP g/km: 218
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,7
Toppfart, km/t: 261
Pris, fra kr: 1.328.900
Om firehjulstrekket
Alle Panamera Sport Turismo-modellene er utstyr med Porsche Traction Management (PTM). En sensorstyrt flerplateclutch distribuerer kreftene mellom for- og bakaksel. Det avanserte sensorsystemet overvåker en rekke variabler som hjulrotasjon, langsgående og sideveis bevegelse/akselerasjon og rattutslag, og fordeler momentet deretter. Dersom sensorene merker at antydning til hjulspinn på bakhjulene under akselerasjon, sendes krefter raskt til forakselen.
Denne saken ble første gang publisert 27/02 2020, og sist oppdatert 28/02 2020.