Prøvekjørt: Ford Ranger Wildtrak Double Cab 2,0 EcoBlue
Samme girkasse som verdens barskeste pickup
Ford Ranger har lenge vært blant våre pickup-favoritter. Nå er den blitt enda bedre, og med samme girkasse som F-150 og Mustang.
Ford Ranger har fått et ansiktsløft som utvendig er av kosmetisk karakter. Det har skjedd større ting under skallet. Ranger fås nå med en dieselmotor med to turboer som produserer 213 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Det er litt mer enn forgjengeren med 3,2-liters diesel. Den nye motoren kan i tillegg kombineres med en 10-trinns automatgirkasse som også brukes i F-150 pickup og nye Mustang. Girkassa skal redusere drivstofforbruket bitte litt. Dessuten gjør den Ranger til en mer behagelig kjøreopplevelse.
Vi har prøvekjørt Wildtrak-versjonen som er den mest kostbare. Drivlinjen gir enda mindre støy og vibrasjon enn i forgjengeren, blant annet fordi girkassa har flere trinn å spille på. Dessuten er både fjærer og demping justert. I tillegg kan Double Cab-variantene av Ranger fås med aktivt støyreduksjonssystem som gjør opplevelsen i kupeen enda mer behagelig.
Det er fortsatt umiskjennelig pickup, men kjøreopplevelsen er noe av det beste du får i klassen. Testbilen hadde ekstrautstyr for rundt 50 000 kroner, som omfattet blant annet kupévarmer (15 000 kr), hengerfeste (6000 kr), adaptiv cruisekontroll og parkeringsassistent (7700 kr) og låsbart rulledeksel (15 000 kr). Du kan også få Ranger med 170-hester diesel i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse eller 10-trinnskassa.
Med modem
Ranger er nå tilgjengelig med FordPass Connect-modem. Det gir deg muligheten til å styre en rekke av bilens funksjoner og få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Du kan for eksempel låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen. Du kan også bruke bilens modem som nettforbindelse med hastigheter opptil 4G LTE. og tilkobling for inntil 10 enheter.
Tekniske data
Ford Ranger Wildtrak Double Cab 2,0 EcoBlue
Motor, cm³: 1996
Gir: 10-trinns automat
Effekt, hk o/min: 213/3750
Dreiemoment, Nm ved o/min: 500 ved 1750–2000
Egenvekt, kg: 2374
Tilhengervekt, kg: 3500/750
Nyttelast, kg: 1024
Lengde/bredde/høyde, cm: 536/186/184
Akselavstand, cm: 322
Bakkeklaring, cm: 23,7
Vadedybde, cm: 80
Standard dekkdimensjon: 265/65 17
Forbruk, WLTP l/mil: 0,92
CO₂-utslipp, g/km: 228
0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,9
Toppfart, km/t: 175
Lasteplan:
Lenge, cm: 155
Bredde, cm: 156
Bredde, cm (mellom hjulbuene): 114
Dybde, cm: 51
Ankringspunkter lasteplan: 6
Uttak, lasteplan: Ett 12V
Uttak kupé: Tre stk. 12V, ett 230V, to USB
Pris, fra: 518 000 kroner
Pris, testbil: 571 200 kroner
Bedre kjøreopplevelse
Toppmodellen av Ford Ranger, Raptor-versjonen, er bredere og har økt sporvidde sammenlignet med vanlige Ranger. Dempingen er også mer avansert. Raptor kommer med FOX-støtdempere og har skruefjærer også bak i stedet for bladfjærer. Det gjør den mykere, og bidrar til en mer komfortabel kjøreopplevelse sammenlignet med vanlige Ranger. Sporvidden og dempingen bidrar i tillegg at den ligger stødigere på veien. Det merkes særlig på ujevnt underlag. Ulempen er at Raptor maks kan trekke 2,5 tonn i stedet for 3,5 tonn. Raptor kommer med spesialutviklede BF Goodrich All Terraian-dekk som måler hele 838 millimeter i diameter. Men med 285/70 R17-vinterdekk fra Nokian blir kjøreopplevelsen faktisk enda bedre på vanlig vei. Mindre svømming og mindre støy. Men de ser selvsagt ikke så tøffe ut som de digre BF Goodrich-dekkene.
Denne saken ble første gang publisert 20/03 2020, og sist oppdatert 20/03 2020.