tEST: BMW 330e
Det lille Xtra
Med XtraBoost-funksjonen blir den ladbare 330e en sportssedan i ekte BMW-tradisjon.
Ladehybridene står i fokus hos BMW om dagen. Her er det bare å boltre seg i nye varianter i alt fra X1 til X5. Midt mellom disse ytterpunktene finner vi 330e. En i utgangspunktet velkjent bokstavkombinasjon, all den tid også forrige generasjon av 3-serie kunne by på en ladbar utgave.
Men 2020-utgaven av 330e har nok av nyheter under skallet til å kreve mer enn et skuldertrekk fra blaserte norske ladebilkunder. Det aller viktigste er selvsagt at 3-serie er splitter ny og har vokst merkbart – ikke minst når det gjelder komfortdelen av kjøreopplevelsen. Samtidig har ikke nyheten glemt at 3-serie skal være standarden når det kommer til sportslige, underholdende familiebiler.
Kommer som stasjonsvogn
For dem som skal ha med seg mer enn weekendbagasje for to, kommer det viktigste tilskuddet i modellutvalget sommeren 2020. Da får du 330e i Touringversjon, BMWs første ladehybrid i stasjonsvognformat. Men vil du ha ladehybrid, stor bakluke og 4WD-systemet xDrive, er det foreløpig SUV-en X3 xDrive 30e som gjelder.
Flere elementer i drivlinjen skiller ny og gammel 330e. Batteriet er merkbart større – 12 kWh mot 7,6 kWh brutto. Det merkes på den rene elektriske rekkevidden. I vår faste forbrukstest kom vi 32 km med den 330e vi testet i 2016, mens den nye modellen klarer 44 km på elektrisk drift før bensinmotoren slår inn. Det under alt annet enn ideelle betingelser, med vinterlige kjøreforhold og rundt 0 grader utetemperatur.
XtraBoost
Funksjonen BMW kaller «XtraBoost» gir drivlinjen 40 hk/30 kW på toppen av de 252 hk/185 kW den leverer som standard. Et trykk på sportsknappen sørger for å vekke den ekstra effekten til liv, sammen med et eget sjalteprogram for automatgiret. Ifølge BMW fungerer XtraBoost selv når høyvolts batteriet er på minimum. Den ekstra effekten er tilgjengelig i 10 sekunder av gangen. Funksjonen trer også i kraft ved kickdown og med girvelgeren i M- eller S-posisjon.
Det er forskjell på hvordan ladehybridene starter opp. Noen går i ren elmodus og kjører opp strømmen før forbrenningsmotoren slår inn. Andre – som BMW 330e – starter opp i hybridmodus og blander drivlinjene inntil det er tomt for strøm. Da fungerer bilen som en vanlig hybrid. I vår testperiode kjørte vi 15–16 mil på langtur før strømmen tok slutt, med forbruk ned mot 0,4 l/mil. I løpet av til sammen 750 km ladet vi fire ganger og ifølge kjørecomputeren gikk bilen 185 av dem uten forbrenningsmotor. Totalforbruket lå på 0,53 l/mil.
Treffer på kjøreopplevelsen
Alt dette er vel og bra, men så er det nå en gang slik at BMW 3-serie ofte måles på den dynamiske delen av kjøreopplevelsen. I den grad noen har følt uro for 330e, er det bare å senke skuldrene: Dette kan BMW, med eller uten batteri. Som nevnt er det hvitt underlag når vi kjører 330e på test og balansen i bilen er bortimot perfekt når du trykker på «moroknappen». Da gir antispinn og stabilitetskontroll noe større frihet til å leke seg med småsladder og kontrastyringen enn ellers.
Drivlinjen består av en toliters bensinturbo med 184 hk og en elmotor på 133 hk/83 kW. Dreiemomentet ligger på solide 420 Nm, og sammen med en funksjon BMW kaller «XtraBoost» (se ramme) gir det en toppeffekt på 292 hk/215 kW.
Det går unna så det holder. En bil med kun 400 km på telleren, piggfrie vinterdekk og våt asfalt gjør at vi er et stykke unna BMWs 0–100 km/t-tall (5,9 og 7,3 sekunder), men i forbikjøringsakselerasjon er 330e seriøst kvikk og gjør 60–100 km/t unna på 3,4 sekunder.
Den aller beste siden ved hybriddrivlinjen er imidlertid den rolige følelsen av kraft under normale kjøreforhold. Her er det masse kraft på lave og midlere turtall. Dermed er heftige nedgiringsøvelser stort sett overflødig for den fine 8-trinnautomaten. I stedet har du en myk, solid kraftstrøm til disposisjon uten motorstøy og turtallsjag.
DOMMEN
BMW 3-serie byr på en fin kombinasjon av sportslighet og komfort i 330e-versjon. Den som lader jevnlig blir belønnet med forbruk på rundt 0,5 l/mil. Lavt, de gode ytelsene tatt i betraktning.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1998+EL
Effekt, hk ved o/min: 292/215
Dreiemoment, Nm ved o/min: 420
Egenvekt, m/fører, kg: 1815
Tilhengervekt, kg: 750
Lengde/bredde/høyde, cm: 471/183/144
Bagasjerom, liter: 480
Standard dekkdimensjon: 225/50-17 Y
Batterikapasitet, kWh: 12
Rekkevidde, WLTP km: 56
Rekkevidde i 200 km test: 44
Forbruk, WLTP, l/mil: 0,23
CO₂-utslipp, g/km: 40
0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9
Toppfart, km/t: 230
Pris fra, kr: 457 400
Pris testbil, kr: 570 300
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 7,3
60–100 km/t, 5. gir: 4,9
60–100 km/t, kickdown: 3,4
80–120 km/t, kickdown: 4,1
Støy 50 km/t, dBA: 57,5
Støy 80 km/t, dBA: 62,5
Støy 100 km/t, dBA: 66,0
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,55
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2020
Denne saken ble første gang publisert 02/03 2020, og sist oppdatert 22/09 2022.