Test: Audi A6 Allroad 50 3,0 TDI

Fortsatt den beste

Kanskje ikke den mest korrekte luksus­bilen for dagens norske bil­kjøpere, men fortsatt den beste.

Pluss ikon
NAVNET FORPLIKTER: Og Audi A6 all­road leverer på et enda høyere nivå enn sine forgjengere.
NAVNET FORPLIKTER: Og Audi A6 all­road leverer på et enda høyere nivå enn sine forgjengere. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Opplevelsen satte varige spor. En alpetur vinteren 2001 bak rattet i en Audi Allroad 2,7 T. På 80- og 90-tallet hadde jeg trålet Skandinavia og Europa på langtur i alt fra skranglete billigbiler, til råtassaktige sportsbiler. Men her falt det på plass: Bilen som kunne alt. Spise 1000 km om dagen i ypperste komfort. Ta seg opp nedsnødde alpeveier uten frykt for å bli stående fast. Krefter for uanstrengt marsjfart rundt 200 km/t på Autobahn. Kjøreegenskaper til å holde tempoet oppe uansett veitype og -standard.

En posisjon Audi A6 Allroad forsterket gjennom de neste to generasjonene. Da vi for noen år siden kjørte forgjengeren på roadtrip-test til Kråkenes fyr sammen med to andre crossovermodeller, var vi skjønt enige om at dette var den perfekte «Norgesbilen». Den treliters V6-dieselen gjorde ikke bare A6 Allroad sterk og rask. Den sørget også for at bilen var sparsom.

<b>ELSKER VINTEREN:</b> Dess flere kjøremessige utfordringer, jo bedre trives A6 allroad. Kombinasjonen av komfort, kraft og sikre vei­egenskaper gir en egen ro. 
ELSKER VINTEREN: Dess flere kjøremessige utfordringer, jo bedre trives A6 allroad. Kombinasjonen av komfort, kraft og sikre vei­egenskaper gir en egen ro.  Foto: Terje Bjørnsen

Nå er alt annerledes

I 2020 er verden snudd på hodet. Der en ny A6 Allroad gjør sin debut uten at velstående nybilkjøpere engang leer på øyelokket. De er fullt ut beskjeftiget med å få strøm nok på sine nye e-tron'er, til at helgeturen kan gjennomføres i noe annet enn sneglefart.

For noen år siden var E6 og E18 hver fredag og søndag fylt til randen med A6 Allroad og lignende farkoster. Dunkende av gårde i et tempo en UP-patrulje sannsynligvis ville tatt en prat med føreren om. Nå er de delvis erstattet med store el-SUV-er i rekkeviddefart. Hva i huleste har skjedd?

Det kan jo ikke være slik at de gamle Allroad-eierne brått og uventet fikk et helt nytt bilbehov? Heller ikke at folk med råd til 800 000 kroners biler måtte spare på bompengene? Mange ønsker nok å fremstå som ulastelig trendriktig i bilvalget. Basert på observasjoner fra steder der bilfiffen samles, utveksles nå mårn-dø-samtalene mellom e-tron-eiere, ikke lenger under foldedørene i Model X. Og i alle fall ikke fra en prestisjebil med en dieselstinker under panseret.

<b>MODERNE TRADISJON:</b> Førerplassen har det meste av ny visningsteknologi, men tar vare på de beste elementene fra tidligere allroad-modeller. 
MODERNE TRADISJON: Førerplassen har det meste av ny visningsteknologi, men tar vare på de beste elementene fra tidligere allroad-modeller.  Foto: Terje Bjørnsen

Bilen er blitt enda bedre

Uansett hva du måtte mene er comme-il-faut i dagens bilverden, er det lite man objektivt kan utsette på kvalitetene til den nye Audi A6 Allroad. Utgangspunktet er som vanlig A6 og den nyeste modellen gir Allroad-konseptet bedre forutsetninger enn noen gang for å levere høyverdige bilopplevelser.

Fortsatt står luftfjæring og variabel bakkeklaring sentralt i Allroad-universet. Bakkeklaringen starter på normale 14 cm og kan økes med 4,5 cm gjennom ulike kjøreprogram. Like viktig som fremkommeligheten er det at luftfjæringen bidrar til en himmelsengaktig fjæringskomfort.

Bilen smyger seg silkemykt over store ujevnheter og heller ikke de små, skarpe dumper forstyrrer roen hos fører og passasjerer. I tillegg er A6 Allroad utstyrt med noe så sjeldent som et godt utformet, velpolstret baksete. Det er altså ikke bare i de ytterst behagelige forsetene du kan nyte turen på første klasse.

Med lengde på nesten fem meter er A6 Allroad en svær bil. Men etter dagens elbil-standard er den – på tross av drøyt to tonn egenvekt med fører – rene lettvekteren. Eksempelvis veier en e-tron 55 rundt 2,6 tonn.

<b>UKORREKT:</b> Ikke mange vil bli sett med et TDI-emblem lenger. Synd, for V6-motoren har aldri vært bedre. 
UKORREKT: Ikke mange vil bli sett med et TDI-emblem lenger. Synd, for V6-motoren har aldri vært bedre.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>DETALJER:</b> Emblemet projiseres fra fordøren og ned på underlaget. I dette tilfellet et passende snødekke. 
DETALJER: Emblemet projiseres fra fordøren og ned på underlaget. I dette tilfellet et passende snødekke. 

Leken – tross 5 meter

Det merkes spesielt godt på svingete og kuperte veier. Der kjennes Allroad lettkjørt og styrevillig, selv med snøføre under hjulene. Her har også Audi dratt opp noen tekniske godbiter av hatten (se ramme). Den progressive styringen er standard, mens du må betale ekstra for dynamisk bakhjulsstyring. Det må du også hvis du ønsker sportsdifferensial på bakhjulene.

Kanskje noe man skal ta seg råd til på denne bilen. Her har du tross alt en av de fineste luksusbilene med mulighet for finslepne, dynamiske vinteregenskaper. Når du setter opp de elektroniske vaktpostene med større slakk enn normalt, er nemlig hangarskipet av en bil forbløffende direkte i responsen og med på leken.

<b>ROMMER DET MESTE:</b> Klassisk stasjonsvognsformat <br/>i lasterommet, med solid lengde, kvadrat­isk utforming og tilstrekkelig takhøyde. 
ROMMER DET MESTE: Klassisk stasjonsvognsformat
i lasterommet, med solid lengde, kvadrat­isk utforming og tilstrekkelig takhøyde. 
Foto: Terje Bjørnsen

Fortsatt en herlig motor

En viktig bidragsyter til kjøreopplevelsen er selvsagt motoren – med drivstoff av type vi ikke må nevne. Treliteren fås i tre ytelsessteg. 45 har 231 hk fra 3250–4700 o/m og 500 Nm ved 1750–3250 o/m. 50-versjonen vi kjører har 286 hk fra 3500–4000 o/m og 620 Nm mellom 2250–3000 o/m. Sinnautgaven 55 byr på 350 hk ved 3850 o/m og 700 Nm fra 2500–3100 o/m.

Vi klager uansett ikke et eneste lite sekund over vår mellomversjon. Med den smågretne, potente knurringen vi liker fra V6-motoren og umiddelbar respons på gasspedalbevegelser. 8-trinns tipronicautomat er med på leken enten du velger vanlig, sport eller manuell. Til daglig er det bare å la automaten styre med sitt.

Vil du være med på moroa sørger girhendlene på rattet for den mest engasjerende kjøreopplevelsen. Da blir det enkelt å holde motoren i gromområdet fra 2000 til 3000 o/m. Der har du alt du trenger av kraft, respons og lydbilde til gladgassing på morsomme veier.

Riktig like kvikk som e-tron 55 er ikke A6 Allroad når det kommer til akselerasjon. Dårlige vinterforhold får ta mesteparten av skylda for 0–100 km/t på 6,9 i vår test, kontra fabrikkens 5,9 sekunder. Men der det betyr som mest, i forbikjørings- og mellomakselerasjon, leverer 50-varianten det du trenger. 60–100 km/t på 3,4 sekunder ved kickdown, mens e-tron 55 gjør det samme på 2,7 sekunder.

Vi Menn Bil mener

Er Audi A6 Allroad fortsatt den perfekte Norgesbilen? Nei – for den har bare dieselmotor, og det vil ikke nordmenn ha lenger. Dermed sier bilkjøperne også fra seg muligheten til å nyte den beste luksusbilen for norske kjøreforhold. Den tittelen kan nemlig ingen av dagens elektriske alternativer stjele fra Audi A6 Allroad.

TEKNISKE DATA

TEKNISKE DATA

Modellbetegnelse: A6 Allroad 50 3,0 TDI

Motor, cm³: 2967

Effekt, hk ved o/min: 286/3500

Dreiemoment, Nm ved o/min: 620/2250

Egenvekt, m/fører, kg: 2020

Tilhengervekt, kg: 2500/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 495/190/147

Bagasjerom, liter: 565

Standard dekkdimensjon: 235/55-18

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,74

CO₂-utslipp, g/km: 193

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,9

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 813 400

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 6,9

60–100 km/t, 5. gir: 5,8

60–100 km/t, kickdown: 3,4

80–120 km/t, kickdown: 4,0

Støy 50 km/t, dBA: 58,0

Støy 80 km/t, dBA: 62,0

Støy 100 km/t, dBA: 64,5

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,62

Vi gjør oppmerksom på at bildene til fjells ble tatt før koronaviruset var tema.