Nytt fly – ny krise
Rekordfly på vingene
Etter 737 MAX-skandalen fikk Boeing-fabrikken tidligere i år endelig noe å glede seg over. Men så kom korona-epidemien.
8000 ansatte ved Boeing-fabrikken fikk endelig noe å juble over da verdens største tomotors passasjerfly 777X-9, versjon WH001, tok av fra Paine Field i Seattle i slutten av januar. Flyprodusenten har hatt tomme ordrebøker på store passasjerfly etter at to nye 737 MAX-fly styrtet i 2018 med over 340 omkomne.
Optimisme
Begge ulykkene kunne spores til problemer med flyenes MCAS-system som slår inn automatisk dersom flyets datamaskiner registrerer situasjoner som oppfattes som «unormale».
777X-9 sin vellykkede jomfrutur skapte atter optimisme på Boeing-fabrikken. 777X, også kalt «Triple Seven», setter nye rekorder for tomotors passasjerfly. Det har størst vingespenn, lengst rekkevidde og minst drivstofforbruk.
Stengte fabrikker
Vingespennet på 72 meter er faktisk over syv meter lengre enn en standard B747 Jumbojet kan oppvise. Det blir kun overgått av megaflyet Airbus A380 som skal ut av produksjon. Med 777X tar Boeing også i bruk de gigantiske GE9X-jetmotorene. Dette er verdens kraftigste jetmotor med en skyvekraft på drøyt 52 tonn, noe som tilsvarer 110 000 hestekrefter. GE9X har en diameter på 3,4 meter. Det er bredere enn kabinen til en B737.
Optimismen som 777X skapte på Boeing-fabrikken er senere avløst av krisestemning. Siste uke i mars stengte flygiganten samtlige fabrikker i Seattle-området midlertidig på grunn av korona-epidemien.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 22 2020
Denne saken ble første gang publisert 20/05 2020.