Luftfartens største mysterier

Uløste mysterier: Flyene som bare forsvant

Da den kjente eventyreren og rekordholderen forsvant med et lite fly i Nevada, satte det i gang ville spekulasjoner. Var han blitt offer for «Nevadatriangelet»? Les denne og noen av de mange andre mystiske mysteriene i lufta.

Pluss ikon
<b>FORSVANT SPORLØST:</b> Eventyreren, rekordholderen og milliardæren fløy jorden rundt uten å fylle drivstoff i 2005. Da han i 2007 la ut på en rekreasjonstur med et småfly over Sierra Nevada, forsvant han sporløst.
FORSVANT SPORLØST: Eventyreren, rekordholderen og milliardæren fløy jorden rundt uten å fylle drivstoff i 2005. Da han i 2007 la ut på en rekreasjonstur med et småfly over Sierra Nevada, forsvant han sporløst. Foto: Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

Om morgenen den tredje september i 2007 tok et ettmotors fly av fra en privat flystripe eiet av hotellmagnaten Barry Hilton i Smith Valley i Nevada.

Flyet var av typen Bellanca Super Decathlon, og alene om bord var en milliardær og eventyrer som hadde Fridtjof Nansen som sitt store forbilde, og som hadde legendestatus etter flere imponerende bragder.

Erklært død

Han var den første som fløy jorden rundt alene i en varmluftsballong, noe han lyktes med på sjette forsøk. Han var også den første til å fly jorden rundt uten tanking underveis. I tillegg hadde han en svært lang merittliste over diverse rekorder og rekordforsøk innen flyging, seilflyging og seiling.

Erfaren pilot

Steve Fossett (63) var en svært erfaren pilot, og angivelig var han ute på tokt denne septemberdagen for å se etter et egnet sted for et fartsrekordforsøk på landjorden.

Men Fossett returnerte aldri. En massiv leteaksjon ble iverksatt, men etter fem uker uten spor av Fossett, ble søkingen avblåst. Han ble offisielt erklært død i februar 2008 etter påtrykk fra enken Peggy Fossett.

Ryktene om hva som hadde skjedd med Fossett var mange. Spekulasjonene svirret: Var Fossett blitt offer for «Nevadatriangelet»?

<b>MOUNTAIN WAVES:</b> Lumske vindforhold kan gjøre flyforholdene krevende og direkte livsfarlige over Sierra Nevada.
MOUNTAIN WAVES: Lumske vindforhold kan gjøre flyforholdene krevende og direkte livsfarlige over Sierra Nevada. Foto: Wikipedia

Mystisk triangel

Fra Fresno i California til Reno i Nevada, og et stykke inn i Arizona, finner man det som har fått navnet «Nevadatriangelet» – et område på størrelse med halve England.

Innenfor dette området ligger Las Vegas, nasjonalparken Yosemite, Death Valley og det myteomspunne Area 51. Området består av Sierra Nevada-
fjellene, og mye annet bratt og røft terreng.

Det finnes mange populære turruter inni triangelet, og velger man å gå noen av dem, er sjansen stor for å støte på flyvrak.

Ett av de første flyene som ble meldt savnet i triangelet, var et B-24 bombefly i 1943.

Flyet var på en rutinemessig nattøvelse da det forsvant. Dagen etter startet leteaksjonen etter flyet, og hele ni andre bombefly ble sendt ut i leteaksjonen. I stedenfor å finne det første flyet, ble et av de andre flyene savnet. Det ble funnet i 1955 på bunnen av en innsjø med de savnede soldatene fremdeles sittende inni.

Dødelig ulykke med DC-3

Et av de mest dødelige ulykkene skjedde i februar 1969. Da kolliderte et Douglas DC-3 i fjellsiden på 4421 meter høye Mount Whitney.

Flyet ble brukt av Hawthorne Nevada Airlines, og ble bare kalt «Gamblers Special» fordi det fraktet passasjerer til og fra casinobyen Hawthorne. Da flyet tok av fra Hawthorne denne februarkvelden fløy det inn i svært dårlig vær før all kontakt ble brutt.

Flyet ble ikke funnet før i august samme år, og flyhavarikommisjonen anså det som sannsynlig at alle de 35 om bord døde momentant da flyet kolliderte med fjellsiden.

<b>SØK:</b> Ett år etter at Fossett forsvant, fant en turgåer vrakrester og eiendeler som tilhørte eventyreren i et øde område i Sierra Nevada-fjellene.
SØK: Ett år etter at Fossett forsvant, fant en turgåer vrakrester og eiendeler som tilhørte eventyreren i et øde område i Sierra Nevada-fjellene. Foto: Getty Images

Spekulasjoner og teorier

Omtrent ett år etter at Fossett forsvant, fant en turgåer noen identitetskort i en øde fjellside i Sierra Nevada. De viste seg å tilhøre Fossett.

Leteaksjonen ble satt i gang igjen, og tidlig i oktober fant letemannskapene flyet hans. Det så ut til å ha truffet bakken med stor kraft. Det ble også funnet levninger etter Fossett.

Funnet av Fossett og vrakrestene blåste ytterligere liv i teoriene om det såkalte «Nevadatriangelet» som har fått navn etter det mer berømte Bermudatrianglet.

Flere tilsynelatende uforklarlige flyulykker og forsvinninger i Sierra Nevada-området, hadde satt i gang ulike spekulasjoner om årsakene til hendelsene. Var flyete skutt ned over Area 51s luftrom? Eller var de blitt angrepet og bortført av romvesener.

Les også (+) Han gikk frivillig inn i Auschwitz. Men det han gjorde på innsiden er virkelig ekstremt

<b>PULVERISERT:</b> Vrakrestene av Fossetts fly tydet på at det hadde truffet bakken med voldsom kraft. 
PULVERISERT: Vrakrestene av Fossetts fly tydet på at det hadde truffet bakken med voldsom kraft.  Foto: Getty Images

Kraftig fallvind

Forskere mener imidlertid at det finnes en helt naturlig forklaringen på hvorfor så mange fly har gått ned i triangelet: Et værfenomen kalt mountain wawes.

Når rask vind fra Stillehavet treffer de bratte fjellsidene, skapes en farlig effekt med kraftig vertikal vind som beveger seg som en bølge, opp og ned. Dette kan skape svært krevende og farlige forhold, særlig for småfly som kan bli dratt med vinden som en malstrøm. Flyene løftes opp av vinden, men vil også bli dratt ned med stor kraft. Effekten øker risikoen drastisk for å miste kontrollen over flymaskinen.

I undersøkelsen etter Fossett-ulykken konkluderte det amerikanske føderale organet NTSB (National Transportation Safety Board) med at den sannsynlige årsaken til at Fossett styrtet og omkom, var uventet møte med fallvinder som overgikk flyets evne til å klatre. Medvirkende årsaker var tynn luft og fjellterreng.

De største flymysteriene: TWA Flight 800

<b>INGEN BOMBE:</b> I 1997 opplyste FBI at det ikke var grunn til å tro at TWA Flight 800 gikk ned som følge av missieltreff eller en bombe om bord.
INGEN BOMBE: I 1997 opplyste FBI at det ikke var grunn til å tro at TWA Flight 800 gikk ned som følge av missieltreff eller en bombe om bord. Foto: foto: NTB scanpix
<b>EKSPLODERTE:</b> Denne animasjonen utarbeidet av CIA, viser hvordan TWA Flight 800 kan ha blitt brukket i to som følge av en eksplosjon i drivstofftanken. 
EKSPLODERTE: Denne animasjonen utarbeidet av CIA, viser hvordan TWA Flight 800 kan ha blitt brukket i to som følge av en eksplosjon i drivstofftanken.  Foto: foto: NTB scanpix

Nordmennene Lars Grønnbakken Hansen (22) og Svein Amlund (30 år), begge fra Lunner på Hadeland, var om bord da TWA Flight 800 tok av fra JFK om kvelden 17. juli 1996 med kurs for Paris.

12 minutter etter takeoff eksploderte Boeing 747-maskinen 13 000 fot over Nord-Atlanteren.

Flyet brakk i to og styrtet i havet utenfor Long Island. Alle de 230 om bord omkom.

Det ble spekulert i terrorisme eller at flyet ved et uhell var blitt skutt ned av et missil.

En rapport utarbeidet av NTSB, som kom i august 2000, konkluderte med at årsaken var en eksplosjon i drivstofftanken som følge av teknisk svikt.

I 2013 kom dokumentaren «TWA Flight 800» som blåste liv i påstandene om at flyet ble skutt ned av et amerikansk missil ved en misforståelse. 200 øyenvitner hevdet å ha sett et lysglimt på vei mot flyet like før det eksploderte.

Les også (+) Ingen visste at godstog 1428 fra Bergen var en bensinbombe på skinner

  • Flypioneren Amelia Earhart forsvant sporløst over Stillehavet i 1937 under sitt forsøk på å bli første kvinne som fløy jorden rundt.
  • Hun hadde allerede fløyet solo som første kvinne over Atlanterhavet i 1932, bare fem år etter Charles Lindbergh. Earhart var 40 år da hun i 1937 startet forsøket på å fly jorden rundt fra Miami, med navigatøren Fred Noonan som ledsager.
  • Hun var avhengig av å tanke underveis, og mellomlandet flere steder i Sør-Amerika, Afrika, India og Indonesia, før hun 2. juli 1937 tok av fra Lae på Ny-Guinea, med kurs for den vesle Howlandøya i Stillehavet. Deretter forsvant alle spor etter Earhart, Noonan og flyet deres, en Lockheed Electra.
  • Noen sporadiske radiosignaler ble fanget opp av kutteren «Istaca» fra den amerikanske kystvakten. Den lå utenfor Howlandøya for å dirigere henne inn via radiosignaler. Men så langt kom aldri flyet.
  • Det har versert mange teorier om hva som skjedde med Earhart. Blant de mest fremtredende teoriene er at de to krasjlandet på Marshalløyene eller nær Saipan, hvor de ble tatt til fange av japanske styrker som trodde de var spioner, og at Earhart og Noonan døde i fangenskap eller ble henrettet. En annen teori går ut på at Earhart overlevde en nødlanding på den antatt ubebodde Gardnerøya, som i dag heter Nikumaroro og er en del av øystaten Kiribati.
  • I 1940 fant en britisk ekspedisjon til Gardnerøya en menneskeskalle, ben, deler av en kvinnes skosåle, en boks til en sekstant og restene av en leirplass. Knoklene ble sendt til Fiji og undersøkt. Det ble konkludert med at levningene tilhørte en tettbygd mann. Senere ble beinrestene borte.
  • Men i fjor analyserte Richard L. Jantz, antropologiprofessor ved Unversitetet i Tennessee, målingene og tallmaterialet fra funnet i 1940 ved hjelp av moderne hjelpemidler. Han konkluderte med at beinrestene høyst sannsynlig tilhører Earhart. Det styrker teorien om at Earhart og Noonan overlevde en stund på Nikumaroro før de døde.
Se mer

Air Force Flight 571

Fredag 13. oktober 1972 tok et Fairchild F-27 av fra rullebanen i Montevideo i Uruguay med kurs for Santiago i Chile.

Flyet var utlånt av luftforsvaret i Uruguay, og om bord var spillerne på rugbylaget Old Christians, trenere, familie, konene til noen av spillerne og ivrige medlemmer av klubben, i alt 45 om bord. Men over Andesfjellene mistet bakkekontrollen all kontakt med flyet.

Omfattende søk ble iverksatt, men etter åtte dager konkluderte myndighetene med at alt håp var ute og letingen ble innstilt. 69 dager etter at flyet forsvant, ble gjeteren Sergio Catalán oppsøkt av to menn i villmarken.

Det var Roberto Canessa og Fernando Parrado fra det forsvunne flyet. De hadde lagt ut på en ekstremt dristig vandring i det ville fjellandskapet for å hente hjelp.

72 dager etter at Air Force Flight 571 forsvant over Andesfjellene, ble de gjenlevende reddet. De hadde utrolig nok greid å overleve i svært ugjestmilde omgivelser på 3500 meters høyde. 27 mennesker overlevde selve krasjlandingen, men flere døde senere av skadene. Åtte ble tatt av snøskred. 16 mennesker overlevde, blant annet ved å spise kjøtt av de døde.

Air France Flight 447

<b>VRAKRESTER:</b> 3. juni ble de første vrakrestene etter Air France flight 447 funnet. 
VRAKRESTER: 3. juni ble de første vrakrestene etter Air France flight 447 funnet. 

Tidlig om morgenen 1. juni 2009 forsvant Air France Flight 447 over Atlanterhavet da det var på vei fra Rio de Janeiro til Paris.

Om bord var 216 passasjerer, blant dem tre nordmenn, og en besetning på 12. I flere dager var det ikke spor etter Airbus A330-200-maskinen, et topp moderne fly uten fatale ulykker i historikken.

Det hadde flydd gjennom tordenvær og opplevd kraftig turbulens, men det kom ikke signaler fra cockpiten som tydet på at noe var galt. 3. juni ble de første vrakrestene etter flyet funnet, og det var lenge et mysterium hva som hadde skjedd med Airbus-maskinen.

Men da den sorte boksen ble funnet på havbunnen nesten to år senere, fikk etterforskerne langt mer innsikt i hendelsesforløpet. I en rapport som ble publisert juli 2012 konkludert flyhavarikommisjonen med at ulykken skjedde som følge av teknisk svikt og menneskelige feil.

I det dårlige været ble autopiloten på flyet koblet ut som følge av ising på pitotrøret. Kapteinen hadde lagt seg for å sove rett før ulykken inntraff, fordi han var uopplagt etter en sen natt i Rio de Janeiro. Kontrollen over flyet var overlatt til to uerfarne co-piloter som ikke håndterte situasjonen da autopiloten ble koblet ut.

Les også (+) Pinup-­dronningens tragiske historie: «Gud har inspirert meg til å drepe deg»

<b>SAVNEDE:</b> Hva som skjedde med Malaysia Airlines Flight 370 er blant de største luftfarts-mysteriene i moderne tid.
SAVNEDE: Hva som skjedde med Malaysia Airlines Flight 370 er blant de største luftfarts-mysteriene i moderne tid. Foto: foto: NTB scanpix

Malaysia Airlines Flight 370

En Boeing 777–200 tok 8. mars 2014 av fra den internasjonale flyplassen i Kuala Lumpur med kurs for Beijing, en reise som normalt tar seks timer. Men under en time etter takeoff mistet Subang lufttrafikkontrollsenter radarkontakt med flyet mens det var over Thailandbukten.

Klokken 02.40 ble flyet meldt savnet. Det hadde 227 passasjerer om bord og en besetning på 12.

En massiv leteaksjon med bred deltagelse fra flere land ble iverksatt, men uten at det ble funnet spor etter flyet. 29. juli 2015 ble det funnet en bit av en vinge på kysten av den franske øya Réunion i Indiahavet som etter alt å dømme stammet fra flyet.

Dagene etter ble det funnet flere andre ting som kunne stamme fra flyet, men på tampen av mai 2018 ble videre søk etter flyet formelt avsluttet.

Teoriene om hva som skjedde med flyet er mange, men blant de mest plausible forklaringene er at flyet styrtet som følge av en overlagt handling. Det er flere momenter som støtter en teori om at passasjerene og mannskapet om bord ble offer for en kaptein på selvmordstokt.

les også (+) Jørgine kom fra lufattige kår i den norske fjellheimen – ble hotelldronning i New York

Helios Airways Flight 522

14. august 2005 klokken 12.04 krasjlandet charterflyet i åsene rundt Grammatikos, 40 kilometer nord for Athen. Alle de 121 om bord omkom. Klokken 09.16 var siste radiokontakt med flyet som da fløy på autopilot.

Siden lyktes det ingen å oppnå kontakt med flyet.

To F-16 ble rundt klokken 11.20 sendt på vingene av det greske luftforsvaret for å undersøke «spøkelselsflyet» som hadde vært i luften mye lenger enn det skulle. Det skulle fra Larnaka på Kypros til Athen, en flytur på cirka 90 minutter. Jagerpilotene oppdaget til sin forskrekkelse at kapteinstolen var tom mens annenpiloten hang bevisstløs over kontrollene.

De oppdaget også at oksygenmaskene i passasjerkabinen var utløst, men ingen tegn til liv. Da flyet begynte å falle, oppdaget pilotene en mann som tok seg inn i cockpiten og som forsøkte å få kontroll over flyet som hadde vært i luften i nesten tre timer.

Det ble i ettertid konstatert at det var kabinansatte Andreas Prodromou (25) som forsøkte å få kontroll over flyet. Han skulle egentlig ikke vært om bord, men hadde byttet vakt fordi forloveden jobbet som flyvertinne på flyvningen.

Men klokken 11.50 stanset venstre motor, 10 minutter senere den høyre. Deretter var flyet og menneskene om bord dødsdømte. Hva hadde skjedd om bord på «spøkelsesflyet»?

Flyhavarikommisjonens rapport kom i 2006 og konkluderte med at årsaken til ulykken var at flyet gikk tom for drivstoff fordi besetningen var slått ut av oksygenmangel. Et gradvis bortfall av trykkabinen ble ikke kompensert med oksygen.

EgyptAir Flight 990

<b>EGYPTAIR:</b> Jeg stoler på Gud, gjentok annenpilot Gamil al-Batoti før EgyptAir Flight 990 styrtet. 
EGYPTAIR: Jeg stoler på Gud, gjentok annenpilot Gamil al-Batoti før EgyptAir Flight 990 styrtet.  Foto: foto: NTB scanpix

31. mars 1999 styrtet EgyptAir Flight 990 i Atlanterhavet cirka 100 kilometer sør for Nantucket, Massachusetts.

Flyet skulle fra New York til Kairo. Alle 217 om bord i Boeing 767-366-flyet omkom.

Store deler av flyet ble funnet på 70 meters dyp. Årsaken til havariet er aldri blitt fastslått, men opptak fra taleregistratoren fortalte at annenpiloten Gamil al-Batouti tok over styringen bare 22 minutter etter takeoff.

Da kapteinen forlot cockpiten for å gå på toalettet, ble autopiloten koblet fra. Av taleregistratoren gikk det frem at al-Batouti gjentatte ganger sa «jeg stoler på Gud» før flyet krasjlandet.

Amerikanske National Transportation Safety Board (NTSB) konkluderte i sin rapport med at ulykken skyldtes al-Batoutis handlinger.

Les også (+) Stella Walsh knuste all motstand. Flere tiår senere ble hemmeligheten avslørt

Flying Tiger Line Flight 739

16. mars 1962 forsvant et Lockheed L-1049 Super Constellation sporløst da det var på vei til Clark Air Base på Filippinene. Om bord var 93 amerikanske soldater og tre sørvietnamesere.

Det var klart vær da flyet forsvant.

Omfattende søk etter flyet ble iverksatt umiddelbart, men uten hell. Rester ble ikke funnet. Øyenvitner hevdet å ha sett en eksplosjon, men hva som skjedde med flyet og menneskene om bord, forblir et mysterium.

Pan Am Flight

8. november 1957 tok Pan Am Flight 7 av fra San Francisco med kurs for Honolulu.

Flyet hadde 44 passasjerer og et mannskap på åtte. Det kom aldri frem. En storstilt leteaksjon ble iverksatt, og 14. november oppdaget hangarskipet USS «Philippine Sea» 15 døde mennesker og vrakrester i sjøen.

Alle de omkomne hadde på seg livvester fra det forsvunne flyet. Obduksjonen viste høyt innhold at kullos hos mange av de forulykkede.

Kilder: National Transportation Safety Board, The Telegraph, Dailymail.co.uk, Britannica.com, snl.no, news.com.au og Wikipedia.