4,3 km som splitter Norge:

To mil med motorvei kommer til å irritere hele Norge i mange år fremover

E18 vest for Oslo er ikke bare en av de mest belastede i Norge. Den er også symbolet som splitter hele landet.

<b>BEFRIELSEN:</b> Broen ble kalt «Norges mest permanente midlertidige løsning»: I desember 1972 åpnet en smal bro over E18 inngående like vest for Lysaker. Broen skulle gjøre det mulig å komme til Fornebu lufthavn uten å måtte krysse inngående kjørefelt – og uten å stå i uendelige køer. Siden den gang har musikkorps effektivt vært holdt unna E18.
BEFRIELSEN: Broen ble kalt «Norges mest permanente midlertidige løsning»: I desember 1972 åpnet en smal bro over E18 inngående like vest for Lysaker. Broen skulle gjøre det mulig å komme til Fornebu lufthavn uten å måtte krysse inngående kjørefelt – og uten å stå i uendelige køer. Siden den gang har musikkorps effektivt vært holdt unna E18. Foto: vein Hammerstad / NTB / SCANPIX
Sist oppdatert

Det tok 100 år å forvandle denne scenen fra lutter, landlig idyll til arena for nasjonal splittelse og det norske medier gjerne kaller «full krig».

I midten av februar ble det klart at Viken fylkeskommune trakk lånegarantien for den omstridte veistrekningen E18 Lysaker-Ramstadsletta, noe som har skapt ny usikkerhet rundt planene. Forhistorien til den omdiskuterte veistrekningen er lang, og siste ord er neppe sagt i saken.

Grusvei

<b>STILLE FØR STORMEN:</b> Høvik Kirke, fotografert for akkurat 100 år siden. 
STILLE FØR STORMEN: Høvik Kirke, fotografert for akkurat 100 år siden.  Foto: Carl Normann
<b>I STORMEN:</b> Hvis noen kirke skulle tåle støyen som følge av ansettelsen av presten Helge Hognestad som talte kirken imot i trosspørsmål i 1980, måtte det være Høvik kirke, med E18 som nærmeste nabo. 
I STORMEN: Hvis noen kirke skulle tåle støyen som følge av ansettelsen av presten Helge Hognestad som talte kirken imot i trosspørsmål i 1980, måtte det være Høvik kirke, med E18 som nærmeste nabo. 

For akkurat 100 år siden tok Carl Normann bildet av en grusvei med en dame på sykkel, en guttunge med sekk, en finere frue som krysset veien og tre melkespann plassert midt i oppkjørselen til en kirke. Kirken er Høvik Kirke i Bærum. Veien er Drammensveien − forløperen til E18, motorveien som i dag går på den andre siden av kirken.

I løpet av 100 år har veien blitt et symbol og en illustrasjon på utviklingen av Norge: Først fra land til by, fremskritt og vekst, og så til overbelastning, trengsel, strid og nasjonal rivalisering om knappe goder. Og til nordmenns hang til omkamper.

<b>SKJERMET:</b> Høvik kirke (helt bak i bildet) kan bli liggende diskret tilbaketrukket fra E18.
SKJERMET: Høvik kirke (helt bak i bildet) kan bli liggende diskret tilbaketrukket fra E18. Foto: Statens vegvesen

Splitter landet

E18 vest for Oslo er ikke bare blitt en av Norges mest brukte, men også Norges mest hatede, splittende og støyende veistrekning. Og det er ikke bare fordi 80–90 000 biler passerer stedet, store deler av døgnet i gangfart.

KRANGEL-EKSPERT: Valgforsker Johannes Bergh
KRANGEL-EKSPERT: Valgforsker Johannes Bergh Foto: Institutt for samfunnsforskning

Valgforsker Johannes Bergh er ekspert på norsk uenighet, strid og krangel. Forskeren ved Institutt for samfunnsforskning sliter med å finne andre saker som inngår i flere konflikter i Norge.

– Det kan hende det finnes andre saker som splitter Norge i like stor grad, sier valgforskeren.

– Dette er en type sak det er vanskelig å finne en løsning på. Et eller annet kompromiss vil komme til slutt. Men hvordan det vil gå, vet jeg ikke, sier Johannes Bergh.

<b>LEGENDARISK:</b> Broen over Lysakerelven ledet ut på landet da den legendariske norske fotografen Anders Beer Wilse fotograferte den i 1904.
LEGENDARISK: Broen over Lysakerelven ledet ut på landet da den legendariske norske fotografen Anders Beer Wilse fotograferte den i 1904.

For E18 er veien som splitter – og det hele landet:

* By står mot land. De er rykende uenige om det er klokt å bruke 40 milliarder på en ny vei i hovedstadsområdet der det allerede går vei, når store deler av landets veier trues av skred, ras, dype fjorder og omveier.

* Nord står mot sør. E18 vest for Oslo er blitt et skjellsord for dem som gjør opprør mot fergepriser i Nord-Norge eller som vil ha støtte til elektriske ferger nord og vest i landet.

* Vest står mot sentrum. Oslo vil ikke ha mer biltrafikk inn til byen, mens folk vest for byen er lei av å stampe i kø i bil, buss og trailer.

E18 vestover fra Oslo er et trafikkinfarkt. 90 000 biler tra­fik­ke­rer veien daglig. Store deler av døgnet i kø og trengsel.

Ny E18 er planlagt fra Lysaker på grensen mellom Oslo og Bærum til Drengsrud i Asker. Prislapp: 40 milliarder kroner, i hovedsak finansiert med bompenger.

Den første delstrekningen er 4,3 kilometer fra Lysaker til Ramstadsletta. Etter planen skulle byggingen ha startet i fjor, og være ferdig i 2027.

Deretter følger strekningen Ramstadsletta–Slependen på grensen mellom Bærum og Asker; rundt fem kilometer. Statens vegvesen opererer med fem års bygging og ferdigstillelse i 2029.

Siste etappe fra Slependen frem til Drengsrud i Asker er ni kilometer. Når byggestart kan påregnes er ikke kunngjort av Statens vegvesen.

Se mer

* Vest står mot øst. På alle sider av hovedstaden vil vi ha bedre veier, men pengene strekker ikke til. Og hvem fikk milliarder sist?

<b>KØSKAPER:</b> Lenge var Lysaker sentrum en køskaper av rang. 50-sone, butikker, fotgjengere, som her i 1981.
KØSKAPER: Lenge var Lysaker sentrum en køskaper av rang. 50-sone, butikker, fotgjengere, som her i 1981.
<b>STRØMLINJEFORMET:</b> Lysaker sett vestover i retning Strand. Med ekstra kjørefelt, bussveier og sykkelstier. 
STRØMLINJEFORMET: Lysaker sett vestover i retning Strand. Med ekstra kjørefelt, bussveier og sykkelstier.  Foto: Statens vegvesen
<b>SKYSSTASJON:</b> Ramstadsletta har vært stoppested gjennom generasjoner. I 1970 inviterte Esso inn på sin Taverna.
SKYSSTASJON: Ramstadsletta har vært stoppested gjennom generasjoner. I 1970 inviterte Esso inn på sin Taverna. Foto: Digitalarkivet

* Naboer står mot naboer. Innbyggerne i Oslos nabokommuner har betalt for miljøfremmende tiltak i Oslo gjennom bompenger i årevis. Og så skal Oslo blokkere miljøfremmende tunneler, bussfelt og sykkelstier hos dem?

* Høyre står mot venstre. Rød-grønne partier vil bruke penger på kollektivtrafikk, blå-blå vil bedre folks frihet.

* Ung står mot gammel. De første er opptatt av klima og utslipp, de andre for frihet til å bevege seg.

<b>HOTELL:</b> Da Esso etablerte en kjede med egne hoteller, var Ramstadsletta et naturlig sted for handelsreisende og andre.
HOTELL: Da Esso etablerte en kjede med egne hoteller, var Ramstadsletta et naturlig sted for handelsreisende og andre. Foto: Wikimedia Commons
<b>KJEDE:</b> Mens bensinstasjonen vokste, overtok Scandic-kjeden hotellet som fikk nye etasjer og flere rom. Her i 1988. I dag er hotellet nedlagt, restauranten er luksusbilbutikk og rommene brukes til innlosjering av blant annet håndverkere fra Øst-Europa.
KJEDE: Mens bensinstasjonen vokste, overtok Scandic-kjeden hotellet som fikk nye etasjer og flere rom. Her i 1988. I dag er hotellet nedlagt, restauranten er luksusbilbutikk og rommene brukes til innlosjering av blant annet håndverkere fra Øst-Europa. Foto: Wikimedia Commons
<b>BORTE:</b> I de nye E18-planene for Ramstadsletta er det ikke lenger plass til hverken bensinstasjon, spisested eller hoteller.
BORTE: I de nye E18-planene for Ramstadsletta er det ikke lenger plass til hverken bensinstasjon, spisested eller hoteller.

* Fortid står mot fremtid. Vil bilene bli borte og køproblemene løse seg selv?

* Klimaforkjempere står mot småbarnsfamilier, fotballfamilier og andre bilglade. Noen vil at bilen skal komme frem, andre synes det er for mange biler og for mye kjøring som det er.

* Veistrekningen er gjort til fremste symbolsak for nye generasjoner grønne politikere med markeringsbehov og for etablerte som vil bevare mest mulig.

<b>HISTORISK:</b> Biler på vei over broen over E18.
HISTORISK: Biler på vei over broen over E18.

Bompenger og distrikter

* Bompengemotstandere mot tilhengere av brukerbetaling. Bare de første 4,3 kilometerne skal koste bilistene over 17 milliarder i bompenger. Fra 2027 skal det koste ytterligere 90 kroner å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Bærum.

<b>GARANTISTER:</b> Politikere har i en årrekke garantert både utbygging av E18, som i mai i fjor. Da sto daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) og regjeringskollega Jan Tore Sanner (H) frem som utbyggingsivrige. Siden har FrP kommet på andre tanker.
GARANTISTER: Politikere har i en årrekke garantert både utbygging av E18, som i mai i fjor. Da sto daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) og regjeringskollega Jan Tore Sanner (H) frem som utbyggingsivrige. Siden har FrP kommet på andre tanker. Foto: NTB Scanpix

* I tillegg er E18s fremtid blitt våpen og trussel i strider langt utenfor Oslo og Bærum: Motstandere av distriktsreformen vil stanse E18 fordi de ikke liker de nye regionene. Nye og gamle regjeringspartnere bruker E18 for å markere at de ikke lenger er enige.

Fortsetter å irritere

Og for å gjøre det ekstra komplisert: Internt i de politiske partiene er man også rykende uenige. Arbeiderpartiet på Stortinget vil ha ny E18, partifellene i Oslo vil ikke. I desember garanterte FrPs samferdselsminister Jon Georg Dale for byggestart. Etter at regjeringen sprakk i januar, truer FrP med å stanse prosjektet.

Det eneste som er sikkert, er at to mil med motorvei kommer til å irritere hele Norge i mange år fremover.

Enten man bruker veien eller ei. Enten den blir bygget eller ei.

Se flere nåværende og historiske bilder:

<b>SPLITTER:</b> E18 splitter ikke bare landet. I Sandvika i Bærum skiller E18 også byen fra fjorden. Sandvika ligger utenfor de første 4,3 kilometerne som man nå krangler om, men den sørgelige beliggenheten mellom to dobbeltspor med jernbane og en motorvei er et av de fremste argumentene for ny E18 vest for Oslo − også i første fase av utbyggingen.
SPLITTER: E18 splitter ikke bare landet. I Sandvika i Bærum skiller E18 også byen fra fjorden. Sandvika ligger utenfor de første 4,3 kilometerne som man nå krangler om, men den sørgelige beliggenheten mellom to dobbeltspor med jernbane og en motorvei er et av de fremste argumentene for ny E18 vest for Oslo − også i første fase av utbyggingen.
<b>SKJERMET</b>: I dag har politikere og byråkrater doble vinduer og støyskjerming i vinduene mot fjorden. E18 er nærmeste nabo – inntil ny vei er lagt i tunnel et annet sted.
SKJERMET: I dag har politikere og byråkrater doble vinduer og støyskjerming i vinduene mot fjorden. E18 er nærmeste nabo – inntil ny vei er lagt i tunnel et annet sted.
<b>BYEN VED FJORDEN:</b> Bærums staselige rådhus hadde opprinnelig strandlinje
BYEN VED FJORDEN: Bærums staselige rådhus hadde opprinnelig strandlinje Foto: Digitalarkivet

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2020, og sist oppdatert 04/03 2020.

Les også