4,3 km som splitter Norge:
To mil med motorvei kommer til å irritere hele Norge i mange år fremover
E18 vest for Oslo er ikke bare en av de mest belastede i Norge. Den er også symbolet som splitter hele landet.
Det tok 100 år å forvandle denne scenen fra lutter, landlig idyll til arena for nasjonal splittelse og det norske medier gjerne kaller «full krig».
I midten av februar ble det klart at Viken fylkeskommune trakk lånegarantien for den omstridte veistrekningen E18 Lysaker-Ramstadsletta, noe som har skapt ny usikkerhet rundt planene. Forhistorien til den omdiskuterte veistrekningen er lang, og siste ord er neppe sagt i saken.
Grusvei
For akkurat 100 år siden tok Carl Normann bildet av en grusvei med en dame på sykkel, en guttunge med sekk, en finere frue som krysset veien og tre melkespann plassert midt i oppkjørselen til en kirke. Kirken er Høvik Kirke i Bærum. Veien er Drammensveien − forløperen til E18, motorveien som i dag går på den andre siden av kirken.
I løpet av 100 år har veien blitt et symbol og en illustrasjon på utviklingen av Norge: Først fra land til by, fremskritt og vekst, og så til overbelastning, trengsel, strid og nasjonal rivalisering om knappe goder. Og til nordmenns hang til omkamper.
Splitter landet
E18 vest for Oslo er ikke bare blitt en av Norges mest brukte, men også Norges mest hatede, splittende og støyende veistrekning. Og det er ikke bare fordi 80–90 000 biler passerer stedet, store deler av døgnet i gangfart.
Valgforsker Johannes Bergh er ekspert på norsk uenighet, strid og krangel. Forskeren ved Institutt for samfunnsforskning sliter med å finne andre saker som inngår i flere konflikter i Norge.
– Det kan hende det finnes andre saker som splitter Norge i like stor grad, sier valgforskeren.
– Dette er en type sak det er vanskelig å finne en løsning på. Et eller annet kompromiss vil komme til slutt. Men hvordan det vil gå, vet jeg ikke, sier Johannes Bergh.
For E18 er veien som splitter – og det hele landet:
* By står mot land. De er rykende uenige om det er klokt å bruke 40 milliarder på en ny vei i hovedstadsområdet der det allerede går vei, når store deler av landets veier trues av skred, ras, dype fjorder og omveier.
* Nord står mot sør. E18 vest for Oslo er blitt et skjellsord for dem som gjør opprør mot fergepriser i Nord-Norge eller som vil ha støtte til elektriske ferger nord og vest i landet.
* Vest står mot sentrum. Oslo vil ikke ha mer biltrafikk inn til byen, mens folk vest for byen er lei av å stampe i kø i bil, buss og trailer.
E18 vestover fra Oslo er et trafikkinfarkt. 90 000 biler trafikkerer veien daglig. Store deler av døgnet i kø og trengsel.
Ny E18 er planlagt fra Lysaker på grensen mellom Oslo og Bærum til Drengsrud i Asker. Prislapp: 40 milliarder kroner, i hovedsak finansiert med bompenger.
Den første delstrekningen er 4,3 kilometer fra Lysaker til Ramstadsletta. Etter planen skulle byggingen ha startet i fjor, og være ferdig i 2027.
Deretter følger strekningen Ramstadsletta–Slependen på grensen mellom Bærum og Asker; rundt fem kilometer. Statens vegvesen opererer med fem års bygging og ferdigstillelse i 2029.
Siste etappe fra Slependen frem til Drengsrud i Asker er ni kilometer. Når byggestart kan påregnes er ikke kunngjort av Statens vegvesen.
* Vest står mot øst. På alle sider av hovedstaden vil vi ha bedre veier, men pengene strekker ikke til. Og hvem fikk milliarder sist?
* Naboer står mot naboer. Innbyggerne i Oslos nabokommuner har betalt for miljøfremmende tiltak i Oslo gjennom bompenger i årevis. Og så skal Oslo blokkere miljøfremmende tunneler, bussfelt og sykkelstier hos dem?
* Høyre står mot venstre. Rød-grønne partier vil bruke penger på kollektivtrafikk, blå-blå vil bedre folks frihet.
* Ung står mot gammel. De første er opptatt av klima og utslipp, de andre for frihet til å bevege seg.
* Fortid står mot fremtid. Vil bilene bli borte og køproblemene løse seg selv?
* Klimaforkjempere står mot småbarnsfamilier, fotballfamilier og andre bilglade. Noen vil at bilen skal komme frem, andre synes det er for mange biler og for mye kjøring som det er.
* Veistrekningen er gjort til fremste symbolsak for nye generasjoner grønne politikere med markeringsbehov og for etablerte som vil bevare mest mulig.
Bompenger og distrikter
* Bompengemotstandere mot tilhengere av brukerbetaling. Bare de første 4,3 kilometerne skal koste bilistene over 17 milliarder i bompenger. Fra 2027 skal det koste ytterligere 90 kroner å kjøre frem og tilbake mellom Oslo og Bærum.
* I tillegg er E18s fremtid blitt våpen og trussel i strider langt utenfor Oslo og Bærum: Motstandere av distriktsreformen vil stanse E18 fordi de ikke liker de nye regionene. Nye og gamle regjeringspartnere bruker E18 for å markere at de ikke lenger er enige.
Fortsetter å irritere
Og for å gjøre det ekstra komplisert: Internt i de politiske partiene er man også rykende uenige. Arbeiderpartiet på Stortinget vil ha ny E18, partifellene i Oslo vil ikke. I desember garanterte FrPs samferdselsminister Jon Georg Dale for byggestart. Etter at regjeringen sprakk i januar, truer FrP med å stanse prosjektet.
Det eneste som er sikkert, er at to mil med motorvei kommer til å irritere hele Norge i mange år fremover.
Enten man bruker veien eller ei. Enten den blir bygget eller ei.
Se flere nåværende og historiske bilder:
Denne saken ble første gang publisert 03/03 2020, og sist oppdatert 04/03 2020.