Damene som kastet glans over motorsporten
Kontroversielle kvinneroller
31. januar 2018 erklærte det internasjonale motorsportsforbundet FIA at tradisjonen med såkalte grid girls skulle opphøre fra og med 2019-sesongen. Vedtaket møtte protester – også fra kvinnene det gjaldt.
I en tid der identitetspolitikken er toneangivende i ordskiftet, og der terskelen for hva som oppfattes som objektivisering av kjønn er relativt lav, så kunne det ikke tradisjonen med «grid girls» i Formel 1 vare – kvinnene som iført sponsorenes klær oppholdt seg på banen før Formel 1-løp, holdt paraplyer eller navneskiltene til sjåførene, og som geleidet sjåførene til podiet etter løpet. Grid Girls er skjøvet over curbsen.
Da FIA tok beslutningen hadde spørsmålet om grid girls vært brennhett i flere år. Debatten om hvordan kvinner fremstilles i offentligheten har foregått på mange plan siden feminisme og likestilling vant frem på 70-tallet. Og problemstillingen er naturligvis blitt belyst i Formel 1 også. I 2015 byttet det mest berømte løpet av dem alle – Monaco Grand Prix – ut damene med menn. Det ble ingen suksess. Samme år sprayet for øvrig Lewis Hamilton champagne over damene på podiet etter seieren i China Grand Prix. Det ble kritisert.
Atle Gulbrandsen, Formel 1-kommentator og programleder på Viaplay og V Sport, og selv aktiv bilsportutøver, synes avgjørelsen om å kutte ut grid girls er klok.
– Helt enig i FIAs avgjørelse. Grid girls er i utakt med tiden. Vi har kommet lenger enn som så. Vi ser gjerne flere kvinner i motorsport, men da som førere, teamledere eller mekanikere, sier han.
– Ingen har vel heller savnet dem etter at de ble borte. De har blitt erstattet med barn fra landene der løpene holdes – hvor de holder skilter og så videre. Et langt bedre innslag, mener Gulbrandsen.
Blandede følelser
Men fra både kvinnene, sjåførene og teamene fikk FIAs avgjørelsen en blandet mottagelse.
– Vi støtter avgjørelsen om å kutte bruken av grid girls. Det er en utdatert praksis som ikke lenger har en plass i motorsporten, uttalte Stuart Pringle, administrerende direktør for Silverstone-anlegget, til BBC da beslutningen var fattet.
Christian Horner, sjef for Red Bull Racings F 1-team og gift med tidligere Spice Girl Geri Halliwell, var derimot ikke fornøyd.
– Kvinner spiller en nøkkelrolle i sporten. De bidrar til å gi løpene glamour. For å låne et uttrykk fra min kone: «Girl Power» står sterkt i Formel 1.
Toto Wolff, sjefen for Mercedes-teamet med Lewis Hamilton og Valtteri Bottas som førere, uttalte at han ikke trodde grid girls i sporten hadde vært negativt for kvinnene. Kona Susie Wolff, tidligere racerfører, kommentator og medeier i F1-laget Williams Racing, var uenig.
– Jeg har aldri blitt krenket av bruken av grid girls, men det er et skritt i riktig retning. La oss heller få flere kvinner inn i cockpiten i sporten, har Susie Wolff uttalt til BBC.
– Bare latterlig
Blant kvinnene som har jobbet som grid girl har vedtaket vakt motstand.
– Jeg vil kjempe for retten til å velge mine klær, hvor jeg vil jobbe samt beholde en jobb jeg elsker, tvitret Rebecca Cooper på mikrobloggtjenesten Twitter.
En annen kjent grid girl, britiske Melissa James (25), sa i et intervju med australske CNN at hun elsket oppdragene.
– Du vil at jeg skal ha på meg et superkomfortabelt antrekk, gå til VIP-områdene for å oppleve noe jeg selv ville betalt for å se på? Ja, det er greit for meg. Det var en drømmejobb.
– Å si at vi bare er et pent ansikt, er bare latterlig. Det ligger mer i jobben enn bare å være blikkfang. Vi er selgere, vi markedsfører sporten, sa Melissa James.
Redd for merkevaren
På ITVs frokostshow beklaget den tidligere grid-jenta Lizzie Cundy at jobbene forsvant.
– Jeg fikk møte mine helter, førerne, en rekke kjendiser og andre. Det var en fantastisk jobb og vi ble tatt meget godt vare på.
De som var med, mente øyensynlig at de ikke ble brukt som pynt, pryd eller utnyttet på grunn av kjønn, utseende og alder.
Men den 74 år gamle FIA-sjefen Jean Todt føyset vekk innvendingene som gammeldags tankegods.
Liberty Media, det amerikanske medieselskapet som eier Formel 1, var bekymret for merkevaren og profilen, og støttet Todt. Og dermed var grid girls historie.
Startet i Japan
Jeg synes greia er blåst ut av proporsjoner.
Sebastian Vettel
Allerede på 1960-tallet startet vakre kvinner å kaste glamour over motorsporten. Japanske Rosa Ogawa (i dag 74 år gammel) regnes gjerne som en pioner innen begrepet grid girl. Ogawa var modell, sanger og skuespiller, og gift med racing-esset Minoru Kawai. (Omkom under testkjøring i 1970.) Kjendiser trakk folk – den gang som nå. Ogawa fikk betalt for å menge seg med førerne og ellers gjøre reklame for Cosmo Oil, et firma som produserte motorolje.
I kjølvannet av Ogawas suksess inntok stadig flere unge kvinner banen og paddocken i årene som kom –
Internasjonalt, og i andre grener av motorsporten, står tradisjonen med yppige og lettkledde grid girls fortsatt sterkt – inntil videre. Lik sine mer celebre søstre gjør de PR for luksusprodukter og for sporten, stiller på podiet for bilder sammen med førerne – og geleider dem ut på banen.
Kritikk før speedway-VM
Men det spørs hvor lenge det varer. Den tidligere svenske idrettsministeren Annika Strandhäll kritiserte speedway-VM i Hallstavik sommeren 2018 for bruk av kvinner som grid girls.
– Kvinner gjøres til objekter og reduseres til smykker, sa hun til avisen Dagens Nyheter, og mente arrangøren burde gå i seg selv og fjerne jentene. Hun vant ikke frem.
I Asia er motorsport uten kvinnene foreløpig en fjern tanke, og om det er helt over og ut for grid girls i Formel 1 på verdensbasis, er et spørsmål som må stå foreløpig ubesvart. Men både den seksdoble verdensmesteren Lewis Hamilton og Sebastian Vettel med fire VM-titler, har gitt uttrykk for at grid girls har sin naturlige plass i Formel 1.
– Jeg synes greia er blåst ut av proporsjoner. Jeg tror ikke noen av dem har blitt tvunget til å være grid girl. Jeg tror de likte å være det, har Vettel uttalt.
Men temaet er betent. Hamiltons instagram-melding for et par år siden, der han «takket Jesus» for at Monaco ville returnere til tradisjonen med kvinner i 2018, ble fjernet ganske raskt etter protester fra fansen.
Tøyer grenser
Noen arrangører testet ut grensene etter at forbudet kom. Russland sto på sitt. Og under Monaco Grand Prix 2018 representerte vakre modeller av begge kjønn TAG Heuer, produsenten av luksusklokker, på griden. Under fjorårets Grand Prix i USA på Circuit de Americas i Austin, Texas, stilte Dallas Cowboys Cheerleaders opp i sparsomme og fargerike kostymer.
Med koronaepidemien stilnet debatten. Nå kjøres F1 uten tilskuere – og med færrest mulig folk rundt pit lane. Men trolig er det bare spørsmål om tid før grid girls tilhører fortiden som et innslag i motorsporten.
Populære Jordan
Flere kjente britiske kvinner som Kelly Brook, Jodie Marsh, Emma Noble, Melinda Messenger, Nell McAndrew og Katie Price har alle jobbet som grid girls. De har senere gjort karriere som modeller, programledere og skuespillere. Messenger har uttalt til Daily Mail at hun likte jobben, men følte seg «sårbar» i den, og at hun ikke ville likt om datteren hadde valgt å bli en grid girl.
Mest berømt er kanskje Katie Price – bedre kjent som Jordan. Hun var Page 3-pike i den engelske tabloidavisen The Sun i 1996, og relativt kjent da hun dukket opp i Eddie Jordans F1-team to år etter.
Irske Eddie Jordan, som også har vært blant programlederne i Top Gear etter at Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammond takket for seg, har påstått at Katie Price var en slags katalysator for party-, glamour- og glitterpreget Formel 1 fikk.
Katie Price (nå 42 år gammel) har etter grid girl-karrieren blitt en av Englands mest kjente glamourmodeller som absolutt ikke har sitt liv under en skjeppe. Privatlivet hennes er behørig omtalt i tabloidpressen, og særlig har de mange brystimplantatene fått mye oppmerksomhet.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 46 2020
Denne saken ble første gang publisert 09/09 2020.