Düsseldorf Airport i brann

Europas verste flyplassbrann endret alt

Katastrofen startet med en sveisejobb.

<b>SVART DAG:</b> De digre sotflekkene rundt flyene forteller om katastrofen som utspant seg på Flughafen Düsseldorf.
SVART DAG: De digre sotflekkene rundt flyene forteller om katastrofen som utspant seg på Flughafen Düsseldorf. Foto: Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

11. april 1996, nøyaktig klokken 13.00, starter to sveisere på en rutinejobb på Düsseldorf Airport. Påsken er over, og flyplassen er full av ansatte og reisende.

LES OGSÅ: (+) De uløste drapsgåtene: Politiet gir ikke opp

Mennesker myldrer som maur, fly kommer og går. Sveiserne befinner seg på innkjøringsveien til avgangshallen. Rett under dem ligger ankomsthallens blomsterbutikk. Fra avgangshallen stikker tre terminaler ut i hver sin retning. I hallen finnes også trapper til en tredje mellometasje med VIP-lounger.

Sveisingen ikke varslet

<b>DüSSELDORF AIRPORT: </b>Terminal A til høyre.
DüSSELDORF AIRPORT: Terminal A til høyre. Foto: Düsseldorf Airport

Sveisingen skulle rutinemessig ha vært meldt flyplassens brannbrigade, som i slike tilfeller skal sørge for en brannvakt. Dette er ikke blitt gjort. Det er da heller ingen som umiddelbart tenker på at dette arbeidet kan utgjøre en trussel.

Men en katastrofe er under oppseiling. En hendelse som fortsatt regnes som en av verdens verste flyplassbranner etter andre verdenskrig.

Sveiserne jobber. De har ingen anelse om at dråper av metall har funnet vei inn til brannfarlig isolasjon og andre brennbare materialer i hulrommet i taket mellom ankomst- og avgangshall. De er uvitende om at en ulmebrann er i ferd med å spre seg under dem.

LES OGSÅ: Slik blir nye 2020-utgaven av VW Golf

Gnister fra taket

<b>VOLDSOM:</b> Svart røyk velter ut av bygningsmassene.
VOLDSOM: Svart røyk velter ut av bygningsmassene. Foto: Flughafen Düsseldorf

Først klokken 15.31 er det noen som reagerer. En taxisjåfør ringer flyplassens brannbrigade fra blomsterbutikken. Han rapporterer om gnister fra taket.

Kort tid etter ankommer to brannmenn, og konkluderer med at det antageligvis dreier seg om en elektrisk feil. Det har nemlig vært rapportert om problemer med automatiske skyvedører i området i det siste.

Først et kvarter senere går det opp for dem at dette dreier seg om noe helt annet. Men da har den lenge usynlige ulmebrannen med ett eskalert. I løpet av sekunder er hundre kvadratmeter av taket over ankomsthallen i flammer. Svart røyk og giftige gasser velter fram. Deler av taket begynner å falle ned.

<b>TRAGEDIE:</b> Den katastrofale brannen utløste kraftige endringer i tysk brannsikkerhetstenkning for offentlige bygninger. Foto: Scanpix
TRAGEDIE: Den katastrofale brannen utløste kraftige endringer i tysk brannsikkerhetstenkning for offentlige bygninger. Foto: Scanpix

Det oppstår full panikk. Folk snubler i hverandre på vei mot utgangsdørene. Brannbrigaden skjønner alvoret, og rykker nå ut med alle mannskap. Fire andre nærliggende brannstasjoner er også alarmert. I alt tusen brannmenn skal involveres i det enorme redningsarbeidet. Flyplassen tømmes, flytrafikken stoppes.

LES OGSÅ: Slik blir frontruten helt ren

Dødens VIP-lounge

I Air Frances VIP-lounge, ved inngangen til Terminal A, befinner ni mennesker seg.

En av dem er François Feuillet. Han er en av toppene i det franske bobilkonglomeratet Trigano.

Kapteinen på D/S Norge trodde passasjerene ville se den mytiske øya – det...
Pluss ikon
Kapteinen på D/S Norge trodde passasjerene ville se den mytiske øya – det endte med katastrofe

Nå er han på vei hjem til Frankrike.

Da de ni blir oppmerksomme på røyken som strømmer oppover og inn i loungen, er det for sent å komme seg ut veien de kom inn. Ned trappen og gjennom avgangshallen. Det er heller ingen flyplassansatte der. De ni har bare fått en kode til den låste lounge-døren da de sjekket inn.

Loungen blir en dødsfelle.

I frigitte telefonopptak høres desperate samtaler mellom noen av de ni som er innesperret i Air Frances VIP-lounge og brannbrigadens telefonvakt.

Det er åpenbart at situasjonen er prekær. Hvor blir dere av? Vi trenger dere nå, vi kan snart ikke puste lenger her., roper en fortvilet kvinne i nødtelefonen. Vi er ti mennesker som dør her. Blod! Schnell., brøler en desperat mann. I en tredje samtale sier en tysker rolig: Vi har fem minutter igjen. Så er vi ferdige.

Klokken 16.19 foregår det som skal bli den siste telefonsamtalen. En av de ni forklarer hostende og harkende akkurat hvor de befinner seg. Problemet er bare at brannfolkene ikke har skikkelige plantegninger over bygget. Røykdykkerne har problemer med å orientere seg i den tykke røyken.

Brannmennene finner aldri Air Frances VIP-lounge. Ikke før det er for sent.

LES OGSÅ: Adam er den eneste som både er klassifisert som «dverg» og som «kjempe»

Desperat fluktforsøk

Düsseldorf Airport er nå i et nærmest totalt kaos. Svart røyk velter opp av bygninger, store ansamlinger mennesker bivåner redningsetatenes arbeid. Gjenopplivningsforsøk pågår utenfor. Sykebiler kjører til og fra.

<b>FOR SENT:</b> For sytten av menneskene på Düsseldorf Airport kom hjelpen for sent. Foto: Rheinische Post / U. Horn
FOR SENT: For sytten av menneskene på Düsseldorf Airport kom hjelpen for sent. Foto: Rheinische Post / U. Horn

I VIP-loungen til Air France har François Feuillet så langt vært rolig. Franskmannen har vært overbevist om at brannmenn snart dukker opp og redder dem.

Men nå begynner han å tvile. Ingenting ser ut til skje. Mens skrik stilner rundt ham prøver han å redusere pustefrekvensen for ikke å få for mye røyk i lungene.

Feuillet forstår at det er nå eller aldri. De har tidligere prøvd å knuse vinduene som vender ut mot et sytti centimeter bredt rom mot en yttervegg. Uten hell. Vinduene har en centimeter tykke sikkerhetsglass. De er vanskelige å knuse.
Men Feuillet gjør et siste forsøk. Han kaster en stol mot vinduet. Og litt av glasset knuses. Han klemmer kroppen gjennom. Faller fire meter rett ned, til etasjen under. Avgangshallen.

Der ligger franskmannen bevisstløs med store hodeskader, mer død enn levende.

Sju av de andre kveles av røyken i Air Frances VIP-lounge. En åttende prøver å komme seg ned til ankomsthallen, men dør i enden av trappen.

Heis ned i døden

Dør gjør også en britisk soldat som fanges av tykk røyk inne på et toalett. Fem andre omkommer da de, uvitende om brannen som pågår, tar en av de to heisene fra toppen av den fem etasjer høye garasjen på byggets sørside, og ned til avgangshallen.

<b>OVERLEVDE:</b> Francois Feuillet var den eneste overlevende fra Air Frances VIP-lounge. I dag driver med egen vinproduksjon.
OVERLEVDE: Francois Feuillet var den eneste overlevende fra Air Frances VIP-lounge. I dag driver med egen vinproduksjon.

Da dørene åpner seg slår svart giftig røyk som en vegg inn i heisene. Røyken dekker for heisdørenes lyssensor, og dørene lar seg ikke lukke igjen. De fem har ingen sjanse til å komme unna.

Også den andre heisen er på vei nedover. I den er det to personer. En far og hans seks år gamle sønn. Faren har hentet sønnen etter et ferieopphold.

Nå har de vært oppe i øverste etasje for å se på fly. Da heisdøren åpner seg nede i ankomsthallen er også de sjanseløse.

Kl. 19.00 er brannmannskapene i ferd med å få kontroll. Inne i avgangshallen legger en brannmann merke til en bevegelse i det forbrente kaoset.

Han går bort, bøyer seg ned – og får øye på en person som viser seg å være i live.

Det er François Feuillet.

Dødsbrannen i Düsseldorf: Årsaker og konsekvenser

I utgangspunktet omkommer seksten personer i røyken på Düsseldorf Airport. Offer nummer 17 – en eldre kvinne – dør etter noen uker på sykehus.

François Feuillet ligger en uke i koma på et tysk sykehus. Han overlever, og er i dag hovedaksjonær i Trigano-gruppen, og bruker ellers mye tid på sitt eget vinmerke.

Undersøkelser avdekker at dårlig og mangelfullt utstyr, svakheter ved bygningsstrukturer og menneskelige feil bidrar til katastrofen. Brannbrigaden på flyplassen er ikke informert om sveisearbeidet av de ansvarlige på flyplassen, noe de skulle ha vært.

Også den interne kommunikasjonen mellom brannfolkene svikter. Og de lider av mangel på relevant erfaring, trening og utstyr til å håndtere en slik situasjon. Brannfolkene har videre ingen planoversikt over bygget, noe som blant annet fører til at de aldri rekker tidsnok fram til Air Frances VIP-lounge.

De mangler også viktige nøkler. Det er heller ikke utarbeidet gode nok nødsituasjonsprosedyrer ved brann i terminalbyggene. Røykdetektorer finnes ikke i taket der brannen starter. Sprinkleranlegg finnes ikke i den delen av bygget der brannen starter.

Heisene blir heller ikke satt ut av bruk da brannen oppdages, noe de skulle ha vært. Dører som skulle ha vært åpnet automatisk blir ikke det, fordi strømforsyningen er kuttet. Det er ikke selve brannen eller varmen som fører til så mange omkomne; det er giftig røyk og gass som sprer seg ukontrollert gjennom ventilasjonssystemet. En rettssak starter senere samme år, der både sveiserne, flyplassens tekniske direktør, arkitekten og diverse bygningsinspektører anklages.

Prosedyre-diskusjoner gjør at rettsaken utsettes flere ganger. Til slutt – i 2001 – blir saken henlagt, uten at noen dømmes for medvirkning til Europas verste flyplassbrann. Düsseldorf Airport gjennomgår reparasjoner og endringer for rundt to milliarder kroner.

Brannen utløser også en revolusjon i tysk brannsikkerhetstenkning for offentlige bygninger. Nye brannforskrifter og regler blir langt strengere enn tidligere.