På oppdagelsesferd i ruinene

Spøkelseslandet Belgia

Belgia er blant de mest industrialiserte landene i verden, men mye av den gammeldagse industrien ligger øde. Til glede for de som liker å utforske ruiner.

<b>EKKO FRA DYPET:</b> Det er kjølig nede i sjakten og arbeidsredskapene står igjen. Blegny-gruven er en av de få autentiske kull­gruvene i Europa som er åpne for besøkende. Det var gruvedrift allerede på 1500-tallet, men den første sjakten ble gravd i 1770 og utvidet på 1800-tallet. I 1980 var kulleventyret over.
EKKO FRA DYPET: Det er kjølig nede i sjakten og arbeidsredskapene står igjen. Blegny-gruven er en av de få autentiske kull­gruvene i Europa som er åpne for besøkende. Det var gruvedrift allerede på 1500-tallet, men den første sjakten ble gravd i 1770 og utvidet på 1800-tallet. I 1980 var kulleventyret over.
Først publisert Sist oppdatert

Belgia er et populært reisemål dersom man liker byer, øl, sjokolade, vafler og moules-frites (blåskjell og pommes frites).

Men også om du har sans for å oppsøke forlatte bygninger, ruiner og tomme skall, severdighetene mange overser.

Relativt liberalt

Det kalles urban utforskning – å oppsøke menneskeskapte ting som er blitt forlatt. Lovverket er relativt liberalt dersom en skulle bli oppdaget (avhengig av sted). Og ikke minst, det er utrolig mange forlatte bygninger å utforske.

Tomme fabrikker

Årsakene er mange. At landet har et tungt byråkrati kan gjøre det vanskelig å få tillatelse til renovering. Kostnadene ved vedlikehold kan være høye. Endringer i bosetningene kan gjøre bygninger mindre attraktive. Den industrielle revolusjonen startet i det kontinentale Europa som inkluderer Belgia. Nedleggelsen (og utflyttingen) av kull- og stålindustrien etterlot seg tomme fabrikker og gruver.

<b>VERDENS STYGGESTE BY:</b> Nedleggelsen av stål- og kullindustrien gjorde at industribyen Charleroi ble preget av arbeidsløshet, depresjon og fraflytting. En følelse av dyster nostalgi preger bygningene både utvendig og innvendig. Charleroi ble nylig kåret til verdens styggeste by.
VERDENS STYGGESTE BY: Nedleggelsen av stål- og kullindustrien gjorde at industribyen Charleroi ble preget av arbeidsløshet, depresjon og fraflytting. En følelse av dyster nostalgi preger bygningene både utvendig og innvendig. Charleroi ble nylig kåret til verdens styggeste by.

Etterkrigstidens utplassering av NATO-soldater introduserte «the american way», men så forsvant de. Det politiske kartet forandrer seg, ting går av moten, nyere teknologi fører til utskiftning. Men sporene etter Belgias fortid er overalt, dersom en leter. På disse sidene kan du se noe av det man finner. En fascinerende titt gjennom tidsvinduene.

<b>HERSKAPSVILLAEN:</b> Herjet av en brann i 2016. Taket ble totalskadet. Brannen ble utløst av en kortslutning i det elektriske anlegget som var installert for å drive en ulovlig cannabis-plantasje. Det er tegn som tyder på at man ønsker å redde den praktfulle bygningen.
HERSKAPSVILLAEN: Herjet av en brann i 2016. Taket ble totalskadet. Brannen ble utløst av en kortslutning i det elektriske anlegget som var installert for å drive en ulovlig cannabis-plantasje. Det er tegn som tyder på at man ønsker å redde den praktfulle bygningen.
Bilde av den forlatte herskapsvillaen i dag. Villaen ligger på et hemmelig sted i Belgia.
Bilde av den forlatte herskapsvillaen i dag. Villaen ligger på et hemmelig sted i Belgia.

Zwembad Domein Hofstade

Utendørsbassenget på 100 x 50 meter var det største i Europa da det ble åpnet i 1937. Parkanlegget i Hofstade er fortsatt i bruk, men badeanleggets storhetstid er så absolutt forbi.

«Adgang forbudt» står det på skiltene. Et gjerde er satt opp for å hindre alle forsøk på å bryte forbudet, men til ingen nytte, øyensynlig, for man kommer lett nok over flere steder.

Kunstige innsjøer

Vannet i bassenget er mørkt og ekkelt. Det innbyr definitivt ikke til en dukkert, selv ikke på de varmeste sommerdager. De gamle garderobene står der fortsatt, men er sterkt skjemmet av hærverk.

Det hele startet tidlig på 1900-tallet da utbyggingen av jernbanen førte til at det oppstod store groper i området som fyltes med vann og ble til kunstige innsjøer. I 1920-årene begynte folk å ta dem i bruk i sommervarmen.

Bilde av badeanlegget. Her fra glansdagene.
Bilde av badeanlegget. Her fra glansdagene.
<b>EUROPAS MEST MODERNE:</b>  Da Zwembad Domein åpnet i 1937 var det Europas mest moderne basseng. I 1944 rykket amerikanerne inn og brukte stedet som verksted for militære kjøretøyer. Bruken av bassenget opphørte på tampen av 70-tallet. Hele komplekset lå øde fra rundt 1990.
EUROPAS MEST MODERNE:  Da Zwembad Domein åpnet i 1937 var det Europas mest moderne basseng. I 1944 rykket amerikanerne inn og brukte stedet som verksted for militære kjøretøyer. Bruken av bassenget opphørte på tampen av 70-tallet. Hele komplekset lå øde fra rundt 1990.

Gradvis fraflyttet

Urban exploration (UE), urbex eller urban utforskning – er utforskning og fotografering av menneskeskapte ting som er forlatt. Målet er å dokumentere en virkelighet vanlige mennesker sjeldent får se. Nedlagte sykehus, fabrikkbygninger, undergrunns-tunneler og gamle villaer er populære mål. Juridisk befinner man seg i gråsonen. Avhengig av sted og lover kan det føre til politianmeldelse. Hovedregel er, «take only photos, leave only footprints». Hvis det ikke finnes en åpen inngang, hold deg ute. Hvis en blir oppdaget, ikke løp, men forklar at at det dreier seg om urbex. Utforsk aldri alene. Du risikerer fysisk skade ved klatring i falleferdige bygninger.

Se mer

Myndighetene stengte området i 1925 med tanke på å bruke sjøene som reservoarer. Det var ikke populært. Det ble satt igang virkningsfulle folkeaksjoner, og i 1933 åpnet kong Albert området for offentligheten.

Stranden kunne ta opptil 35 000 besøkende på en solrik dag. Hoteller og kafeer dukket opp, og parken ble utviklet mot en sportsorientert infrastruktur. Den gamle stranda ble erstattet av det store utendørsbassenget i 1937 som var det mest moderne i sin i sin tid.

Bassenget ble stengt i 1978, og bygningene ble gradvis fraflyttet. I 1990 var alt tomt og stille. Men anlegget er forbausende godt bevart. Man kan fortsatt fornemme fordums storhet i de gamle bygningene.

<b>SPØKELSESBYEN DOEL UTENFOR ANTWERPEN:</b> Behovet for å utvide Europas nest største havn betydde dødsdom for byen Doel. Myndighetene ville rive den, men innbyggerne protesterte. En gang bodde det 1700 sjeler her, nå er tallet 25, og det meste er avstengt. Byen er en attraksjon, men det er forbudt å gå inn i husene.
SPØKELSESBYEN DOEL UTENFOR ANTWERPEN: Behovet for å utvide Europas nest største havn betydde dødsdom for byen Doel. Myndighetene ville rive den, men innbyggerne protesterte. En gang bodde det 1700 sjeler her, nå er tallet 25, og det meste er avstengt. Byen er en attraksjon, men det er forbudt å gå inn i husene.
<b>SPØKELSESBUSS-TUNNELEN: </b>Skjult under en belgisk by ligger flere kilometer med ganger; hjemmet til en mengde forlatte busser - og et undergrunnsmiljø. «Spøkelsesbuss-tunnelen» er fortsatt ukjent for de fleste innbyggerne i byen, men hvor lenge? Det er bekmørkt i tunnelene, og jeg hører stemmer i det fjerne.
SPØKELSESBUSS-TUNNELEN: Skjult under en belgisk by ligger flere kilometer med ganger; hjemmet til en mengde forlatte busser - og et undergrunnsmiljø. «Spøkelsesbuss-tunnelen» er fortsatt ukjent for de fleste innbyggerne i byen, men hvor lenge? Det er bekmørkt i tunnelene, og jeg hører stemmer i det fjerne.
<b>FORT DE LA CHARTREUSE:</b> Bak en overgrodd mur og et tett villnis står deler av festningsverket som er eldre enn nasjonen Belgia. Fort de la Chartreuse i Liege ble bygget av den nederlandske hæren mellom 1817 og 1823. Det ble okkupert under begge verdenskrigene og var åsted for harde kamper. Senere brukt som brakke for den belgiske hæren. Nå er det tomt og forvitret, og naturen er i ferd med å sluke anlegget.
FORT DE LA CHARTREUSE: Bak en overgrodd mur og et tett villnis står deler av festningsverket som er eldre enn nasjonen Belgia. Fort de la Chartreuse i Liege ble bygget av den nederlandske hæren mellom 1817 og 1823. Det ble okkupert under begge verdenskrigene og var åsted for harde kamper. Senere brukt som brakke for den belgiske hæren. Nå er det tomt og forvitret, og naturen er i ferd med å sluke anlegget.
<b>KJELLER:</b> Mørk detalj fra Fort de la Chartreuse.
KJELLER: Mørk detalj fra Fort de la Chartreuse.
Fort de la Chartreuse
Fort de la Chartreuse
<b>NATO-MINNER:</b> Klassiske amerikanske biler, gamle lastebiler, bobler, brannbiler, modeller fra DDR, tanks og militære kjøretøy – vrakene er en bilentusiast våte drøm utenfor landsbyen Chatillon. Tillatelse til å besøke bilgravplassen, etterlevninger fra en kanadisk NATO-base, kan fås av eier som bor i et lite hus like ved. Koster 10 euro. Men pass deg for hunden. Den biter!
NATO-MINNER: Klassiske amerikanske biler, gamle lastebiler, bobler, brannbiler, modeller fra DDR, tanks og militære kjøretøy – vrakene er en bilentusiast våte drøm utenfor landsbyen Chatillon. Tillatelse til å besøke bilgravplassen, etterlevninger fra en kanadisk NATO-base, kan fås av eier som bor i et lite hus like ved. Koster 10 euro. Men pass deg for hunden. Den biter!

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 07 2020