cv90 panservogn
Nå har den norske Hæren 144 slike råskinn
Med den nye panservognen CV90 mener Hæren at Norge for alvor har tatt steget i retning av nettverksbasert forsvar og digitaliserte kampsystemer.
21. juni 2012 inngikk Hæren en kontrakt med svenske BAE Hägglunds om leveranse av totalt 144 kampvogner av typen CV90.
Nå er alle vognene levert og Hæren mener Norge nå har en av verdens mest moderne landsystemer i operativ bruk. De nyanskaffede vognene skal erstatte CV9030-vognene som ble tatt i bruk av Hæren på 90-tallet.
LES OGSÅ: Her er Hondas første elbil i Norge
Kostnadsramme på 10 milliarder
Prosjektet har hatt en kostnadsramme på 10 milliarder kroner, og innebærer en oppgradering av CV9030-flåten på 103 kampvogner og bygging av 41 helt nye vogner. Den nye CV90-familien vil bli levert i fem modeller med ulike egenskaper.
- Hæren er fornøyd med den nye CV90-kampvognen. De er med på å bidra til at Hæren er klar til kamp i kveld, sier generalmajor Odin Johannessen, sjef Hæren.
Plass til åtte soldater
Opptil åtte soldater får plass bak i stridsrommet på vognen. I tillegg kommer vognfører, vognkommandør og skytter. CV90 har en topphastighet på 70 km/t og veier 25 tonn – vekten er småtterier sammenlignet med Hærens nye bergningspanservogn Wisent 2.
CV90 er heldigitalisert, noe som betyr at alt fra ammunisjonslagre til motorstatus kan kontrolleres via berøringskjermer. De nye vognene er dessuten mye bedre beskyttet mot miner, men har fortsatt høy toppfart og mobilitet.
LES OGSÅ: Nordmenn elsker bobil-luksus
360 graders kamera
Vognene er blant annet utstyrt med 360 graders kameraer med termisk kapasitet, kraftigere våpensystemer, blant annet 12,7 RWS med termisk kapasitet samt nyutviklet 7,62mm mitraljøse i tillegg til 30mm kanon. Nærmere 200 unike IP-adresser som gjør at mannskapene hele tiden sender og mottar kritisk informasjon fra egen og andres vogner. Dette betyr økt situasjonsforståelse og beslutningsgrunnlag.
- Med CV90 har Hæren for alvor tatt steget i retning av et nettverksbasert forsvar. Digitalisering av kampsystemet CV90 gir muligheter, handlingsrom og kampkraft som Hæren trenger for å kunne løse sine oppdrag, når det trengs, sier brigader Morten Eggen, sjef landkapasiteter Forsvarsmateriell.
LES OGSÅ: (+) Uløst mysterie: I snøen lå det ni lik
Integrerte sensorsystemer
CV90-vognen er fulldigitalisert med en åpen arkitektur der nye sensorsystemer er integrert.
- Norge er en pilot i NATO for å ta i bruk tilgjengelig teknologi på denne type landplattformer, sier kontreadmiral Bjørge Aase, nestkommanderende/investeringsdirektør Forsvarsmateriell.
Forskjellige typer CV90
Stormpanservogn - 74 stk: Chassis med oppgradert pansring og gummibelter. Samtlige vogner har ny motor for å kompensere for økt vekt. Tårnet er oppgradert med nytt termisk kamera, nytt maskingevær og rettesystem. Vognen er utstyrt med en Protector våpenstasjon som kan bære 12,7mm mitraljøse eller 40mm granatkaster.
Stridsledelsesvogn - 15 stk: Identisk med stormpanservognen på utsiden, men på innsiden er det tre plasser med systemer, som kan fungere som kommandosentral og ledelse. Et såkalt «battle management system» gir mulighet til å følge med på andre enheter og planlegge manøvrering.
Oppklaringsvogn - 21 stk: Denne varianten har også tårn, men har i tillegg en sensormast på hele seks meter. På toppen av masten sitter det en Vingtaqs II som består av elektrooptiske sensorer og en radar.
Multirollevogn - 16 stk: Denne vognen kan brukes som bombekastervogn, sanitetsvogn eller til transport av personell eller materiell. Vognen har ikke kanontårn, men er utstyrt med en Protector våpenstasjon.
Stormingeniørvogn - 16 stk: En vogn som gir hærens stormingeniører økt beskyttelse, fremkommelighet og noen helt nye verktøy. Vognen er tårnløs, men har fått en gripearm for å kunne jobbe med eksplosiver fra innsiden av vognen. Vognen kan også utstyres med mineplog eller mineruller. Disse brukes for å rydde miner eller improviserte ladninger som er gravd ned. Vognen utstyres også med Protector våpenstasjon
Skolevogn - 2 stk: Disse vognene skal brukes i utdanning av mannskapene som skal betjene vognen.
Kilde: Forsvaret
Denne saken ble første gang publisert 10/05 2019, og sist oppdatert 10/05 2019.