Akron og Macon
Luftens hangarskip
Tidlig på 1930-tallet ble det bygd to luftskip til rekognosering for amerikanske marinefartøyer. Begge endte på havbunnen.
De såkalte Akron-klasse-luftskipene, «Akron» og «Macon» var bygd av US. Goodyear-Zeppelin, som var et samforetak av det amerikanske selskapet Goodyear og det tyske selskapet Luftschiffbau Zeppelin.
Luftskipene var to 239,3 meter lange såkalte stive luftskip som skulle drive langtrekkende rekognosering, altså fungere som amerikanske marinefartøyers «forlengede øyne».
For å huse luftskipene, ble det blant annet bygget en gigantisk hangar, Hangar One, på Moffett Field i Silicon Valley.
Luftens hangarskip
I motsetning til tidligere luftskip hadde de nye amerikanske modellene tre kjøler og anvendte helium lagret i totalt tolv gassceller istedenfor brannfarlig hydrogen.
LES OGSÅ: Hinderburg ulykken. Katastrofen som satte en effektiv stopper for utviklingen av luftskip
Hvert luftskip hadde en hangar med fem små Curtiss F9C Sparrowhawk-fly. Ved å hekte seg på eller av en trapesformet krokinnretning kunne de fly til og fra luftskipet. De to store luftskipene ble ofte betegnet som «luftens hangarskip».
Brukt til overvåkning
«Akron» og «Macon» ble brukt til overvåking. Som moderskip for en liten flyskvadron kunne de to luftskipene ved hjelp av flyene øke speide-kapasiteten betydelig. Flyene skulle også brukes til å forsvare luftskipene, som hver hadde åtte maskingeværer om bord.
Luftskipenes rekkevidde var på 11 000 kilometer, og topphastigheten lød på 128 kilometer i timen. Hver av de åtte Maybach VL-2-motorene kunne yte 560 hestekrefter, og propellene kunne drive luftskipet fremover, bakover og nedover.
I drift
Byggingen av «Akron» begynte i byen av samme navn i delstaten Ohio 7. november 1929. Det ferdige luftskipet gjennomførte nærmere to år senere den første prøveflygingen 25. september 1931. En rekke treningsflyginger fulgte før den ble satt i tjeneste utenfor kysten av de to Carolina-delstatene 9. januar 1932.
3. mai ble flytrapeset anvendt første gang. I februar ble «Akron» ødelagt under fjerning fra hangaren i Lakehurst, men ble reparert, og deretter opererte «Akron» på den amerikanske østkysten.
LES OGSÅ: Han jobbet som leiemorder for mafian. På fritiden drepte han unge jenter
Dødlig utgang
3. april 1933 havnet luftskipet i en storm utenfor kysten av delstaten New Jersey. Litt etter midnatt 4. april rev en kraftig byge av roret. «Akron» sank i bølgene med halepartiet først. 73 av mannskapet på 76 om bord mistet livet, blant dem viseadmiral William Moffett. De tre overlevende ble funnet av letefartøyer og plukket opp fra havet. Katastrofen med «Akron» ble begynnelsen til slutten for amerikanske stive luftskip.
«Skutt ned»
Søster-luftskipet «Macon» fikk navnet til en by i delstaten Georgia. Første prøveflyging foregikk 21. april. I oktober forlot luftskipet Lakehurst og fløy til California. Mellom november 1933 og januar 1934 deltok det i øvelser sammen med skip.
Flere ganger ble luftskipet «skutt ned» av både antiluftskyts og fly fra hangarskip.
I juli 1934 fløy «Macon» på øvelse for å avskjære kryssere, deriblant «USS Houston» med president Roosevelt underveis til ferie på Hawaii. Resten av året deltok «Macon» i flere øvelser og utmerket seg blant annet med å markere posisjonen til to savnede på havet slik at de ble reddet.
LES OGSÅ: Her krasjer verden største fly
Nok en ulykke
12. februar 1935 fløy «Macon» inn i et voldsomt uvær med sterke vindkuler. Den ytre kledningen til luftskipet revnet, og flere oppdriftsceller ble ødelagt.
«Macon» nødlandet på opprørt hav utenfor Point Sur i California og sank. To av mannskapet på 76 personer omkom.
Flere Akron-klasse-luftskip ble ikke bygd etter dette.
Denne saken ble første gang publisert 23/05 2019, og sist oppdatert 23/05 2019.