Visste du dette om air Force One?

Ti utrolige fakta om Air Force One

Visste du dette om Air Force One?

<b>AIR FORCE ONE:</b> Designet på Air Force One stammer fra den gang Kennedy var president, men innredningen i dagens presidentfly ble håndtert av Nancy Reagen. Flyene fløy første gang i 1987, men ulike utbedringer og forsinkelser gjorde at det var president George H.W. Bush som var den første presidenten som brukte det nåværende presidentflyet.
AIR FORCE ONE: Designet på Air Force One stammer fra den gang Kennedy var president, men innredningen i dagens presidentfly ble håndtert av Nancy Reagen. Flyene fløy første gang i 1987, men ulike utbedringer og forsinkelser gjorde at det var president George H.W. Bush som var den første presidenten som brukte det nåværende presidentflyet. Foto: Pxhere
Først publisert Sist oppdatert

Air Force One er navnet på flyet som frakter den amerikanske presidenten verden rundt. Flyet - eller flyene - som til vanlig kalles Air Force One er faktisk to identiske fly.

Under har vi samlet ti utrolige fakta om det som kanskje er verdens mest omtalte fly.

LES OGSÅ: (+) Kinseren som ble stoppet på Gardermoen hadde noe helt uvanlig i bagasjen

Hvorfor heter det Air Force One?

Kallesignalet «Air Force One» ble etablert i 1953 etter en hendelse der flyet, Columbine II, et Lockheed C-121, med flight nummer Air Force 610 ble blandet sammen med Eastern Airlines Flight 610.

Om bord i flyet var president Dwight D. Eisenhower og flyet ble ført av presidentens egen pilot, Billy Draper.

Det var Draper, som etter denne hendelsen, foreslo et nytt navn på flyet som førte presidenten; nemlig Air Force One. Et navn som siden har blitt brukt på ethvert fly som har presidenten om bord.

Presidentens segl

<b>TRUMP: </b>President Trump har sagt at de nye presidentflyene ikke skal være «Jackie blue», men hente fargene fra det amerikanske flagget - rødt hvitt og blått. Her ser vi presidentparet stiget ut av Air Force One i Tyskland i 2017 på vei til et G20-møte.
TRUMP: President Trump har sagt at de nye presidentflyene ikke skal være «Jackie blue», men hente fargene fra det amerikanske flagget - rødt hvitt og blått. Her ser vi presidentparet stiget ut av Air Force One i Tyskland i 2017 på vei til et G20-møte. Foto: Wikipedia

Air Force One er et fysisk symbol på den makt som følger med jobben som president i USA. Har du sett presidenten gå om bord i Air Force One, har du kanskje lagt merke til et stort emblem på flysiden?

Dette emblemet er seglet til presidenten og brukes også i all korrespondanse som går fra Det hvite hus til kongressen.

Seglet har vært i bruk siden minst 1850, men opprinnelsen til presidentens emblem er uklart, ifølge Wikipedia.

Dagens design er fra 1945. De eneste endringene etter 1945, er at det er tilføyd to stjerner for statene Alaska og Hawaii.

Derfor er Air Force One blått

Dagens Air Force One har i dag en blåfarge som dekker øvre del av cockpit og strekker seg i en smal stripe langs hele flyets lengde. Buken er lyseblå, nesten turkis, mens United States of America står skrevet med store bokstaver på begge sider av flyet. Det amerikanske flagget pryder halefinnen.

<b>AIR FORCE ONE:</b> Eller Air Forice TWO? Det finnes nemlig to like fly. Her ser vi utgaven med nummer 2800 (se på halefinnen) over Mount Rushmore. Det andre flyet som brukes av presidenten har nummer 2900.Begge er fly av typen Boeing 747-200B
AIR FORCE ONE: Eller Air Forice TWO? Det finnes nemlig to like fly. Her ser vi utgaven med nummer 2800 (se på halefinnen) over Mount Rushmore. Det andre flyet som brukes av presidenten har nummer 2900.Begge er fly av typen Boeing 747-200B Foto: Wikipedia

Designet til dagens Air Force One er arvet fra president John F. Kennedy.

Skrur vi tiden tilbake til mai 1962, hadde US Air Force bestilt et nytt fly til presidenten. Flyet var en Boeing C-137 Stratoliner. Et fly som var en variant av en Boeing 707. Det amerikanske flyvåpenet hadde opprinnelig valgt et rødt fargeskjema for flyet, men Kennedy ville det annerledes.

Eller rettere sagt; Førstedamen Jacqueline Kennedy ville det annerledes.

Førstedamen var alt et «stilikon». Hun «lobbet» aktivt for at den kjente designeren Raymond Loewy skulle hyres inn for å lage et nytt design. Loewy eide det største designbyrået i New York og hadde designet alt fra Lucky Strike-sigaretter, til Coca-Cola-flasker og biler.

Her reddet John Roald (25) og Ivar (34) livet i siste sekund
Pluss ikon
Her reddet John Roald (25) og Ivar (34) livet i siste sekund

Førstedamen fikk viljen sin og Loewy fikk jobben. Han møtte presidenten ved to anledninger. Ifølge en artikkel i New England Historical Society skal presidenten og han ha sittet på gulvet i det Ovale kontor med fargestifter, saks og papir for å komme opp med en ny design for Air Force One.

Loewy besøkte også nasjonalarkivet og fant der en kopi av den første uavhengighetserklæringen. Der ble han slått av hvordan United States of America var skrevet med store bokstaver med et relativt stort mellomrom mellom bokstavene. Det er denne skriften og skrivemåten som brukes på Air Force One i dag.

Førstedamen hadde også en hånd på hvordan interiøret i Air Force One ble. Designet til Kennedy har blitt beholdt frem til i dag. Trump på sin side har sagt at han vil kvitte seg med «Jackie Kennedy»-blåfargen.

LES OGSÅ: Ti vanvittige konspirasjonsteorier

Hvem fløy det første Air Force One?

<b>BILLY DRAPER:</b> William G. Draper var den som fant på navnet Air Force One. Det skjedde etter en forveksling i 1953. Her er han fotografert foran Columbine II i 1954.William G. Draper foran Columbine II i 1954.
BILLY DRAPER: William G. Draper var den som fant på navnet Air Force One. Det skjedde etter en forveksling i 1953. Her er han fotografert foran Columbine II i 1954.William G. Draper foran Columbine II i 1954. Foto: First Air Force One/Facebook

Dwight D. Eisenhower var den første presidenten som fløy et fly med navnet «Air Force One».

Den første presidentens om fløy skal ha vært Theodore Roosevelt som i 1910 fikk en luftetur i et Wright Biplan – et fly med to sett vinger.

Det var likevel Franklin D. Roosevelt som ble den første sittende presidenten som på ordentlig tok i bruk flyet som et effektivt arbeidsredskap. Han skal også ha vært den første sittende president som fløy over Atlanterhavet.

Det skjedde i 1943, da han fly til Marokko for en konferanse med sine allierte partnere under krigen.

Det var også Franklin D. Roosevelt som fikk det første offisielle presidentflyet, en modifisert Douglas C-54 Skymaster. Flyet hadde blant annet en spesialheis, slik at de enkelt kunne heise presidenten og hans rullestol om bord i flyet.

<b>DET FØRTE:</b> Columbine II var det aller første Air Force One. Det var president Dwight D. Eisenhower som tok i bruk dette flyet. Det første Air Force One ble restaurert og kunne i 2016 igjen få luft under vingene.
DET FØRTE: Columbine II var det aller første Air Force One. Det var president Dwight D. Eisenhower som tok i bruk dette flyet. Det første Air Force One ble restaurert og kunne i 2016 igjen få luft under vingene. Foto: Wikipedia

Air Force One kan tanke i luften

Rekkevidden på Air Force One er nesten «uendelig». Flyet har en rekkevidde som tar det direkte fra Washington til Tokyo uten behov for mellomlanding.

Men, Air Force One har også kapasitet til å tanke i luften. En funksjon som også spilte en rolle i filmen «Air Force One» fra 1997, der Harrison Ford spiller rollen som president. Ser du på bilder av Air Force One, kan foran på cockpit se en liten «bulk» på nesen til flyet. Dette er «besinslokket» til Air Force One.

Det nye presidentflyet, som er under produksjon, har ikke fått denne funksjonen, men flyet har noe lengre rekkevidde enn dagens versjon av Air Force One.

Så raskt flyr Air Force One

Air Force One har en cruisehastighet på 0,84 Mach. Det tilsvarer 1029 km/t.

Ifølge Wikipedia, er makshastigheten på Boeing VC-25, som er betegnelsen på den militære versjonen av Boeing 747, oppgitt til 0,92 Mach (1015 kmt/t) på høyden 35.000 fot.

Cruisehastigheten er oppgitt til 0,84 Mach (925 km/t) på 35.000 fot (10.668 meter).

Dette koster det å fly Air Force One

Det er ingen billig operasjon å fly en president verden rundt. Ifølge en rapport fra 2014, kostet det 210.877 dollar (cirka 1,9 millioner kroner) for hver time Air Force One var i luften.

Det er cirka ti ganger mer enn hva det koster å drifte et kommersielt fly av samme størrelse.

LES OGSÅ: Nord-Norges ukjente bobil-perle

Kan lage mat til 100 personer

Om bord i Air Force One finnes det to pentry - eller kjøkken - som har kapasitet til å bespise 100 gjester.

Normalt har Air Force One maksimalt 70 passasjer og en besetning på 26.

Har med ekstra «presidentblod»

Air Force One har en egen operasjonsstue og har med forsyninger av presidentens blodtype i tilfelle en krise.

En flyvende bunker

Air Force One er i praksis en flyvende bunkers og kommandosentral som presidenten kan bruke i en krise.

Selv om mye er hemmelig, skal Air Force One være utstyrt med antirakettsystem, flyet er designet for å tåle en elektromagnetisk puls fra en atomeksplosjon og flyet skal være utstyrt med utstyr for å forstyrre elektronikk og radarsystemer.

Forvirrer med flere helikoptre

Den amerikanske presidenten trenger ikke bekymre seg over å sitte i kø fra Det hvite hus til St. Andrews flyplass der Air Force One har base.

Presidenten blir normalt hentet av Marine One, som er presidentens eget helikopter. Men, et lavtflygende og saktegående helikopter er et enkelt mål for terrorister som ønsker å skade presidenten.

Derfor flyr presidenten aldri alene.

Han har opptil fire andre helikoptre som flyr samtidig som presidenten. Disse helikoptrene bytter jevnlig plass innbyrdes – alt for å forvirre en mulig fiende.

Dette kalles også for presidentens «shell game». Et shell game er et navn eller begrep som brukes om et typisk «svindlerspill», som det klassiske «koppspillet», der en svindler bytter plass på koppene og du skal gjette under hvilken kopp en gitt gjenstand befinner seg.

Se video av Marine One under:

Fortsatt ikke imponert? Da kan vi nevne at det om bord selvsagt finnes et eget område for presidenten og at Air Force One både har et eget treningsrom og dusj.

Flyet er også godt utstyrt for å kunne kommunisere med omverdenen. Pressefolk og andre gjester sitter i et eget område, der innredningen er på nivå med det man normalt finner på første klasse.

Trolig er servicen minst like bra.

Kilder:
Acron Beacon Journal
Wikipedia, presidentens segl
New England Historical Society
Wikpedia, Boeing C-137 Stratoliner
History.com
Wikipedia, Boeing VC-25
Business Insider
ABC Net
Wikipedia, Marine One
Medium