stor Sykkelguide

Slik velger du sykkel og el-sykkel: Så kraftig motor må du ha

Det har vært en enorm økning i salg av sykler de siste årene. Dette er guiden så du klarer å finne din perfekte sykkel.

<b>Populær sykkel:</b> Grusracere som den på bildet er blant de mest populære tråsyklene for øyeblikket, men kjøpes ikke på langt nær like mye som elsykler.
Populær sykkel: Grusracere som den på bildet er blant de mest populære tråsyklene for øyeblikket, men kjøpes ikke på langt nær like mye som elsykler. Foto: Kristoffer Kaayne Kaalsaas
Sist oppdatert

– Vi har aldri solgt så mange sykler før som vi gjør nå. Og 70 prosent av de som kjøper sykler nå velger å kjøpe elsykkel, sier Emilie Miljan-Baklund som jobber hos Birk sykkelforretning på Torshov i Oslo.

Det er en enorm økning i antall nordmenn som har kjøpt sykler de siste månedene. Ikke bare på grunn av koronaen, men også fordi folk velger å bytte fra bil til sykkel spesielt når de skal pendle til og fra jobb nå som de finnes elsykler som gjør syklingen mindre slitsom.

Men nøyaktig hva er det du må se etter når du skal finne sykkelen som passer akkurat dine behov?

Kommer helt an på bruken av sykkelen

– Det kommer helt an på bruken, sier Mikkel Gerrard som også er en av de ansatte hos Birk sykkelforretning.

<b>Bruker tid på å velge:</b> På Birk Sport er de godt vant med at folk kan ta opp til én time for å bestemme seg for hvilken sykkel de skal kjøpe. F.v. Sebastian Andreassen, Mikkel Gerrard og Emilie Miljan-Baklund.
Bruker tid på å velge: På Birk Sport er de godt vant med at folk kan ta opp til én time for å bestemme seg for hvilken sykkel de skal kjøpe. F.v. Sebastian Andreassen, Mikkel Gerrard og Emilie Miljan-Baklund.

– Hovedtingene man ser etter i en elsykkel for eksempel, er motoren. Da er det gjerne hvilken motorstørrelse de ønsker, og ofte de rimeligere modellene. De til 20 000 kroner er de svakeste og 30 000 kroner er de sterkeste, sier han.

Hvordan vet folk om de skal ha en el- eller tråsykkel?

– Det er mange som velger å bruke elsykkel i stedet for bil frem og tilbake til jobb. Fordi de ikke vil komme frem til jobb svette, sier Miljan-Baklund.

– Man kommer seg raskere frem med en elsykkel. Innenfor en radius på 8 – 7 km så vil du alltid slå bussen. Da orker du å sykle lengre og mer. Men det viktigste er en sykkel du trives å sykle med, sier Gerrard.

Les også: (+) Meglernes triks for å «fyre opp» budrunden

Hva er gjør en sykkel bra?

<b>Elsykkel mest populær:</b> Mest solgt er elsykler. De gjør det lettere å pendle til og fra jobb uten å måtte ta med skift.
Elsykkel mest populær: Mest solgt er elsykler. De gjør det lettere å pendle til og fra jobb uten å måtte ta med skift. Foto: Mikkel Gerrard

Han sier at om du skal kjøre landevei, så vil du ha en aggressiv sykkel. Men om du er et stykke opp i årene, så vil du kanskje ikke ha en like aggressiv sykkel.

– Det kommer helt an på hvem det er som bruker sykkelen. De fleste av syklene man ser i byen med bukkehornsstyrer er grusracere. Som har blitt et populært segment nå den siste tiden. Det ser ut som en landeveissykkel, men den har ikke en like aggressiv geometri og har tykkere dekk, sier han.

– Det som skiller grusraceren til 25 000 kroner og grusraceren til 60 000 er at den dyreste er laget av karbon i rammen og i hjulene. Det tar fryktelig lang tid å lage og utvikle sånne karbonsykler, sier Gerrard.

Merker du noe forskjell når du kjører en så dyr sykkel?

  • Brukes til pendling og som tursykkel.
  • Den mest populære sykkelen uten motor for øyeblikket (Men det er også noen få som kjøper hybrid).

Kilde: Birk sport

Se mer

– Ikke hvis du hadde syklet én gang på den, men hvis du hadde syklet på den hver dag eller tre ganger i uka, så hadde du merket det. Den er lettere og er mer responsiv. Når du drar på så merker du at den samarbeider bedre, og du kommer raskere opp i fart, sier han.

Han sier at fordelen med å ha en karbonsykkel er at du kan stive opp i ulike deler av rammen, så sykkelen får forskjellige egenskaper.

– Det får man ikke til på aluminium hvor tykkelsen er den samme hele veien, sier han.

<b>Karbon til prestasjon: </b>Karbonsykler tåler mye mindre enn aluminiumssykler. Og hvis du bare skal sykle til og fra jobb er det ikke nødvendig, mener Gerrard.
Karbon til prestasjon: Karbonsykler tåler mye mindre enn aluminiumssykler. Og hvis du bare skal sykle til og fra jobb er det ikke nødvendig, mener Gerrard. Foto: Mikkel Gerrard

Hvis man har pengene til det burde du da kjøpe en karbon-sykkel?

– Nei, jeg vil ikke si det. Man må passe mer på de, fordi de er mye mer skjøre enn en aluminiumssykkel. Hvis du mister den i bakken og den treffer en stein, så er det mer sannsynlig at den vil ta skade av det enn en aluminiumssykkel, som kanskje bare ville fått en ripe, sier han.

Gerrard sier at det er de som er ute etter performance som velger karbon, og at de ikke er for alle.

– Skal du bare sykle hver dag til og fra jobb, så er det ikke behov for en karbonsykkel, sier han.

Les også: Slik kan du spare mange tusen i året

Hvilket utstyr må man ha til elsykkel?

– Familier pleier som regel å kjøpe bagasjebrett, men også ofte damer. Slik at de kan feste vesker på sykkelen, så slipper man å sykle med sekk, sier Miljan-Baklund.

  • Refleks
  • Lys
  • Sykkellås
  • Skjermer
  • Piggdekk er en selvfølge på vinteren, og det kommer i to forskjellige utgaver – vanlige dekk, og terreng sykkeldekk.

Kilde: Birk sport

Se mer

Valg av motor til elsykkel

Hva slags type motor burde man velge til elsykkelen?

– Det kommer også an på personen og bruken. Er du en lett dame som skal sykle 5 km, så kan du gå for de svake motorene. Er du en familiemor med flere barn så trenger du nok en sterkere motor, sier Gerrard.

Han sier familier ofte kjøper dyrere sykler fordi de skal ha større motor og batteri. Men med en dyrere sykkel, kommer også en dyrere verkstedsregningen.

<b>Velg riktig motor:</b> Skal du opp mange bakker, eller har en familie med barn som trenger å sitte på, anbefales det en sterkere motor.
Velg riktig motor: Skal du opp mange bakker, eller har en familie med barn som trenger å sitte på, anbefales det en sterkere motor.

– Det er fordi det er dyrere komponenter på sykkelen som det koster mer å erstatte, sier han.

Miljan-Baklund sier at noen ikke er opptatt av kraften i motoren, men heller vil komme seg lengst mulig, og da er fordelen med en svakere motor at de faktisk går litt lenger.

– Har du det samme batteriet på to elsykler, men den ene sykkelen har kraftigere motor enn den andre, så vil elsykkelen med svakest motor gå lengst fordi motoren trekker mindre strøm, sier hun.

  • Det viktigste verktøyet å ha med seg er en umbraco nøkkel. Da kan du skifte det meste på en sykkel.
  • Det er også lurt å ha lappesaker om du skal på en lengre sykkeltur, og sykkelpumpe.
  • Sykkelsko og cleats gjør at du blir mer i ett med sykkelen, og vil gi mer kraft i hvert tråkk. Ikke mange bruker det på elsykkel. Men på landeveissykler, grusracere og terreng er det mange som har det.
Se mer

Gerrard sier at toppfarten er den samme uansett, på 25 km/t ved hjelp av motoren. Men det kan gjøre at man kjører fortere i oppoverbakker enn en sykkel med svakere motor.

– Hvis man vil ha mer hjelp i oppoverbakkene så vil det være mest lønnsomt med en kraftigere motor, sier han.

Gerrard sier det er veldig få terrengsykler som kommer med svake motorer.

– De fleste elsykkelprodusenter har en motor som passer til terreng.

Vedlikhold av sykkelen

– Det er ikke farlig å vaske sykkelen én gang i uka. Bare ikke vask den med høytrykksspyler. Det er også folk som ender opp med å vaske sykkelen for mye.

– Det viktigste er at du smører kjedet, og bytter kjedet innenfor intervallene. Hvis du ikke bytter kjedet når det er tid for det, vil kjedet ødelegge tannhjulene bak på sykkelen, deretter vil det ødelegge tannhjulene foran. Fordi kjedet vil grave groper i tannhjulene. Og da vil ikke et nytt kjede passe på, og da må man bytte alt, sier han.

– Hvis du bruker en dyr sykkel til å pendle med så kan du da få veldig dyre regninger. Fordi tannhjulene som sitter bak på sykkelen tar lang tid å lage og kan koste opp mot 5000 kroner. Da blir det dyrt å ikke bytte kjedet.

<b>Riktig giring:</b> Hvis du ikke girer ofte nok kan det slite på tannhjulene. Jo flere tannhjul jo mindre tåler tannhjulene fordi de da er tynnere.
Riktig giring: Hvis du ikke girer ofte nok kan det slite på tannhjulene. Jo flere tannhjul jo mindre tåler tannhjulene fordi de da er tynnere.
  • Årlig sjekk av sykkelen anbefales, og gjerne på våren.
  • Det er ikke farlig å vaske sykkelen én gang i uka. Bare ikke vask den med høytrykksspyler og for ofte.
  • Det viktigste er at du smører kjedet, og bytter kjedet innenfor intervallene. Hvis du ikke bytter kjedet når det er tid for det, vil kjedet ødelegge kassettene, eller tannhjulene bak på sykkelen, Så vil den ødelegge tannhjulene foran. Fordi da vil kjedet grave grope i de tannhjulene. Og da vil ikke et nytt kjede passe på, og da må man bytte alt.
  • Etter rundt 2000 km burde man bytte kjedet. Men det kommer veldig an på hvilken motor du har og hvilken sykkelstil du har. Det kan holde mer en 2000 km også om man sykler veldig fornuftig.

Kilde: Birk sport

Se mer

– Trenden nå er å ha bare ett gir foran og stort tannhjul bak med 10, 11 eller 12 gir. Jo flere gir du får bak, jo smalere blir tannhjulene, og da vil de tåle mindre slitasje.

– Så det er ikke noe vits med en performance-sykkel om du skal sykle til jobben, sier han.

Les også: Viktig vedlikehold av sykkel: – Dette er skrekkscenariet

Typiske feil folk gjør med sykkelen

– Hvis man har på for mye olje på kjedet, vil det bare gjøre at det klebrer seg masse dritt. Vask den når den er ordentlig møkkete. Mange tror at det er masse jobb og styr med sykkel, men det er egentlig ikke det, sier Miljan-Baklund.

– Man skal være forsiktig med sykkelen. Når man girer i oppoverbakker. Prøv å gire før oppoverbakken så du ligger i riktig gir, vil gi mindre slitasje på kjedet enn å gire midt i bakken. Og akkurat når du girer så trenger du ikke å trå til på det kraftigste. La sykkelen gire for seg selv, sier hun.

  • Av bremsesystemer finnes det hydrauliske bremser og mekaniske.
  • Hydrauliske bremser er litt dyrere, og bruker trykket fra olje i vaieren til å bremse. Det gir mer kraft enn mekaniske bremser.
  • Det er derimot enklere å reparere en mekanisk brems om det skulle skje noe på en sykkeltur.

Kilde: Birk sykkel

Se mer

– På elsykkel må man skru på sykkelen før du legger noe vekt på pedalene. Ellers kan man ende opp med å få en feilmelding. Men det gjelder ikke alle elsykler, sier hun.

Kjøp av forsikring

<b>Hydrauliske bremser mest populære: </b>Hydrauliske bremser funker bedre enn mekaniske, men kan igjen være vanskeligere å reparere hvis du er på sykkeltur.
Hydrauliske bremser mest populære: Hydrauliske bremser funker bedre enn mekaniske, men kan igjen være vanskeligere å reparere hvis du er på sykkeltur.

Burde man kjøpe med forsikring?

– Vi har noe som heter Bike finder til elsykkel, som er tracking og forsikring i ett. Men da må du passe på at enheten er ladet. Så hvis sykkelen blir stjålet, og den ikke er ladet så gjelder ikke forsikringen. Ellers er det NAF move på omtrent 129 kroner i måneden, sier Miljan-Baklund.

Det beste er å ringe forsikringsselskapet og høre hva forsikringsselskapet krever. De krever ofte forsikringsgodkjente låser.

– Det skal ikke koste mer enn 200 kroner i måneden å eie en elsykkel maks. Men du må ha en forsikring, sier Gerrard.

Burde man ta med sykkelbatteriet inn?

– Du kan velge å ta med sykkelbatteriet inn etter hver gang, eller du kan ha en forsikring, og låse sykkelen. Batteriet sitter låst fast. Å ta med batteriet inn gjør sykkelen litt mindre attraktiv, men de kan stjele begge hjulene dine i stedet.

Holdbarheten og ergonomi gjør en sykkel bra

<b>Kjøp forsikring:</b> Med forsikring kan du la batteriet stå låst fast i sykkelen, og du vil få igjen på forsikringen om det blir stjålet.
Kjøp forsikring: Med forsikring kan du la batteriet stå låst fast i sykkelen, og du vil få igjen på forsikringen om det blir stjålet.

Sindre Eivindsen lager og selger sine egne elsykler ved Elife, og det har han gjort siden elsykkel begynte å bli en greie i 2015. Delene får han importert fra Kina, Taiwan, Tyskland, Japan og Korea og settes sammen i butikken hans på Sinsen i Oslo.

Han mener det som gjør en elsykkel bra er hovedsakelig holdbarheten og ergonomien.

– Med det mener jeg at elsykkelen er designet fra grunnen av, med deler som samspiller godt med hverandre. Hvordan sykkelen føles å sykle på er derfor viktig, mener jeg. Men også å finne et batteri med gode battericeller, for lengst mulig holdbarhet, sier han.

<b>Reparér elsykkelmotoren, ikke bytt:</b> Simen er en av de eneste som fikser elsykkelmotorer, og anbefaler folk å spørre sykkelforretninger om det er mulig å reparere motoren.
Reparér elsykkelmotoren, ikke bytt: Simen er en av de eneste som fikser elsykkelmotorer, og anbefaler folk å spørre sykkelforretninger om det er mulig å reparere motoren.

– På rimeligere sykler er det ofte spart på alle komponentene, spesielt batteriet og motoren, som er de dyreste delene, sier han.

Newtonmeter og peak -power på elsykkelen

Han forteller at netwonmeter (Nm) er dreiemomentet på sykkelen, men at det sier ingenting om hvor fort eller kraftig en elsykkel er.

– Kraft på en elsykkel er oppgitt i watt, omtalt som peak-power. Men produsentene oppgir ofte ikke peak-power på syklene, sier han.

Han sier også at de fleste elsykkelprodusentene oppgir Nm forskjellig.

– Produsentene snakker om maksimalt dreiemoment, men ikke hvilke omdreininger i minuttet (o/min) motoren gir maksimalt dreiemoment. Hvis du sammenlikner med bil, så kan både sportsbiler og lastebiler ha høyt dreiemoment, men forskjellig effektiv o/min, sier Eivindsen.

Sykkelmotorer for bratte bakker

Brose S, Brose T, Bosch CX gen4/3, Yamaha PW-X, Bafang M500s. Bafang M420s, Bafang BBS spesial og TQ er alle eksempler på sterke motorer som trekker godt i bratte bakker,

Kilde: Elife

– Dette skal utnyttes forskjellig; på lastebilen for å trekke tung last, på sportsbilen for å gi høyest mulig akselerasjon. Det er også klart at lastebilen og sportsbilen er giret forskjellig, sier han.

– Den største elsykkelfeilen

Elsykkeleksperten sier den største feilen folk gjør er å ikke spørre om motoren kan vedlikeholdes eller repareres.

Sykkelmotorer for moderate bakker og flata

Bosch active line, Bosch performance line, Brose C, Bafang M400 og Bafang M300 er eksempler på svakere motorer som egner seg godt til moderate bakker og på flata

Kilde: Elife

– Det er mange selgere som sier at motoren er vedlikeholdsfri, og så har man en garanti på to – fem år. Men det er slitedeler på en elsykkelmotor, som kulelagre og små deler i motoren som kan slites i stykker ved vanlig bruk. Og det er da naturlig å vedlikeholde de delene, eller skifte de ut, sier han.

Han forteller at hos noen kjente motormerker er det vanskelig å få tak i motordeler eller reservedeler, eller nærmest umulig. Som gjør at folk skifter ut motoren innen reklamasjonstiden i stedet. Men etter det må du kjøpe en ny motor.

– Det koster bare et par hundre kroner å få byttet ut kulelageret i en motor, mens å kjøpe en ny motor kan koste deg mellom 6000 – 10 000 kroner. Men mange vet ikke at det kan være mulig å reparere motoren, sier Eivindsen.

– Jeg er den eneste i Oslo som jeg vet om som faktisk reparer elsykkelmotorer, sier han.

Elsykkelbatteriet

  • Et batteri kan holde mellom 500 og 1000 ladesykluser.
  • Hvis man lader batteriet til 100% hver gang, så vil det forkorte kapasiteten på batteriet raskere. Man burde derfor egentlig bare lade opp til 87 prosent. Men det er ikke alle batterier hvor man kan se hvor mye de er ladet opp.
  • Batteriet vil ha en naturlig reduksjon av kapasitet over tid.

Kilde: Elife

Les også: Dette trenger du for å sykle om vinteren

To store feil som reduserer holdbarheten

– Det ene er at folk ikke vasker sykkelen ofte nok, og det andre er at folk ikke smører sykkelen. Dempegafler er for eksempel glad i silikonspray. Men man må sjekke hva produsenten anbefaler, sier han.

Han sier den vanlige sykkeloljen kanskje er den verste av sykkeloljene fordi mye støv og skitt setter seg lettere fast i oljen.

– Så blir det som en sandpapirpasta som bare sliper i stykker delene fortere, sier han.

Han forteller at man også kan vokse sykkelkjedet, men at det kan være en omfattende prosess å gjøre selv.

– Først renser man kjedet kjemisk, så smelter du inn en voksblanding. Det er omfattende, men etter man har gjort det så kan man bare dryppe på en voksolje, sier Eivindsen.

Hva slags type olje anbefaler du?

<b>Tørrolje til sykkel: </b>Dette er en såkalt "tørrolje", som gjør at det ikke fester seg like mye skitt og støv til sykkelkjedet ved bruk.
Tørrolje til sykkel: Dette er en såkalt "tørrolje", som gjør at det ikke fester seg like mye skitt og støv til sykkelkjedet ved bruk.

– Jeg anbefaler tørrolje, da samler det seg ikke skitt på kjedet. Den vaskes derimot bort i regn, men da må man bare bruke den oftere, sier han.

– Selv bruker jeg noe som heter X5 multispray marine, på vinteren. Det er en spray som fortrenger vann, og renser kjedet mens du bruker det. Og er absolutt å anbefale på vinteren, sier Eivindsen.

Les også: Sofia har fått en ny hverdag med el-sykkel: – Stresser ned og får trent på samme tid

Denne saken ble første gang publisert 06/10 2020, og sist oppdatert 22/04 2021.

Les også