Norges vakre fjell
Slik ser det ut om du kommer deg opp på Gaustatoppen
Du trenger ikke engang gå opp for egen maskin for å nyte utsikten fra Gaustatoppen, av mange omtalt som landets vakreste fjell.
Den majestetiske fjelltoppen som ruver 1883 meter over havet utenfor Rjukan blir ofte omtalt som Norges vakreste fjell.
I en kåring fra 2017 ble Gaustatoppen kåret til fjellet i Norge med finest utsikt, foran Galdhøpiggen og Prekestolen.
Det er seks alternative turer til toppen av Gaustatoppen. Men den enkleste og den vi anbefaler starter ved Stavsro mellom Rjukan og Tuddal.
Starten går fra parkeringsplassen ved Stavsro cirka 1100 meter over havet.
Turen er fire kilometer én vei og helt overkommelig for både barn og voksne. Regn med 2,5 time én vei.
En sjettedel av Norge
Høydeforskjellen fra starten ved Stavsro til toppen er omtrent 700 meter.
Stien opp er bred og tydelig, men det må nevnes at det er nokså bratt på slutten. Øvre del av ruta er utsatt i dårlig vær og sterk vind.
Underlaget består av stein, store som små. Etter hvert som du nærmer deg toppen, blir utsikten stadig finere, og du ser fjellene i Telemark, Buskerud og Oslomarka i det fjerne.
Det blir faktisk hevdet at man på klare dager kan se en sjettedel av Norge fra toppen av Gaustafjellet. Det er jo verdt turen alene.
Forsvarsanlegg
Nesten helt oppe på toppen, på rundt 1860 meter, ligger Gaustatoppen Turisthytte. Den ble satt opp allerede i 1893 og er bygget av naturstein fra selve Gaustatoppen.
Gaustahytta er en betjent turisthytte og har skjenkebevilling både inne og utenfor hytta. Der kan du også kjøpe noe å spise. Hytta er kjent for sine vafler og selger over 40 000 i året.
Det er ikke anledning til å spise medbrakt mat og drikke inne på turisthytta, og det er heller ikke tillatt å bruke eget kokeapparat eller grill på turisthyttas område. Hunder har ingen adgang inne på turisthytta.
På Gaustatoppen står et 64 meter høyt tårn som tidligere var underlagt Forsvarets tele- og datatjeneste. Tårnet ble ifølge Forsvarsbygg reist på 50-tallet som et ledd i NATOs program for å sikre gode radioforbindelser til Vestlandet.
Tårnet har fortsatt en viktig funksjon, blant annet i forbindelse med flysikringstjeneste og nødsambandet i landet. Skal du helt til selve toppunktet på 1883 meter og varden på Gaustatoppen, må du ta deg rundt tårnet.
Derfra venter en gåtur på rundt 20 minutter langs eggen og ut til varden på tuppen.
Les også: Ti fantastiske toppturer i Norge
Heftige bane
FAKTA OM GAUSTABANEN
- Gaustabanen trekkes av en frekvensstyrt motor med litt over hundre hestekrefter
- Ståltauet som drar vognene er 30,5 millimeter i diameter, og cirka 1120 meter langt
- Drivhjulet i maskinrommet er 3,5 meter i diameter
- Ståltauet er trukket i tre åttetallssløyfer mot et tilsvarende hjul. Det gjør at det ikke merkes om den ene vognen er tyngre enn den andre.
- Det er til enhver tid 70 meter ståltau rundt drivhjulene i maskinrommet
- Banen er radiostyrt, og kan styres fra maskinrommet, brekket eller vognene.
- Trappen langs den vertikale skinnegangen har cirka 3500 trinn
- Temperaturen i den vertikale tunnelen er alltid mellom 5 og 8 grader celsius.
(Kilde: Gaustabanen og driftsleder Frank Roger Petersen)
Det er ikke bare utsikten som er spektakulær ved Gaustatoppen.
Den har også det som trolig er Norges råeste skinnegående fremkomstmiddel.
Dersom du ønsker å oppleve utsikten fra Gaustatoppen, men ikke gåturen opp, så kan du ta Gaustabanen, en fløybane inne i selve fjellet.
Ideen om banen ble først lansert i 1953.
I de opprinnelige planene var banen ment som et unikt transportmiddel for å frakte turister til topps.
Men da anlegget åpnet i 1959 var det i stedet blitt et strengt lukket NATO-anlegg.
Prislappen var 14 millioner kroner.
– NATO så på Norge som en viktig varslingsbase for territoriet i nord. Vi lå strategisk til, og stasjonen på Gaustatoppen ble et knutepunkt i det militære radiolinjenettet i Norge i 50 år, sier Halvor Haukaas, daglig leder av Gaustabanen, til telemarkhistorier.no.
Les også: Slik velger du riktig hengekøye
Åpnet for turisme
Men i 1995 ble Gaustaanlegget nedbemannet og i 2007 ble det åpnet for sivil prøvedrift av trallebanen i fjellet.
I 2014 ble vesentlige deler av anlegget tatt i bruk til turisme.
Gaustabanen består av en batteridrevet vogn på skinner som frakter passasjerene rundt 860 meter rett inn i fjellet fra Svineroi på fylkesvei 651 mellom Tuddal og Rjukan, cirka to kilometer fra innkjøringen til Gaustablikk.
Og slik det ofte er med kollektivtransport, så må du faktisk bytte bane. Men på Gaustabanen skjer det dypt inne i fjellmassivet.
Som Vi Menn-abonnent har du
- Du har full tilgang til Vi Menn digitalt, last ned og prøv her: https://www.flipp.no/solo
2. Som Vi Menn-abonnent har du også rabatt på www.vimennpluss.no
Der trikken stopper befinner du deg 1130 meter over havet. Derfra venter en liten trapp opp til den vertikale banen. Den tar deg med på en 39 grader bratt og 1040 meter lang tur opp gjennom fjellet.
Turen tar åtte minutter,
og høydeforskjellen fra nedre til øvre stasjon er 670 meter.
Ved endestasjonen må du gå gjennom en 110 meter lang tunnel for å komme ut i dagslyset ved Tuddalstippen, 1800 meter over havet.
Les også: Chris (29) har kjøpt seg to campingvogner i vår – dette er tabbene du må unngå
Parkering og overnatting
Vær oppmerksom på at parkeringsplassen ved Stavsro er avgiftsbelagt og har begrenset antall plasser. Ved Bygget Bistro på Hovdestaul finnes en større parkeringsplass. Derfra kan du ta buss.
Her spiser du: Gaustatoppen Turisthytte har alle rettigheter. Ellers mange spisesteder i Rjukan.
Her sover du: Gaustatoppen Turisthytte, nesten helt på toppen, tilbyr overnatting i sommersesongen, men bestill på forhånd.
Gaustabanen: For åpningstider og priser med Gaustabanen, se www.gaustabanen.no