Sykling på vinteren
Dette trenger du for å sykle om vinteren
Det har vært en stor økning i antall folk som velger å sykle på vinteren, ifølge sykkelekspert Olav Berve. Her er hans tips til hvordan gjøre opplevelsen mer behagelig.
Flere av oss velger nå å sykle på vinteren, fremfor å la sykkelen stå og støve til våren, når all snøen har smeltet.
Det er derimot noen viktige ting du må tenke på dersom du vurderer å sykle året rundt, enten med elsykkel eller vanlig sykkel.
Piggdekk er en selvfølge
Olav Berve (71) driver sykkelverkstedet Felgen på Sagene i Oslo. Han overtok butikken i 1988, og har siden 2001 reparert 73 400 sykler sammen med sine ansatte.
Han sier piggdekk er en selvfølge, og at det blir en risikosport å sykle uten. Det kan også være lurt å vurdere brede hjul for å gjøre turen enda tryggere.
– Det skulle vært påbudt med piggdekk på vinteren på samme måte som det er for bilder. Jeg tror flere hadde syklet om vinteren dersom de hadde prøvd piggdekk. Piggdekk hjelper også om høsten for de som sykler der det er mye løv.
– Piggene tar ikke bort isen når man sykler, men det bare føles slik, sier han.
Han sier du ikke kan kjøre på is og snø som om det var tørr asfalt når du bruker piggdekk. Men at noen typer snø er vanskeligere å takle enn andre.
– Når det er kaldt tar piggdekkene bedre tak, mens på nullføre er det mye glattere, sier Berve.
Han sier derimot at piggdekk gir så mye grep at det er trygt å ferdes i trafikken.
– Piggdekk på sykkel gir mye mer effekt enn piggdekk på bil. Med piggdekk på sykkel kan du sykle rett forbi de bilene som ikke kommer opp bakkene.
– Hvis du skal sykle der hvor det er mye snø, passer det er bedre med brede store hjul.
Les også: Slik vasker du sykkelen
Berve forteller at piggdekkene på en sykkel er det samme som piggdekk på en bil, og at piggene derfor er nødt til å kjøres inn før man kan bruke sykkelen på vanlig måte.
– Man må unngå å bremse hardt i starten, fordi da har ikke piggene satt seg ordentlig.
Piggene lager et lite spor i dekkene etterhvert som du bruker de, og vil feste seg bedre over tid, sier han.
Han sier de ikke har noe god erfaring med bruk av reTyre, en type piggdekk man fester utenpå sommerdekket som en type kalosjer.
– Den første generasjonen med slike dekk var helt pyton. Og det blir bare vått og klissete å holde på med. Det er ikke å anbefale, sier Berve.
Alexander Gjendem Gjørven er én av grunnleggerne av reTyre. Han forteller at Berve uttaler seg her om den første generasjonen med reTyre Urban Winter 2pk som ble solgt i et svært begrenset opplag i noen få måneder i 2017 for å teste om den initielle løsningen var god nok. Og som ikke har vært på markedet siden da.
– reTyre sine 3. generasjons produkter som har vært på markedet de siste to årene er en helt annen løsning som har vunnet flere priser. Blant annet Red Dot Design Award 2019, og allerede i 2018 ble reTyre hyllet av Forbrukerinspektørene, sier Gjørven.
– reTyre sitt system består i dag av et rasktrullende basedekk som kan brukes hele året hvor glidelåsen er sydd fast på siden på dekket. Samt ulike overflater som kalles Skins som kan benyttes på ulike underlag som snø og grus. Det er superenkelt for brukeren å ta disse av og på på ett minutt, forteller Gjørven.
Bruk elsykkel med navgir
Berve sier elsykkel med navgir er bra til vintersykkel. Fordi girene ikke blir fulle av vann, sørpe og snø.
– Noen sier at det ikke funker med navgir fordi giret fryser, men det er girvaieren som fryser, og det kan vi ordne. De syklene har også ofte kjedekasse som beskytter kjede mot å bli vasket av vann og sørpe.
– Sykkel med gir i baknavet, gir også mindre utgifter til vedlikehold, sier han.
Les også: Sofia fikk en ny hverdag med elsykkel
Pass på å holde kroppen varm
Olav sier at hendene ofte er utsatt når det blir høst og vinter og at ordentlige vanntette varme hansker kan man se langt etter.
– Vanntette varme hansker er bare en drøm, det er lite realistisk. Men det finnes varianter av muffer til å trekke over gir og bremsehendel, også kalt styrevotter. Så trer du hendene inn i muffen, der er det lunt og tørt og du kan bruke tynne hansker, sier han.
– Det finnes også noe å trekke over sko og legger, som gjør at det blir lunere og mindre vått.
Skvettlapper
– Nå finnes det også skvettlapper. Til bakhjul for å få mindre sprut på tilhenger, og til forhjul for å få mye mindre sprut på legg og sko, sier han.
Slike skvettlapper gjør at sykkel ikke blir like møkkete, og vil takle vinteren bedre.
Få mer ut av batteriet på vinteren
Han sier man må være obs på batteritiden på vinteren, siden kulden gjør at batteriene ikke vil yte like bra.
– Alle typer batterier yter mindre når det er kaldt. Men det finnes trekk til noen batterier, for å holde på varmen de lager når de blir brukt. Noen syklister tråkker veldig lite når de sykler, og de vil merke at batteriet blir fortere tomt. Jo hardere syklisten tråkker, jo lenger varer sykkelbatteriet, sier Berve.
– Men folk er forskjellige. Noen tråkker nesten ikke i det hele tatt, mens andre yter mer, og da holder batteriet helt klart lenger, sier han.
Det vil derfor være en fordel å prøve å kun bruke hjelpemotoren der hvor det trengs på vinteren, om du vil at batteriet skal holde lengre.
– Når de tester sykler er det vanskelig å vite hvilke sykkel som egentlig holder lengst fordi de blir brukt så forskjellig. Men ved å yte mer selv, gir deg færre ladesykluser, som igjen vil gi batteriet lengre levetid. I byen er det for eksempel lett å holde stor fart uten å bruke batteriet, sier han.
– På vinteren vil det være greit å ha trekk over batteriet. Fordi når batteriet blir brukt så blir det varmegang i batteri, og med et trekk vil du da holde på litt av varmen fra batteriet, som også gjør at det varer lengre, sier Berve.
Han forteller at det ikke er alle elsykler som kan ha trekk på batteriet. Fordi noen batterier er ikke frittstående, men montert til selve rammen på sykkelen.
– Uansett må batteriet behandles med omtanke, og skal lades i romtemperatur, sier han.
Les også: Vi tester elsykkel til 70.000 kroner
Vedlikehold på vinteren
Han advarer mot å bruke høytrykksvask der det er kulelager på sykkelen.
– Da vasker man vekk fettet. Noen kan finne på å ta en sprayboks, sprayer på og løser opp fettet, men det må man unngå, sier han.
– Dersom det brukes vaskemiddel er det veldig viktig å skylle det bort, og så må kjede tørke godt før du smører det. Fordi å begynne å smøre med sykkelolje oppå vann og såpe er bortkastet, sier Berve.
– Når du har smurt og tråkket kjede rundt noen ganger, tørker du av den oljen som er utenpå kjede. Da blir ikke kjede så fullt av sand og møkk.
Han sier du må passe på at det ikke kommer smøring på bremseskiven, fordi oljen vil da etterhvert begynne å trekke inn i bremseskiven.
– Smør når kjedet er tørt, og smør lite men ofte. Det er faktisk viktigere å smøre sykkelen med olje enn å vaske den, sier Berve.
Hvor ofte burde man vaske sykkelen på vinteren?
– Det er vanskelig å si, det er så forskjellig fra sykkel til sykkel, og om det er noe særlig snø eller ikke på vinteren, sier Berve.
- Piggdegg (evt. brede piggdekk hvis det skal kjøres i mye snø).
- Skvettlapper
- Setetrekk (helst i ull)
- Styrevotter til å holde hendene varme
- Sykkelolje
- Batteritrekk (til elsykkel)
- Sykkel med navgir (unngår snø og søle i giret)
- Kjedekasse
- Kontrastfylte klær som er synlige i mørket
Kilde: Felgen sykkelverksted, If.
Har det vært noe økning i antall mennesker som velger å sykle på vinteren?
– Ja, det har vært en stor økning, og jeg tror mye av grunnen til det er på grunn av elsykler. Det gjør det enklere for folk å komme seg fra A til B gjennom snøen, uten å måtte slite seg ut. Det har også vært en mild vinter i år med lite snø. Og i tillegg har spesielt Oslo kommune vært flinke til å brøyte vekk snøen, sier han.
Les også: Renate går aldri i bikini. Ingen spør – ingen erter. Alle vet.
Flere som sykler på vinteren enn tidligere
– Vi kan anta at det er flere som sykler på vinteren nå enn før, sier informasjonssjef i forsikringsselskapet If, Sigmund Clementz.
Han forteller at de kan se det utifra hvor mange sykkeltyverier det har vært på vinteren de siste årene. Og at det er en utvikling som har tatt av de tre fire siste årene.
– De fleste pleide tidligere å ta frem sykkelen på våren, og ryddet den vekk på vinteren. Men sånn er det ikke nå lenger. Vi ser at det er flere og flere elsykler som blir stjålet på vinteren. Og nesten hver fjerde sykkel stjålet er en elsykkel, sier han.
Clementz tror grunnen til at flere velger å sykle nå enn før er fordi folk vil unngå kollektivtrafikken under koronasituasjonen, men også fordi mange har brukt feriepengene sine på elsykkel i år.
– Det kan derfor være de litt andre gruppene enn hard-core transportsyklistene som kommer til å sykle på vinteren nå. Fordi elsykkel åpner opp for andre typer mennesker, sier Clementz.
– Og da trenger du ikke å kle seg ut som Fantomet når du skal bruke elsykkel til jobben. Fordi man sliter seg ikke ut i arbeidsklærne sine. Det er derfor mange har fått opp øynene for å sykle på vinteren nå de siste årene, sier han.
Les også: - Vi lærte mer på 90 minutter enn vi kunne ha lært på egenhånd i et helt sykkelliv
Elsyklister mer utsatt
Clementz sier det er sjelden det går en dag uten at det er en sykkelulykke i avisa. Og at vinteren kan gjøre elsyklister mer utsatt for ulykker.
– En elsykkel kan oppføre seg annerledes enn en vanlig sykkel. Men på vinteren er det viktigste at man synes i trafikken. Særlig for elsykkel er det viktig, fordi du kan få en litt høyere hastighet i motbakker, og det kan på en måte overraske i trafikken, sier han.
Han sier det er lurt å tenke fargekontraster for å skille seg ut fra omgivelsene, slik at man kan bli bedre sett i trafikken.
– De som er erfarne syklister kler seg som regel i gult. Og det er ikke tilfeldig at for eksempel ambulanser har blitt gule, sier han.
Les også: 14 ting som vil få deg til å føle deg skikkelig gammel