Randulfs testlab

Blir det mer kon­dens i tel­tet når du fy­rer med gass?

Stem­mer det at det dan­nes mer kon­dens i tel­tet om du fy­rer med gass enn om du fy­rer med pa­ra­fin og ben­sin?

Pluss ikon
<b>DAN­NER VANN:</b> Når hyd­ro­ge­net i driv­stof­fet for­bren­nes dan­nes det vann. Det­te er en av kil­de­ne til kon­dens i tel­tet.
DAN­NER VANN: Når hyd­ro­ge­net i driv­stof­fet for­bren­nes dan­nes det vann. Det­te er en av kil­de­ne til kon­dens i tel­tet. Foto: Randulf Valle
Publisert

Bruk av åpen flam­me inne i telt skal all­tid gjø­res med stør­ste mu­li­ge for­sik­tig­het. Det er åpen­bart at brann­fa­ren er høyst til­ste­de­væ­ren­de. I til­legg kom­mer fa­ren for ak­ku­mu­le­ring av gif­ti­ge gas­ser – pri­mært kull­os – inne i tel­tet. Sam­ti­dig er fy­ring i tel­tet nær­mest umu­lig å kom­me uten­om der­som man vil ha et noen­lun­de kom­for­ta­belt fri­lufts­liv i pe­ri­oder med dår­lig vær.

Vi har fått fle­re an­mod­nin­ger om å titte nær­me­re på teo­ri­en om at det dan­nes mer kon­dens inne i tel­tet om man fy­rer med gass enn når man bru­ker ben­sin. For å gjø­re det må vi se nær­me­re på hva som skjer når driv­stof­fet for­bren­nes.

Hyd­ro­kar­bo­ner

Både gass, ben­sin og pa­ra­fin hø­rer til den kje­mis­ke grup­pen hyd­ro­kar­bo­ner: uli­ke for­bin­del­ser som be­står av hyd­ro­gen og kar­bon. Når dis­se for­bren­nes, re­age­rer hyd­ro­gen og kar­bon med ok­sy­ge­net i lufta. Kar­bo­net for­bren­nes til CO2 mens hyd­ro­ge­net re­age­rer med ok­sy­gen og dan­ner vann (H2O). Vi må alt­så un­der­sø­ke om det re­la­tivt til CO2 dan­nes mer vann når vi bru­ker gass som brenn­stoff enn når vi bru­ker ben­sin. Da må vi se nær­me­re på mo­le­ky­le­ne de uli­ke driv­stof­fe­ne be­står av.

<b>KON­DENS:</b> Fuk­tig­het i tel­tet kan være ir­ri­te­ren­de, spe­si­elt vin­ters­tid. Hjel­per det å byt­te fra gass til ben­sin?
KON­DENS: Fuk­tig­het i tel­tet kan være ir­ri­te­ren­de, spe­si­elt vin­ters­tid. Hjel­per det å byt­te fra gass til ben­sin? Foto: Randulf Valle

Litt kje­mi

Hyd­ro­kar­bo­ner be­står av ett el­ler fle­re kar­bon­ato­mer, bun­det til hyd­ro­gen­ato­mer. En­kelt for­klart har et kar­bon­atom fire le­di­ge bin­din­ger til and­re ato­mer. Et fritt kar­bon­atom kan knyt­te seg til fire hyd­ro­gen­ato­mer, og dan­ner da me­tan CH4.

I mo­le­ky­ler som be­står av fle­re kar­bon­ato­mer er kar­bon­ato­me­ne bun­det sam­men i kje­der. Da bru­ker ato­me­ne inne i kje­den to av bin­din­ge­ne på å knyt­te seg til de nær­mes­te kar­bon­ato­me­ne. De to siste er le­di­ge for å bin­de seg til hyd­ro­gen. Kar­bon­ato­me­ne midt i kje­den kan alt­så bin­de seg til to hyd­ro­gen­ato­mer hver.

Kar­bon­ato­me­ne i beg­ge en­der av kje­den har der­imot tre le­di­ge bin­din­ger og kan knyt­te til seg tre hyd­ro­gen­ato­mer hver. Det­te be­tyr at jo kor­te­re kar­bon­kje­den i et hyd­ro­kar­bon er, jo fle­re hyd­ro­gen­ato­mer har det i for­hold til kar­bon. Når kar­bon­kje­de­ne blir sta­dig leng­re vil for­hol­det mel­lom an­tall hyd­ro­gen- og kar­bon­ato­mer i mo­le­ky­let nær­me seg to.

Ved for­bren­ning be­tyr det­te at jo kor­te­re kar­bon­kje­den er, jo mer vann vil det dan­nes ved for­bren­ning, re­la­tivt til CO2 og jo mer kon­dens vil det bli i tel­tet.

<b>MO­DEL­LER:</b> Fra venst­re: etan, pro­pan og bu­tan­mo­le­kyl, med svar­te kar­bon­ato­mer og hvi­te hyd­ro­gen­ato­mer. Vi ser at an­tall hyd­ro­gen pr. kar­bon­atom blir la­ve­re når mo­le­ky­let blir leng­re.
MO­DEL­LER: Fra venst­re: etan, pro­pan og bu­tan­mo­le­kyl, med svar­te kar­bon­ato­mer og hvi­te hyd­ro­gen­ato­mer. Vi ser at an­tall hyd­ro­gen pr. kar­bon­atom blir la­ve­re når mo­le­ky­let blir leng­re. Foto: Randulf Valle

Stor for­skjell?

Men hvor stor er for­skjel­len mel­lom gass og ben­sin når det gjel­der dan­nel­se av vann­damp? Gass i gass­bok­ser for tur­bruk be­står nor­malt av pro­pan, iso­bu­tan og bu­tan. Med van­li­ge gass­bok­ser vil driv­stof­fet ha ca. 2,55 til 2,60 hyd­ro­gen­mo­le­ky­ler for hvert kar­bon­mo­le­kyl.

Ben­sin har en mye mer kom­pli­sert sam­men­set­ning. Det be­står av mo­le­ky­ler med kar­bon­kje­der fra fire til tolv ato­mer, og leng­re kar­bon­kje­der gir alt­så mind­re hyd­ro­gen i for­hold til kar­bon. Men i til­legg in­ne­hol­der ben­sin også and­re for­bin­del­ser enn enk­le kar­bon­kje­der med hyd­ro­gen, noe som vil re­du­se­re hyd­ro­gen­meng­den yt­ter­li­ge­re. Om vi skal for­sø­ke på et over­slag, kan kan­skje for­hol­det mel­lom an­tall hyd­ro­gen og kar­bon­ato­mer i alkylatbensin lig­ge mel­lom 2,2 og 2,3.

Rand­ulf Valle har dok­tor­grad fra NTNU og tur­er­fa­ring som spen­ner fra dags­tu­rer i nær­mil­jø­et til vill­marks­even­tyr i fjer­ne him­mel­strøk. I den­ne spal­ten kom­bi­ne­rer han de to fag­fel­te­ne i et for­søk på å gi deg svar på det du ikke viss­te du lur­te på!
Rand­ulf Valle har dok­tor­grad fra NTNU og tur­er­fa­ring som spen­ner fra dags­tu­rer i nær­mil­jø­et til vill­marks­even­tyr i fjer­ne him­mel­strøk. I den­ne spal­ten kom­bi­ne­rer han de to fag­fel­te­ne i et for­søk på å gi deg svar på det du ikke viss­te du lur­te på!

Kon­dens fra gass­bren­ner

Ut fra dis­se over­slage­ne vil gass gi et sted fra ca. 10-20% mer kon­dens enn ben­sin når stof­fe­ne for­bren­nes. For­skjel­len mel­lom gass og pa­ra­fin vil an­ta­ge­lig være enda litt stør­re. Det er alt­så en re­ell for­skjell. Sam­ti­dig er en end­ring på 10–20 % på in­gen måte dra­ma­tisk, og jeg tvi­ler ær­lig talt på om den er mu­lig å ob­ser­ve­re kva­li­ta­tivt i van­lig felt­bruk. Det er nem­lig en rek­ke and­re fak­to­rer som på­vir­ker dan­nel­sen av kon­dens. Ikke minst hvil­ken ef­fekt bren­ne­ren går på.

And­re år­sa­ker

Man­ge and­re fak­to­rer enn for­hol­det mel­lom hyd­ro­gen i driv­stof­fet vil på­vir­ke kon­dens­meng­den i tel­tet. Fle­re av dis­se har sann­syn­lig­vis et mye stør­re bi­drag enn end­ring av driv­stoff:

• Lufte­mu­lig­he­ter i tel­tet og vind­for­hold ute.

• Tem­pe­ra­tur.

• Snø i yt­ter­tel­tet, våte klær og vått ut­styr kan gi av­dam­ping.

• Når vi pus­ter, slip­per vi ut vann­damp med ut­ån­dings­lufta.

• Ef­fek­ten til bren­ne­ren er svært vik­tig. Dobbel ef­fekt gir dob­bel pro­duk­sjon av vann­damp.

Aklylatbensin

Til ko­ke­ap­pa­ra­ter skal man bru­ke 4-takts alkylatbensin. Van­lig bil­ben­sin in­ne­hol­der al­ke­ner (ole­fi­ner): for­bin­del­ser hvor to av kar­bon­ato­me­ne i kje­den har en dob­belt­bin­ding. Den­ne «tar plas­sen» til to hyd­ro­gen­ato­mer og gir yt­ter­li­ge­re re­duk­sjon i for­hol­det mel­lom hyd­ro­gen og kar­bon. I bil­ben­sin fin­nes dess­uten en del ben­zen, som bare har ett hyd­ro­gen­atom pr. kar­bon­atom.

Ben­zen bør unn­gås til fy­ring i telt av hel­se­mes­si­ge år­sa­ker, blant an­net på grunn av økt kreft­fa­re. I aklylatbensin er aro­ma­ter som ben­zen byt­tet ut med alkylatgrupper. Al­ke­ner er også i stor grad fjer­net. Bil­ben­sin in­ne­hol­der også stof­fer som kan gi økt so­ting og stør­re ri­si­ko for funk­sjons­feil.

Denne saken ble første gang publisert 19/02 2020.

Les også