Seksualitet

Sexleketøyene som selger best: – Dette har virkelig blitt en «landeplage»

Spesielt ett sexleketøy solgte mer enn dobbelt så mye i fjor sammenlignet med 2018, opplyser bransjen. – Ikke sikkert det er nødvendig med sexleketøy for å få et godt sexliv, mener Sex og samfunn.

POPULÆRT MED SEXLEKETØY: Nesten seks av ti norske kvinner svarer at de eier en vibrator i en undersøkelse.
POPULÆRT MED SEXLEKETØY: Nesten seks av ti norske kvinner svarer at de eier en vibrator i en undersøkelse. Foto: dima_sidelnikov / Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

Dildo, vibrator, buttplug, onaniegg, fleshlight, strap-on, orgasmekrem, massasjeolje og glidemiddel.

Utvalget av sexleketøy som er tilgjengelig her til lands har blitt stort. Og at stadig glere velger å utforske sin egen seksualitet ved hjelp av sexleketøy og -hjelpemidler, har vi visst en stund.

Ifølge 2019-tall fra Kondomeriet eier nå over halvparten av norske kvinner en vibrator. Det er med andre ord ingen tvil om at sexleketøy har blitt stuerent.

Nå som 2019 er over, tar vi en nærmere kikk på hvilke sexleketøy vi nordmenn kjøpte mest av i året som gikk. For å få svar på det, tok vi kontakt med selskapet bak undersøkelsen, for å be dem gi oss sin innsikt.

Kondomeriet oppgir til Side2 at de ligger an til en økning på 30 prosent på sine nettsider, sammenlignet med 2018. Kjeden fylte 30 år i året som gikk, og opplever også økt besøk i fysisk butikk. Fra 2017 til 2018 økte selskapet driftsinntektene fra 101 millioner til 114 millioner, ifølge årsrapporten deres.

Solgt til 414 ulike kommuner

Marthe Sørflaten, presseansvarlig i kjeden, sier til Side2 at det er spesielt ett produkt som har gjort seg gjeldende i 2019, nemlig den såkalte «Womanizer».

– Det som gjør «Womanizer» så spesielt, er den unike trykkbølgeteknologien. I 2018 solgte vi Womanizer til 414 ulike kommuner, men vi kan i 2019 nesten garantere at den har spredt seg til alle av landets kommuner. Dette har virkelig blitt en «landeplage», sier hun.

BESTSELGER: «Womanizer»-vibratoren har blitt en slager, ifølge tallene fra Kondomeriet. Avbildet: Presseansvarlig i Kondomeriet, Marthe Sørflaten, med en av variantene i hendene.
BESTSELGER: «Womanizer»-vibratoren har blitt en slager, ifølge tallene fra Kondomeriet. Avbildet: Presseansvarlig i Kondomeriet, Marthe Sørflaten, med en av variantene i hendene. Foto: Kondomeriet

Kondomeriet ser en økning på mer enn det dobbelte på salget av produktet det siste året. Fordi desembertallene ikke er klare ennå, benytter Sørflaten tallene for november 2018 og sammenligner med samme periode i 2019.

Hun trekker også frem Kondomeriet egneorgasmekrem, en krem som gjør kroppen mer følsom for berøring og skal gi både sterkere og lengre orgasmer. Totalt er det blitt solgt 650 liter av denne kremen.

Men også på analsexfronten kan det se ut til at nordmenn er i det eksperimentelle hjørnet, noe som har gjort Mer Lyst Snerten analplugg til et annet av topplisteleketøyene. Dette uavhengig av kjønn.

– Vi ser at dette er et enkelt førstegangskjøp innenfor kategorien, og at dette har gjort det lettere for mange å utforske analsex. Analsex vil ikke nødvendigvis passe for alle, men det veldig fint at folk ønsker å utforske og være lekne, sier Marthe Sørflaten.

Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns
Pluss ikon
Jeg kom uanmeldt hjem og hørte stemmer fra badet. Den ene var min manns

Overlege om onani: Så ofte er det vanlig å onanere

Oppfordrer til å onanere selv først

Sykepleier og prosjektleder for seksualundervisningen ved Sex og samfunn, Stine Solli, er positiv til at flere og flere ser ut til å utforske seksualiteten sin med leketøy og hjelpemidler.

Det er kjempepositivt at folk blir bevisste på tilbudet som finnes der ute, og at folk enkelt kan få tak i det de har lyst til å bruke. Samtidig kan det være at man blir påvirket av reklamen rundt det. Jeg tenker ikke at det er utelukkende negativt at kjendiser og influensere reklamerer for det, det kan blant annet føre til at jenter snakker mer åpent om onani, egne behov og sexleketøy, sier Solli til Side2.

Hun er også opptatt av at folk ikke skal tenke at det er nødvendig å gå til innkjøp av sexleketøy for å kunne ha et godt sexliv.

– Imidlertid kan mange bli påvirket, og tro at dette er noe de ha for å kunne ha et godt sexliv eller for å få orgasme, det er derfor viktig å få frem et nyansert bilde av at mange av oss ikke trenger sexleketøy for å få orgasme og seksuell nytelse.

– Det er et supert supplement for de som har vanskeligheter med å få orgasme, eller som ønsker å utforske eller piffe ting litt opp, men man må ikke tenke at dette er noe man må ha. Det kan ende opp med at man tyr til sexleketøy omtrent før man har onanert selv, fortsetter Sex og samfunn-sykepleieren.

OPPFORDRER TIL Å UTFORSKE SELV: Sykepleier og prosjektleder for seksualundervisningen ved Sex og samfunn, Stine Solli.
OPPFORDRER TIL Å UTFORSKE SELV: Sykepleier og prosjektleder for seksualundervisningen ved Sex og samfunn, Stine Solli. Foto: Privat

Hun oppfordrer derfor til å onanere på egenhånd først, uten sexleketøy, for å finne ut hva man liker.

– De helt yngste kan de tenke at dette er noe de må ha, nesten før de har sett seg selv nedentil. Da bør man bremse litt opp og tenke om det er noe det går an å gjøre på egenhånd først. «Womanizer», for eksempel, har blitt kritisert fordi den er så dyr. Det kan ende opp med at veldig unge mennesker bruker oppsparte penger nettopp fordi de tenker at dette er noe de må ha. Det er viktig å være kritisk til hvordan reklamen påvirker oss og valgene vi tar her, som med alle mulige andre ting, avslutter hun.

Les også: Én av fem unge kvinner onanerer aldri

Her er Kondomeriet bestselgerliste for 2019:

1. «Womanizer»

Trykkbølgevibrator.

2. Orgasmekrem

Krem som gjør kroppen mer følsom for berøring og skal gi sterkere og lengre orgasmer.

3. Analplugg

Plugg beregner for bruk i anus.

4. «Fleshlight»

Også kalt «sjømannsbrud». Den er formet som en lommelykt, men har en innside som skal føles som en vagina.

5. G-punktvibrator

Vibratorer spesielt utformet for å gi stimulering av g-punktet.

6. Minivibrator

Små og diskrete vibratorer som kan brukes til stimulering av både klitoris, skjede og andre erogene soner.

7. «Fleshpump»

Penispumpe som bruker vakuum for å trekke blod ut i skaftet på penis.

8. Onaniegg

Et silikonhylster som skal gi mer pirrende handjobs.

9. «Manta penisvibrator»

Festes på penis og skal gi ytterligere stimuli til både ham og henne under samleie.

10. «Realistic dildo»

Dildo som er ment for å kjennes ut som en ekte penis.

Her er Sinfuls toppliste for 2019

I nettbutikken Sinfuls toppliste for 2019, finner vi mange av de samme produktene.

I året som gikk, var dette de mest populære sexleketøyene for kvinner, menn og par:

Kvinner:

1. «Womanizer Premium» klitorisstimulator

2. «Sinful Magic Wand» Kraftig vibrator

3. «Satisfyer Pro 2 Next Generation» klitorisstimulator

Menn:

1. «Fleshlight Pink Lady Stamina Training Unit»

2. «Baseks Klassisk» penispumpe

3. «Satisfyer Men» onaniprodukt

Par:

1. Sinful julekalender 2019

2. «Clone-A Willy»

3. «Monogamy» erotisk spill

I statistikken kommer det også frem at det var folk i alderen 25-34 år som kjøper mest sexleketøy. De sto totalt for 38 prosent av kjøpene, fulgt av aldersgruppen 35-44 år med 21 prosent av kjøpene og alderen 45-54 med 17 prosent av kjøpene.

Spår VR-trend

Når det gjelder hva Kondomeriet tror blir de kommende trendene innenfor sexleketøy, er teknologiske fremskritt nøkkelord, men også avstøpninger av partners penis eller vagina og 3D-printede sexleketøy.

– Mye av veksten skyldes at bransjen har vært flink til å omfavne de nyeste teknologiske fremskrittene. Senest ut er 3D-printede sexleketøy. Også sexroboter og -dukker vil øke i popularitet, og nå nye høyder med nevnte teknologi, sier Sørflaten.

NY PORNOTREND: Porno i VR-teknologi vil gjøre seg gjeldende det neste tiåret, tror Kondomeriet. Illustrasjonsbilde.
NY PORNOTREND: Porno i VR-teknologi vil gjøre seg gjeldende det neste tiåret, tror Kondomeriet. Illustrasjonsbilde. Foto: Hammer & Tusk / Unsplash

Også sexroboter og -dukker vi løke i popularitet. I tillegg er «virtual reality» (VR) et sentralt element som selskapet mener vil gjøre seg gjeldende:

– Eksperter spår at i 2020 vil «voksenunderholdning» i den virtuelle verdenen være verdt en milliard dollar, og innen 2035 vil de fleste eie et sexleketøy som kan brukes med VR-teknologien. Det er ingen tvil om at det nye tiåret blir svært interessant!

Mer nysgjerrig på sex i fremtiden? Les denne saken fra Side3!