Telemark KanalCamping
Campingplassen som satser på bobil
Telemark Kanalcamping satser mest på bobiler, men har et tilbud til alle.
Erling Skoe viser oss rundt på en campingplass dominert av bobiler. Her står de på rekke og rad, men måten plassene er laget på, med en betydelig grønn flekk til hver enhet, gjør at det virker luftig på Telemark Kanalcamping.
Satser mest på bobiler
– Bobilfolk ser nok på oss som en bobilcamping, men faktum er at vi har fått en god del gjester med campingvogn i det siste. Men det er bobilsegmentet vi satser mest på, ikke minst fordi vi har sett salget skyte i været de senere år, forklarer Skoe.
Nesten samtlige plasser har strøm, vann og avløp. Her kan man altså slå leir ganske så lenge, og utnytte alle tilbudene som finnes i sykkelavstand. Enkelte gjør det. Men mange ser nok også på denne campingplassen som en transittcamping, forteller Skoe.
Egne aktivitetskart
– Det er en utfordring for oss å kommunisere til gjestene at det er masse å foreta seg i regionen. Derfor har vi nå laget egne kart med oversikt over toppturer og sykkelturer – avstand til campingplassen, lengden på turene og antatt tidsforbruk. Vi har også utleie av kano og kajakk, og ønsker å fremstå som en campingplass også for den som vil ha en aktiv fritid.
1000 campingplasser i Norge
Han glemmer for øvrig ikke andre typer campende.
– Vi har også etablert elleve fastplasser for villavogner, fordi disse representerer en trygg og væruavhengig inntekt. Og det finnes et eget område for telt.
I dag finnes det drøye 1000 campingplasser i Norge. De er høyst ulike, og har forskjellige fysiske forutsetninger for hvilke tilbud de kan gi, eller for å si det slik – hvilken type campingplass de skal være.
– Og godt er det. På denne måten utfyller vi hverandre. Det ville vært kjedelig om alle var like. Telemark Kanalcamping, for eksempel, er nok en campingplass for en litt eldre garde, hvorav de fleste har bobiler. Campingplasser nærmere Bø, som har sitt Sommarland, er nok mer orienterte mot barnefamilier, sier Skoe.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bobil nr 01 2019
Denne saken ble første gang publisert 01/04 2019, og sist oppdatert 16/09 2019.