Norges nye maritime helikopter
Se, helikopter på en norsk fregatt!
Stikk i strid med planene er helikopter på en norsk fregatt et uvanlig syn.
Ganske nylig landet Seahawk-helikoptre fra hangarskipet USS «Harry S. Truman» på dekket til fregatten KNM «Roald Amundsen». En forsmak på hva som er i vente. For Norge må vente ennå en stund før egne helikoptre blir et vanlig syn på Sjøforsvarets skip
. Helikoptre skulle for lengst vært et fast innslag på norske fregatter og kystvaktfartøy, men problemer med NH90 gjør at fartøyene er uten slike maskiner, og dermed har svekket evne til suverenitetshevdelse, myndighetsutøvelse, søk og redning til sjøs, samt å støtte sivilsamfunnet.
Etter planen skulle 14 stykker av det maritime helikopteret NH90 vært levert innen 2008. Per 2022 var kun åtte levert og helikoptrene som skulle fly 3900 timer årlig, hadde i snitt fløyet 700 timer.
Les også: Helikopteret som kan bli en «gamechanger»
Konkluderte nådeløst
Da Riksrevisjonen i 2018 la frem en rapport om skandalekjøpet, konkluderte de nådeløst: – Meningen var å velge et helikopter med kjent og utprøvd teknologi. I stedet valgte man et som i praksis var på eksperimentstadiet. Da bestillingen ble gjort, var ikke ett eneste produsert, selv om de første maskinene var i lufta i 1995, heter det i Riksrevisjonens rapport.
NH90 ble satt på bakken i juni 2022, og basert på en omforent anbefaling fra forsvarssektoren, besluttet regjeringen å avslutte innfasingen av NH90. Summen av omfattende forsinkelser, stort vedlikeholdsbehov og mangel på reservedeler ble nådestøtet. Forsvarsmateriell fikk oppdraget med å heve kontrakten med leverandøren, NATO Helicopter Industries (NHI).
– Vi har gjentatte ganger forsøkt å løse problemene i samarbeid med leverandøren, men mer enn 20 år etter kontrakten ble inngått står vi fortsatt uten helikoptre som kan gjøre jobben de er kjøpt for, og uten at leverandøren kan presentere realistiske løsninger på problemene, uttalte Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell.
Les også: Skandalehelikopteret NH90: Forsvarets store flopp
Versjon av Black Hawk
I stedet er det amerikanske Sikorsky MH-60R Seahawk som skal løse den maritime helikoptertjenesten til Forsvaret. Sommeren 2023 godkjente Stortinget en anskaffelse av seks Seahawk-helikoptre, som er den maritime versjonen av trolig mer kjente UH-60 Black Hawk. Seahawk har imidlertid et elektrisk foldesystem for rotorene, annet landingsunderstell og kraftigere motorer. Det er også bedre beskyttet mot korrosjon siden det skal opptre i noen av de mest utsatte omgivelsene for rust: saltvann.
I motsetning til NH90 er Seahawk basert på hyllevare. Helikoptrene som Norge har kjøpt er nyeste versjon av Seahawk, MH-60R, som regnes som svært pålitelig. Det omtales gjerne som «Romeo», og er en modernisert utgave av SH-60B/F Seahawk, som ble satt i tjeneste på midten av 1980- tallet. Dessverre må Sjøforsvaret vente til 2026 før de første helikoptrene er på plass, men i forbindelse med øvingsaktivitet med det amerikanske hangarskipet USS «Harry S. Truman», fikk man en smakebit på hva som er i vente da to Seahawk-helikoptre øvde på å lande på KNM «Roald Amundsen».
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2024