Norges nye maritime helikopter

Se, helikopter på en norsk fregatt!

Stikk i strid med planene er helikopter på en norsk fregatt et uvanlig syn.

Pluss ikon
<b>ØVELSE:</b> To amerikanske Seahawk-helikoptre fra hangarskipet USS «Harry S. Truman» øvde på å lande på KNM «Roald Amundsen» i november. Det var rufsete vær og krevende forhold for pilotene. 
ØVELSE: To amerikanske Seahawk-helikoptre fra hangarskipet USS «Harry S. Truman» øvde på å lande på KNM «Roald Amundsen» i november. Det var rufsete vær og krevende forhold for pilotene.  Foto: Johannes Bærhaugen / Forsvaret
Først publisert

Ganske nylig landet Seahawk-­helikoptre fra hangarskipet USS «Harry S. Truman» på dekket til fregatt­en KNM «Roald Amundsen». En forsmak på hva som er i vente. For Norge må vente ennå en stund før egne helikoptre blir et vanlig syn på Sjøforsvarets skip

. Helikoptre skulle for lengst vært et fast innslag på norske fregatter og kystvaktfartøy, men problemer med NH90 gjør at fartøyene er uten slike maskiner, og dermed har svekket evne til suverenitetshevdelse, myndighetsutøvelse, søk og redning til sjøs, samt å støtte sivilsamfunnet.

Etter planen skulle 14 stykker av det maritime helikopteret NH90 vært levert innen 2008. Per 2022 var kun åtte levert og helikoptrene som skulle fly 3900 timer årlig, hadde i snitt fløyet 700 timer.

Les også: Helikopteret som kan bli en «gamechanger»

<b>NORSK VALG:</b> Norge har bestilt seks Seahawk som erstatter for skandale­helikopteret NH90. 
NORSK VALG: Norge har bestilt seks Seahawk som erstatter for skandale­helikopteret NH90.  Foto: Ørjan Andreassen / Forsvaret

Konkluderte nådeløst

Da Riksrevisjonen i 2018 la frem en rapport om skandale­kjøpet, konkluderte de nådeløst: – Meningen var å velge et helikopter med kjent og utprøvd teknologi. I stedet valgte man et som i praksis var på eksperimentstadiet. Da bestillingen ble gjort, var ikke ett eneste produsert, selv om de første maskinene var i lufta i 1995, heter det i Riksrevisjonens rapport.

NH90 ble satt på bakken i juni 2022, og basert på en omforent anbefaling fra forsvarssektoren, besluttet regjeringen å avslutte innfasingen av NH90. Summen av omfattende forsinkelser, stort vedlikeholdsbehov og mangel på reservedeler ble nådestøtet. Forsvarsmateriell fikk oppdraget med å heve kontrakten med leverandøren, NATO Helicopter Industries (NHI).

<b>MARITIM BLACK HAWK:</b> De første versjonene av Seahawk ble levert til US Navy på 80-tallet, men forhistorien strekker seg tilbake til 1979 da UH-60 Black Hawk kom som erstatter for «Vietnam-helikopteret», Bell UH-1, i den amerikanske hæren. I 1984 kom den maritime versjonen av Black Hawk, kalt SH-60B Seahawk. Norge har kjøpt den nye versjonen, MH-60R, ofte bare omtalt som «Romeo».
MARITIM BLACK HAWK: De første versjonene av Seahawk ble levert til US Navy på 80-tallet, men forhistorien strekker seg tilbake til 1979 da UH-60 Black Hawk kom som erstatter for «Vietnam-helikopteret», Bell UH-1, i den amerikanske hæren. I 1984 kom den maritime versjonen av Black Hawk, kalt SH-60B Seahawk. Norge har kjøpt den nye versjonen, MH-60R, ofte bare omtalt som «Romeo». Foto: Ørjan Andreassen / Forsvaret

– Vi har gjentatte ganger forsøkt å løse problemene i samarbeid med leverandøren, men mer enn 20 år etter kontrakten ble inngått står vi fortsatt uten helikoptre som kan gjøre jobben de er kjøpt for, og uten at leverandøren kan presentere realistiske løsninger på problemene, uttalte Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell.

Les også: Skandalehelikopteret NH90: Forsvarets store flopp

Versjon av Black Hawk

I stedet er det amerikanske Sikorsky MH-60R Seahawk som skal løse den maritime helikoptertjenesten til Forsvaret. Sommeren 2023 godkjente Stortinget en anskaffelse av seks Seahawk-helikoptre, som er den maritime versjonen av trolig mer kjente UH-60 Black Hawk. Seahawk har imidlertid et elektrisk foldesystem for rotorene, annet landingsunderstell og kraftigere motorer. Det er også bedre beskyttet mot korrosjon siden det skal opptre i noen av de mest utsatte omgivelsene for rust: saltvann.

<b>SJELDENT SYN:</b> NH90-helikopter om bord på norske fregatter og kystvaktskip ble et sjeldent syn, blant annet grunnet helikopterets store vedlikeholds­behov og mangel på reservedeler.
SJELDENT SYN: NH90-helikopter om bord på norske fregatter og kystvaktskip ble et sjeldent syn, blant annet grunnet helikopterets store vedlikeholds­behov og mangel på reservedeler. Foto: Onar Digernes Aase / Forsvaret

I motsetning til NH90 er Seahawk basert på hyllevare. Helikoptrene som Norge har kjøpt er nyeste versjon av Seahawk, MH-60R, som regnes som svært pålitelig. Det omtales gjerne som «Romeo», og er en modernisert utgave av SH-60B/F Seahawk, som ble satt i tjeneste på midten av 1980-­ tallet. Dessverre må Sjøforsvaret vente til 2026 før de første helikoptrene er på plass, men i forbindelse med øvings­aktivitet med det amerikanske hangarskipet USS «Harry S. Truman», fikk man en smakebit på hva som er i vente da to Seahawk-­helikoptre øvde på å lande på KNM «Roald Amundsen».

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2024