Skottlands ingeniørbragd

Roterende båtheis

Falkirk Wheel – eller Falkirk-hjulet på norsk – er noe så sjeldent som verdens eneste roterende båtheis. Den spesielle og elegante futuristiske oppfinnelsen har gjort hjulet til en turistattraksjon.  

Pluss ikon
<b>FUTURISTISK BÅTHEIS:</b> Falkirk Wheel i solnedgang. Denne ingeniørbragden er verdens eneste roterende båtheis og du må til Skottland for å se og oppleve den. En tur til «hjulet» passer fint som en dagstur fra enten Glasgow eller Edinburgh. 
FUTURISTISK BÅTHEIS: Falkirk Wheel i solnedgang. Denne ingeniørbragden er verdens eneste roterende båtheis og du må til Skottland for å se og oppleve den. En tur til «hjulet» passer fint som en dagstur fra enten Glasgow eller Edinburgh.  Foto: Getty Images
Sist oppdatert

Falkirk-hjulet – oppkalt etter en by cirka midt i Skottland – er en heis for båter i stedet for sluse som sørger for båtforbindelse mellom to kanaler. Kanalsystemet ble opprinnelig ­benyttet til båttransport av kull til industrien. Og siden det var en høydeforskjell på hele 24 meter på kanalene måtte det 11 sluser til for å lose båtene gjennom. Dette tok lang tid.

« Falkirk-hjulet er egentlig
en «gjenoppfinnelse». 

Etter hvert ble derfor konkurransen fra de mye raskere togene for stor og den kommersielle bruken av kanalene ble avviklet på 1930-tallet. I de påfølgende tiårene forfalt både slusene og kanalsystemet. Men på 1990-tallet falt det noen lyse skotske hoder inn å sette i stand kanalene med tanke på retro-turisme og rekreasjon. Selve slusene så de seg ingen råd med, de hadde forfalt så mye at det ville kreve store pengebeløp og mye arbeidsinnsats å sette alle 11 i stand.

Da kom noen på tanken om bygge en futuristisk båtheis, den eneste av sitt slag i verden. Forslaget ble lagt ut på anbud i 1999 og patenten presentert av designteamet Butterley & M G Bennetts vant. Konstruksjonen ble satt i gang i år 2000 og konseptet hjul-for-sluse med både hjul og besøkssenter sto ferdig i 2002. Prislappen ble på cirka 17 millioner britiske pund, rundt 200 millioner norske kroner.

<b>I AKSJON:</b> Hjulet er her på vei rundt, sett fra bredden. Det blir brukt til å forbinde båttrafikk, i dag for det meste fritidsbåter, mellom kanalene Union, Forth og Clyde og ligger som navnet avslører nær byen Falkirk cirka midt mellom de skotske storbyene Glasgow og Edinburgh. 
I AKSJON: Hjulet er her på vei rundt, sett fra bredden. Det blir brukt til å forbinde båttrafikk, i dag for det meste fritidsbåter, mellom kanalene Union, Forth og Clyde og ligger som navnet avslører nær byen Falkirk cirka midt mellom de skotske storbyene Glasgow og Edinburgh.  Foto: Getty Images
<b>OPPRINNELIG TRANSPORTÅRE:</b> Kanalene i Storbritannia ble i all hovedsak brukt til transport av kull med båt. Men siden det tok flerfoldige timer for båtene å komme gjennom et system på 11 sluser ble konkurransen fra det mye raskere toget for sterk og slusene ble lagt ned på 1930-tallet. Men nå har Falkirk-hjulet blåst liv i båttrafikken igjen. 
OPPRINNELIG TRANSPORTÅRE: Kanalene i Storbritannia ble i all hovedsak brukt til transport av kull med båt. Men siden det tok flerfoldige timer for båtene å komme gjennom et system på 11 sluser ble konkurransen fra det mye raskere toget for sterk og slusene ble lagt ned på 1930-tallet. Men nå har Falkirk-hjulet blåst liv i båttrafikken igjen.  Foto: Getty Images
<b>DRONEFOTO:</b> Dette bildet tatt med en drone viser Skottlands berømte turistattraksjon sett fra luften.   
DRONEFOTO: Dette bildet tatt med en drone viser Skottlands berømte turistattraksjon sett fra luften.    Foto: Getty Images

Tyngdeloven

«Å være med på en båt som blir heist opp av hjulet er et ’must’. 

Oppfinnelsen fungerer på den måten at hjulet roterer 180 grader slik at en gondol med en båt inni senkes ned samtidig som det motsatte slusekammeret løftes opp. Det finurlige konseptet er løselig basert på tyngdeloven. Gondolen i slusekammeret fortrenger en vannmasse som tilsvarer vekten av vannet. De to kamrene vil dermed alltid veie like mye selv om barSe ett av dem inneholder en båt.

<b>BRATTESTE SLUSETRAPP:</b> En annen kanalattraksjon på De britiske øyer er Five Rise Locks i Leeds &amp; Liverpool-kanalen. Slusetrappen er den bratteste og kanalen den lengste i hele Storbritannia. 
BRATTESTE SLUSETRAPP: En annen kanalattraksjon på De britiske øyer er Five Rise Locks i Leeds & Liverpool-kanalen. Slusetrappen er den bratteste og kanalen den lengste i hele Storbritannia.  Foto: Getty Images

Takket være denne konstante likevekten kreves det minimalt med energi til å drive hjulet. Og det bruker bare cirka fem minutter på å rotere de 180 gradene. Dette tar naturligvis mye kortere tid enn å passere 11 sluser. Hadde det geniale konseptet sett dagens lys for 90 år siden er det ikke sikkert at jernbaneskinnene hadde utkonkurrert kanalene innen hurtig transport av kull.

Men den futuristiske oppfinnelsen har likevel funnet sin kommersielle hylle. Den er blitt en hit blant folk med fritidsbåter og andre turister – ikke bare fra rundt om i Storbritannia – men fra en rekke land både i Europa og resten av verden som vil se og oppleve verdens eneste roterende båtheis.

<b>FANTASIFULLT LØFT:</b> En liten båt blir løftet opp av Falkirk-hjulet trygt plassert inne i en vanntett gondol. 
FANTASIFULLT LØFT: En liten båt blir løftet opp av Falkirk-hjulet trygt plassert inne i en vanntett gondol.  Foto: Getty Images
<b>I ROTASJON:</b> Her er Falkirk-hjulet nesten ferdig rotert.
I ROTASJON: Her er Falkirk-hjulet nesten ferdig rotert. Foto: Getty Images
<b>SLUSER &AMP; DEMNINGER:</b> Transport på kanalene har en lang tradisjon på De britiske øyer. Dette bildet viser Caen Hill Locks nær Wiltshire i England. Disse slusene og demningene ble bygd på 1800-tallet til transport innen industrien.  
SLUSER & DEMNINGER: Transport på kanalene har en lang tradisjon på De britiske øyer. Dette bildet viser Caen Hill Locks nær Wiltshire i England. Disse slusene og demningene ble bygd på 1800-tallet til transport innen industrien.   Foto: Getty Images
<b>KANALTUNNEL-TURISME:</b> Standedge i West Yorkshire er Storbritannias lengste, dypeste og høyeste kanaltunnel. Tunnelen og resten av kanalsystemet spilte en viktig rolle under den industrielle revolusjonen. I dag kan du være med på familievennlige, guidete båtturer og gjenoppleve fordums historier fra livet på og langs kanalene og avrunde opplevelsen med kaker og te på vertshuset The Watersedge Coffee House.  
KANALTUNNEL-TURISME: Standedge i West Yorkshire er Storbritannias lengste, dypeste og høyeste kanaltunnel. Tunnelen og resten av kanalsystemet spilte en viktig rolle under den industrielle revolusjonen. I dag kan du være med på familievennlige, guidete båtturer og gjenoppleve fordums historier fra livet på og langs kanalene og avrunde opplevelsen med kaker og te på vertshuset The Watersedge Coffee House.   Foto: Wikimedia Commons

Hvordan komme dit

« Oppfinnelsen er blitt en turistattraksjon. 

Den enkleste ankomsten til båtheisen er å ta tog til stasjonen Falkirk High. Derfra går det busser. Er du forholdsvis ung og sprek og været er på din side kan du også spasere de fire-fem kilometerne gjennom skotsk kulturlandskap. Når du kommer frem finner du det før nevnte besøkssenteret – Visitor Center – med både museum, kafé og toalettfasiliteter.

FALKIRK-WHEEL

«Hjulet» ble designet i 1999 og bygd i perioden 2000–2002. Det er 35 meter høyt, 28 meter langt, veier cirka 1800 tonn, slusekammeret rommer cirka 250 000 liter vann og hjulet har to gondoler. Selve oppfinnelsen må strengt talt kalles en «gjenoppfinnelse». Den skotske oppfinneren Robert William Thomson leverte nemlig en patent til en roterende båtheis så langt tilbake som i 1845.

Størst stas – og nærmest et must – er å være med på en av båtturene gjennom hjulet. Turene varer cirka en time og du får oppleve hele pakken. Først blir båten hvor du er passasjer heist opp, deretter tar den en liten tur på kanalen for så å vende tilbake til hjulet og bli heist ned igjen.

Det er gratis å besøke og beskue Falkirk-hjulet, men båtturen koster cirka 150 norske kroner, en vel anvendt investering i noe som blir et minne for livet. Det er også greit å vite for den som er ute etter å gjøre så mye som mulig ut av utflukten at det på besøkssenteret er mulig å booke lengre båtturer.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 47 2023

<b>HENGEBRO OG AKVADUKT:</b> De berømte Barton Road Swing Bridge og Barton Road Swing Aqueduct (i bakgrunnen) ble bygd i 1894 og krysser Manchester Ship-kanalen. Akvadukten er den første og eneste svingbare akvadukten i verden.
HENGEBRO OG AKVADUKT: De berømte Barton Road Swing Bridge og Barton Road Swing Aqueduct (i bakgrunnen) ble bygd i 1894 og krysser Manchester Ship-kanalen. Akvadukten er den første og eneste svingbare akvadukten i verden. Foto: Bardhok Ndoji
<b>TUNNEL OG BESØKSSENTER:</b> Bygningen på bildet huser besøkssenteret til Storbritannias største kanaltunnel, Standedge. Senteret ligger like ved tunnelinngangen som er starten på den 5000 meter lange tunnelen. 
TUNNEL OG BESØKSSENTER: Bygningen på bildet huser besøkssenteret til Storbritannias største kanaltunnel, Standedge. Senteret ligger like ved tunnelinngangen som er starten på den 5000 meter lange tunnelen.  Foto: Wikimedia Commons

Denne saken ble første gang publisert 03/10 2023, og sist oppdatert 03/10 2023.

Les også