Nye Range Rover

Range Rovers nye ladbare hybrid gir maks fradrag i engangsavgift

En elektrisk rekkevidde over 100 kilometer gjør at nye Range Rover er blant de få ladbare hybridene som får maks vektfradrag i engangsavgiften.

<b>PLUGGER I:</b> Range Rover har åpnet for bestilling av de ladbare versjonene. En helt elektrisk versjon er ventet i 2024.
PLUGGER I: Range Rover har åpnet for bestilling av de ladbare versjonene. En helt elektrisk versjon er ventet i 2024. Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Før første juli 2018 var det slik at alle ladbare hybrider fikk et vektfradrag på 23 prosent før fastsettelsen av engangsavgiften, men så ble elektrisk rekkevidde innført som en komponent i avgiftsberegningen. Det ble innført krav om en elektrisk rekkevidde på minimum 50 km for å oppnå maksimalt fradrag i egenvekten. I år ble denne beregningen endret igjen, gjeldende fra første januar. Det maksimale fradraget i egenvekten ble redusert til 15 prosent, mens kravet til elektrisk rekkevidde for å oppnå fullt fradrag ble økt til 100 kilometer. Dette innebærer at mange plug in-hybrider er blitt dyrere. For en populær modell som Toyota RAV4 PHEV betød endringen cirka 40 000 mer i avgifter enn tidligere. Dessuten er det svært få ladbare hybrider som har en elektrisk rekkevidde på 100 km eller mer, og som dermed kan få fullt fradrag. 

Men det finnes noen få. Mercedes har et par modeller, og nye Range Rover som plug in-hybrid får fullt fradrag. Den har nemlig en elektrisk rekkevidde (WLTP) på 113 kilometer. Billig blir den likevel ikke. Prisene starter på 1 692 900 kroner. Range Rover får to plug in-hybrider i stallen, enten med 440 eller 510 hestekrefter. Begge benytter rekkesekser bensinmotor, 105 kW elmotor og batteri med en kapasitet på 31,8 kWh. Batteriet er nesten tre ganger så stort som i dagens versjon, og modellene er også blant de få ladbare hybridene som kan hurtiglades med DC-lading. Plasseringen av batteriet, under bilen og innenfor akselavstanden, går verken utover bagasjeplass eller terrengegenskaper. Ved vanlig kjøring er bakkeklaringen på 22 cm, men den kan løftes til nesten 30 cm. De ladbare hybridene kan trekke hengere på 2,5 tonn. 

<b>BERØRT:</b> Som før benytter Range Rover Pivi Pro infotain­ment-teknologi. Berørings­skjermen har vokst til 13,1 tommer og gir haptisk tilbake­melding. Det 13,7-tommer store og digitale førerdisplayet har ny grafikk.
BERØRT: Som før benytter Range Rover Pivi Pro infotain­ment-teknologi. Berørings­skjermen har vokst til 13,1 tommer og gir haptisk tilbake­melding. Det 13,7-tommer store og digitale førerdisplayet har ny grafikk.

V8 var ikke død

Før jul åpnet Land Rover Norge for bestilling av nye Range Rover med diesel- eller bensinmotor. Raskt viste det seg at V8-motoren slettes ikke er død i Norge. Da Vi Menn i desember snakket med Henrik Schanche, ny Country Director for British Car Import i Norge, hadde over 80 personer allerede bestilt nye Range Rover. Og det var ikke versjonen med treliters diesel med 250 hestekrefter til 1 889 900 kroner som utgjorde flertallet av bestillingene, men derimot V8-versjonen med et slag­volum på 4,4 liter, twinturbo, 530 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm. Med Dynamic Launch gjør den 0–100 km/t på 4,4 sekunder. Startpris: Rundt 2,4 millioner kroner.

– Den utgjør faktisk brorparten av bestillingene så langt, sa Henrik Schanche.

Ordrene tar seg nok kraftig opp når Land Rover Norge nå åpner for bestilling av de ladbare versjonene. 

<b>1970:</b> Det er over 50 år siden Range Rover ble lansert for første gang. Dagens versjon er femte generasjon. 
1970: Det er over 50 år siden Range Rover ble lansert for første gang. Dagens versjon er femte generasjon. 

Mye å slekte på

Dette er engangsavgiften

En avgift som må betales ved første gangs registrering av motorkjøretøy i Norge. Engangs­avgiften beregnes ut fra kjøretøyets avgiftsgruppe, egenvekt, CO₂-utslipp, NOx-­utslipp og slagvolum. For noen kjøretøy inngår også motoreffekt.

Range Rover ble introdusert for verden for første gang sommeren 1970. Under konsernparaplyen til British Leyland rullet Europas første SUV ut på markedet. Den hadde utstyr som var oppsiktsvekkende på den tiden: Permanent firehjuls­trekk, differensial­sperre på begge akslingene, bakkeklaring som en lastebil, høydejustering, servostyring og en 3,5-liters V8 med 130 heste­krefter.

Når det nå er klart for femte generasjon av den ikoniske luksusbilen, så kan vi også plusse på utstyr som bakhjulsstyring, aktiv differensialsperre bak, elektronisk styrte stabilisatorstag og et adaptivt understell som tilpasser seg veiens karakter ved hjelp av data fra navigasjonssystemet. Innvendig er det store berøringsskjermer, Amazon Alexa2-stemmestyring og trådløse programvareoppdateringer for mer enn 70 elektroniske moduler. 

«Rangie» kan også leveres med et Meridian-anlegg på 1600 watt. I tillegg til lydavspilling brukes anlegget til å motvirke støy. Et elektronisk støykanselleringssystem overvåker hjulvibrasjoner, dekkstøy og motorlyd i kupeen, og genererer et motsignal som spilles av via systemets 35 høyt­talere. Disse inkluderer et par 20 watts høyttalere i hodestøttene.

<b>LUKSUS:</b> Range Rover kommer i standard og lang versjon. Utvalget av mulig luksusutstyr er som ventet rikholdig.
LUKSUS: Range Rover kommer i standard og lang versjon. Utvalget av mulig luksusutstyr er som ventet rikholdig.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2022

TEKNISKE DATA

Range Rover P440e

Motor, cm³: 2996

Elmotor, kW: 105

Batteri, kWt: 31,8

El rekkevidde, km (WLTP): 113

Maksimal ladefart, kW: 50

Gir: 8-trinns automat

Effekt, hk: 440

Dreiemoment, Nm: 620

Egenvekt, kg: 2695

Bagasjeromsvolum, liter: 818- 1841

Tilhengervekt, kg: 2500

Lengde/bredde/høyde, cm: 505/205/187

Akselavstand, cm: 300

Bakkeklaring, cm: 22

Vadedybde, cm: 90

Standard dekkdimensjon: 275/45R21

Forbruk, WLTP l/mil: 0,9

CO₂-utslipp, g/km: 21

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6

Toppfart, km/t: 225

Pris, fra kr: 1 692 900