Norges nye kystvaktfartøy

Norges nye kystvaktskip har tre ganger så stort deplase­mentet som forgjengeren og er hele 31 meter lengre. Innvendig er det også andre boller.

BYSSA: Her kan det tilberedes kilovis med stekte egg og bacon, gelé, sjokoladepudding og litervis med vaniljesaus, men selvsagt også sildekaker og lungemos samt pytt i panne – gjerne servert dagen etter lungemosen. 
Publisert Sist oppdatert

Det første av tre nye kystvaktfartøy i Jan Mayen-klassen er straks klar for tjeneste.

KV «Jan Mayen» ble formelt overlevert Sjøforsvaret og Kystvakten etter årsskiftet.

Deretter følger «KV Bjørnøya» og «KV Hopen» i henholdsvis senere i år og i løpet av neste år.

Moderne storkjøkken

MESSE: Sildekakene og lungemosen kan inntas i behagelige omgivelser. 

De nye kystvaktfartøyene blir uhyre viktige øyne og ører i nordområdene. Men innimellom overvåking og suverenitetshevdelse kan besetning slappe av i svært komfortable omgivelser.

Byssa ser ut som et moderne storkjøkken, og har rike­lig kapasitet til å håndtere kilo­vis med egg og bacon – eller kikerter for den saks skyld.

Maten kan nytes i en stor og lys messe. Deretter kan man trekke ut i salongene som blant annet er møblert med Stressless fra Ekornes.

BYSSAN LULL: En av mannskapslugarene om bord. De nye kystvakt­fartøyene har lugar­kapasitet til over 100 personer. 
SALONG: KV Jan Mayen kan være ute i opptil åtte uker av gangen. Da er det på sin plass med komfortable stoler fra Ekornes.

Døpt i fjor

25. juni 2018 signerte Forsvarsmateriell kontrakten med Vard Group om å bygge tre helikopterbærende og isforsterkede fartøy. De har en kostnadsramme på 7,2 milliarder kroner. Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet, og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i konkurransen om å bygge fartøyene, skriver Forsvarsmateriell, som har utviklet designet til fartøyene sammen med LMG Marin i Bergen, basert på kravene fra Sjøforsvaret.

Byggingen av skipsskroget til KV «Jan Mayen» startet ved Vard Tulcea-verftet i Romania i 2020. Skroget ble deretter slept til Vard Langsten-verftet i Tomrefjord i Romsdalen, dit det ankom september 2021. 16. november i fjor ble «Jan Mayen» døpt av justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl.

FØRST UTE: KV «Jan Mayen» er det første av tre nye kystvakt­fartøyer. 

Åtte uker uten etterforsyning

Jan Mayen-klassen erstatter Nordkapp-klassen som har tjent Sjøforsvaret i over 40 år, men som har nådd sin tekniske leve­alder. Kystvaktskipene i Jan Mayen-­klassen har en lengde på 136 meter, 31 meter lengre enn Nordkapp-klassen. I tillegg er Jan Mayen-­fartøyene seks meter bredere. Deplase­mentet på 10 400 tonn er tre ­ganger mer enn forgjengeren. Skipene har lugar­kapasitet til hundre, og skal kunne være ute i opptil åtte uker av gangen uten etterforsyninger.

PÅ BROA: Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl og forsvarsminister Bjørn Arild Gram om bord på KV Jan Mayen i forbindelse med dåpen i november 2022. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2023