Våre øyne og ører i nordområdene
Norges nye kystvaktfartøy
Norges nye kystvaktskip har tre ganger så stort deplasementet som forgjengeren og er hele 31 meter lengre. Innvendig er det også andre boller.
Det første av tre nye kystvaktfartøy i Jan Mayen-klassen er straks klar for tjeneste.
KV «Jan Mayen» ble formelt overlevert Sjøforsvaret og Kystvakten etter årsskiftet.
Deretter følger «KV Bjørnøya» og «KV Hopen» i henholdsvis senere i år og i løpet av neste år.
Moderne storkjøkken
De nye kystvaktfartøyene blir uhyre viktige øyne og ører i nordområdene. Men innimellom overvåking og suverenitetshevdelse kan besetning slappe av i svært komfortable omgivelser.
Byssa ser ut som et moderne storkjøkken, og har rikelig kapasitet til å håndtere kilovis med egg og bacon – eller kikerter for den saks skyld.
Maten kan nytes i en stor og lys messe. Deretter kan man trekke ut i salongene som blant annet er møblert med Stressless fra Ekornes.
Døpt i fjor
25. juni 2018 signerte Forsvarsmateriell kontrakten med Vard Group om å bygge tre helikopterbærende og isforsterkede fartøy. De har en kostnadsramme på 7,2 milliarder kroner. Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet, og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i konkurransen om å bygge fartøyene, skriver Forsvarsmateriell, som har utviklet designet til fartøyene sammen med LMG Marin i Bergen, basert på kravene fra Sjøforsvaret.
Byggingen av skipsskroget til KV «Jan Mayen» startet ved Vard Tulcea-verftet i Romania i 2020. Skroget ble deretter slept til Vard Langsten-verftet i Tomrefjord i Romsdalen, dit det ankom september 2021. 16. november i fjor ble «Jan Mayen» døpt av justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl.
Åtte uker uten etterforsyning
Jan Mayen-klassen erstatter Nordkapp-klassen som har tjent Sjøforsvaret i over 40 år, men som har nådd sin tekniske levealder. Kystvaktskipene i Jan Mayen-klassen har en lengde på 136 meter, 31 meter lengre enn Nordkapp-klassen. I tillegg er Jan Mayen-fartøyene seks meter bredere. Deplasementet på 10 400 tonn er tre ganger mer enn forgjengeren. Skipene har lugarkapasitet til hundre, og skal kunne være ute i opptil åtte uker av gangen uten etterforsyninger.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2023
Denne saken ble første gang publisert 19/01 2023, og sist oppdatert 13/12 2023.