Kontroversiell gjest
Besøket av det amerikanske bombeflyet bekymrer russerne
I slutten av februar landet det strategiske bombeflyet B-1B for første gang i Norge. Omtrent samtidig kunngjorde det amerikanske luftvåpenet at de nå starter utfasingen av det aldrende bombeflyet.
Fire amerikanske B-1B Lancer bombefly ankom Ørland flystasjon i februar for å trene sammen med norske styrker. Ifølge Forsvaret er det første gang at amerikanske fly av denne typen har landet på norsk jord. Det er imidlertid ikke første gang norske styrker øver sammen med de strategiske bombeflyene. I mai 2020 trente norske F-35 med B-1B over flere deler av landet.
Russisk bekymring
Nærværet av de langtrekkende bombeflyene blir ikke sett på med blide øyne av Russland.
– Vi registrerer med bekymring hvordan Norge stiller sitt territorium til disposisjon for risikable utenlandske manøvrer, skriver den russiske ambassaden i en epost til NRK.
– Sett med russiske øyne er (...) de amerikanske bombeflyene, i likhet med de amerikanske ubåtene, de amerikanske maritime patruljeflyene, marinesoldatene og flåtestyrkene i Barentshavet, en nasjonal sikkerhetsrisiko, skriver Tormod Heier i Forsvarets Forum. Heier er oberstløytnant i Hæren og professor ved Forsvarets høgskole. Han mener de amerikanske bombeflyene kommer som en følge av at Norge ikke har orden i eget bo og mangler selvstendig nasjonal forsvarsevne.
60 verdensrekorder
B-1B Lancer er et supersonisk bombefly og utgjør USAs flåte av langtrekkende bombefly sammen med B-52 Stratofortress og stealthbomberen B-2 Spirit. B-1B har kallenavnet «The Bone» (avledet av b-one) og kan bære 34 tonn med våpen, inkludert 24 kryssermissiler.
Det har vært i tjeneste siden 1985 og ble for første gang brukt i kamp i forbindelse med Operation Desert Fox over Irak i 1998. Flyet har over 60 verdensrekorder i hastighet, nyttelast og rekkevidde, ifølge produsenten Boeing. Men flyene har ikke vært uten problemer.
Hele flåten av 62 fly måtte på bakken både i 2018 og 2019 på grunn av problemer med katapultsetene.
I 2012 startet en moderniseringsprosess av flyenes testsystemer, displayer og evne til dataoverføring. Ifølge Air Force Magazine tok det åtte år og 1,25 milliarder dollar å oppgradere alle de 62 flyene. Det siste ble klart i september i fjor. Ifølge magasinet trengte hvert fly 17 000 nye deler og 21 kilometer med ledninger. Men ikke før var siste B-1B klargjort for moderne krigføring, så kunngjorde det amerikanske luftvåpenet at de nå starter utfasingen av B-1B, i første omgang 17 av 62 fly. Mange av B-1B-ene er rett og slett for preget av slitasje.
Moderifiseres
– En oppgradering til tilfredsstillende status vil koste flere titalls millioner dollar per fly, uttaler general Timothy Ray, sjefen for Air Force Global Strike Command.
Men ikke alle B-1B-ene skal pensjoneres med det aller første. Noen av dem kan bli modifisert til å bære hypersoniske missiler som kan fly mye raskere og lengre enn dagens missiler, ifølge Defense News.
Vi registrerer med bekymring hvordan Norge stiller sitt territorium til disposisjon for risikable utenlandske manøvrer.
– Mitt mål er å få modifisert de beste versjonene av B-1B til å bære hypersoniske missiler. Det er essensielt for å bygge bro mellom dagens og morgendagens styrke av bombefly, sier Timothy Ray til Defense News.
B-1B skal erstattes av Northrop Grumman-bombeflyet B-21 Raider. Det første kan være klart neste år. Etter planen skal siste B-1B ut av tjeneste i 2036.
B-1B Lancer
Produsent: Boeing
Mannskap: 4
Lengde: 44,5 meter
Høyde: 10,4 meter
Vingespenn: 42 meter
Egenvekt: Cirka 86 000 kilo
Drivstoffkapasitet:
120 326 kilo
Maks bærekapasitet, våpen: 34 000 kilo
Antall kryssermissiler: 24
Motorer: 4 General Electric F101-GE-102 turbofan
Rekkevidde: Interkontinental
Flyhøyde: Mer enn 30 000 fot
Toppfart: 1,2 Mach
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 11 2021
Denne saken ble første gang publisert 12/03 2021, og sist oppdatert 12/03 2021.