noen har større leker enn andre

Kåre-Jan har sitt eget private kamphelikopter

Når Kåre-Jan befinner seg bak spakene i et av sine mange helikoptre, er han i sitt ess.

Pluss ikon
<b>KAMPMASKIN:</b> Det private kamphelikopteret tjenestegjorde tidligere i det rumenske flyvåpenet.
KAMPMASKIN: Det private kamphelikopteret tjenestegjorde tidligere i det rumenske flyvåpenet. Foto: Håkon Bonafede
Først publisert Sist oppdatert

Den feilparkerte bilen i utkanten av publikums parkeringsplass ble stående, enda eieren ble oppfordret om å fjerne bilen: Da den gjentatte meldingen over høyttaleranlegget ikke ble fulgt opp med handling, startet Kåre-Jan Johansen helikopteret sitt.

Han fløy over parkeringsplassen, festet en lastekrok til den feilparkerte bilen, løftet den, fløy den over til et sted der den ikke sto i veien − og slapp den ned fra 15–20 meters høyde. Sånn! Det var den feilparkeringen.

Men fjerningen av bilen skulle bare bli begynnelsen.

<b>RØYK OG REIS:</b> Kåre-Jan Johansen flyr angrep mot feilparkerte biler på flyshow.
RØYK OG REIS: Kåre-Jan Johansen flyr angrep mot feilparkerte biler på flyshow. Foto: ROLF ANDRÉ LANGE

Fredelig mann − angivelig

Ett døgn før hadde Vi Menn dratt til Kåre-Jan Johansen i Sandefjord for å lage «hjemme hos»-reportasje: Hvordan en mann med eget privat angrepshelikopter er skrudd sammen? Var han farlig? Lå han i konstant konflikt med naboer og øvrighet? Hvordan er det i det hele tatt mulig å fly rundt med noe slikt i fredelige Norge?

Kåre-Jan Johansen understreket at han er en fredelig mann med glimt i øyet da han slapp Vi Menns reporter inn i verkstedhangaren vegg i vegg med boligen ikke langt fra Torp flyplass. Her driver 59-åringen et mekanisk verksted.

Lokalet røpet at helikoptre er den store lidenskapen. Lengst inne i verkstedet sto to av dem, begge franske turbinhelikoptre med løftekraft på oppimot ett tonn. Det ene sivilt, det andre malt olivengrønt med to digre 12,7 mm mitraljøser stikkende ut av hver sin døråpning.

− Jeg har vel fem helikoptre registrert på meg, og ytterligere fire på lager, sier helikopter-fantasten som ikke bare skrur og restaurerer flyvende farkoster for seg selv. Flere helikoptre han skrur på skal leveres til Sør-Afrika.

Kåre-Jan Johansen har 3000 timer bak spakene i ulike helikoptre, både som profesjonell pilot og som entusiast. Mange av timene er i Aerospatiale Alouette III-maskinen, bygget på lisens i Romania tidlig på 1970-tallet.

Noen ganger med våpensystemer påmontert. Andre ganger med passasjerer. Uten våpen tar den romslige kabinen seks passasjerer i tillegg til piloten.

− Snart skal jeg bruke det på fisketur til Sverige med gutta, der er det jo lov å lande nesten hvor som helst, forklarte han ivrig i 2014.

<b>RINGER POLITIET:</b> Kåre-Jan Johansen er nøye med å informere politiet før hver tur med påmonterte våpen. – Det er ikke noe mål å skremme folk, sier han.
RINGER POLITIET: Kåre-Jan Johansen er nøye med å informere politiet før hver tur med påmonterte våpen. – Det er ikke noe mål å skremme folk, sier han. Foto: Håkon Bonafede

Leamikk

Kåre-Jan avslørte tidlig et velutviklet mekaniker-gen: Som 18-åring fikk han en flytur i belønning for å ha reparert naboens bil. Etter det var han solgt, og tok selv flysertifikat.

Men det var ikke nok.

Helikopterlappen måtte til før han var fornøyd.

− Særlig all leamikken som må til for å holde et helikopter i lufta er fascinerende, forklarte han da han tok imot Vi Menn i 2014. Og det har ikke endret seg frem til i dag.

For å understreke poenget trykket han på knappen for å åpne hangardørene. Ved hjelp av en fjernstyrt robot-traktor bukserte han angrepshelikopteret ut på noe som minnet om heisen på et hangarskip. Med nøye tilmålt minimumsklaring mellom rotorblader og husvegger ble Alouetten fraktet opp langs hangarveggen før helikopteret ble trukket inn på helikopterplattformen over verkstedet.

I mange år jobbet Kåre-Jan Johansen som helikopterpilot på steder som Svalbard og Papua Ny-Guinea før en bilulykke med påfølgende svimmelhetsanfall satt en stopper for karrieren. Etter ti år på bakken hadde han frisknet til nok til å fly igjen, men i mellomtiden hadde han bestemt seg for å leve av å mekke og skru.

− Å skru og lage ting er det morsomste jeg vet. Og kan man fly det etterpå, er det enda bedre, humret han.

Etter hvert oppsto også ideen om at skulle man først fly, måtte det være på oppvisninger − og helst med et råskinn av en maskin. Kåre-Jan har blant annet vært med i foreningen Russian Warbirds of Norway som laget show med helikopteret og jagerflyet.

− Vi er en gjeng som flyr rundt, forteller han.

Bush-våpen

<b>RÅSKINN:</b> Kåre-Jan Johansen er en fredelig fyr som flyr et råskinn av en maskin. Han brukte 4000 arbeidstimer på å sette i stand det gamle kamp­helikopteret.
RÅSKINN: Kåre-Jan Johansen er en fredelig fyr som flyr et råskinn av en maskin. Han brukte 4000 arbeidstimer på å sette i stand det gamle kamp­helikopteret. Foto: Håkon Bonafede

Helikoptrene har alle en heftig fortid. I Sør-Afrika tjenestegjorde Alouette III i 44 år og gjorde seg bemerket i aksjoner mot opprørerne i Angola. Portugal var det første landet som brukte Alouette III i kamp under Angola-krigen i 1963.

Alouette III ble også brukt som kamphelikopter under den såkalte «Bushkrigen» i Rhodesia der det hvite minoritetsregimet sloss mot opprørsgeriljaen fra 1972 til 1980 før landet ble til dagens Zimbabwe.

En stor del av den hvite befolkningen drev tobakksplantasjer, og én av taktikkene til geriljasoldatene var angrep på farmene som lå relativt isolert til ute på savannen.

For å bekjempe geriljaen opprettet den rhodesiske hæren «Fireforce» enheter; mindre helikopterbårne infanteriavdelinger som kunne respondere raskt på angrep. En Fireforce-enhet besto gjerne av en «K-car», en Alouette III utstyrt med 20 mm automatkanon som ble benyttet av lederen.

Flere andre «G-Cars» med lettere maskingeværbestykning fraktet fire fullt utrustede soldater hver. I tillegg benyttet avdelingene seg av fallskjermjegere og bakkeangrepsfly.

<b>«G-CAR»:</b> En Alouette III med tvilling­mitraljøser under den rhodes­iske bush­krigen.
«G-CAR»: En Alouette III med tvilling­mitraljøser under den rhodes­iske bush­krigen. Foto: ukjent

Alouettene var populære på grunn av anvendeligheten i bushlandskapet hvor vegetasjonen ofte gjorde det sparsomt med landingsplasser. Ikke sjelden hendte det at soldatene måtte hoppe ut fra flere meters høyde med full utrustning.

Å hoppe fra flere meter slapp mannskapet om bord på Kåre-Jan Johansens helikopter med base i Sandefjord. Da var det artigere å taue inn/opp «feilparkerte» biler under flyshow under ellers trygge omgivelser.

− Det publikum ikke ser, er at vi på forhånd preparerer bilen med diesel og dynamitt og legger ut knallskudd på rekke mot bilen. Så kommer jeg flygende inn med påmontert våpensystem, drevet med knallgass. Det smeller skikkelig når jeg «treffer» den «feilparkerte» bilen fra bilopphuggeriet.

Drillen er uslåelig: Kåre-Jan Johansen kommer flygende inn lavt og raskt i angrepsmodus. Fra mitraljøsene høres skuddsmell mens «kulenedslagene» spruter opp jord på bakken i en lang stripe helt til bilen som eksploderer i en ildkule.

Publikum er i ekstase.

Akkurat som Kåre-Jan Johansen.

Gammel krigsmaskin

Fordelen med Alouette III er, ifølge Kåre-Jan Johansen, at designet er robust, velutprøvd og driftssikkert.

Alouetten er én av 13 som han kjøpte til skrappris fra det rumenske luftforsvaret. Opp gjennom årene har han kjøpt 30 helikoptre og fly, blant annet et tsjekkisk L-29 jagerfly. Mange av dem har han satt i stand og videresolgt i utlandet.

<b>BUSH-ANGREP:</b> En Fireforce-avdeling er nettopp blitt landsatt under Rhodesia-krigen på 1970-tallet. Helikopteret er av samme type som Kåre-Jan Johansen har moro med på oppvisninger i Norge.
BUSH-ANGREP: En Fireforce-avdeling er nettopp blitt landsatt under Rhodesia-krigen på 1970-tallet. Helikopteret er av samme type som Kåre-Jan Johansen har moro med på oppvisninger i Norge. Foto: ukjent

I 2014 fløy gamle franske helikoptre satt i stand av Kåre-Jan, både i Afrika, USA og Russland.

Aerospatiale Alouette III ble produsert i 2500 eksemplarer fra 1959 til det siste ble levert i 1985. I tillegg ble 250 eksemplarer lisensbygd i Romania, foruten i India, Nederland og Sveits. Listen over landene de militære utgavene har tjenestegjort i, er lang.

Ifølge Wikipedia brukes det fortsatt av de væpnede styrkene til 16 land, særlig i den tredje verden. Den rumenske utgaven med navnet IAR 316, ble bygget i en kampversjon med maskingevær og rakettkastere mens Nicolae Ceausescu var diktator.